ЗАСОБИ ВЕРБАЛІЗАЦІЇ БАЗОВОЇ ЕМОЦІЇ СТРАХУ В АМЕРИКАНСЬКОМУ ТЕЛЕВІЗІЙНОМУ СЕРІАЛІ «ДИВНІ ДИВА»
Анотація
Емоція страху належить до базових психоемоційних станів людини, що супроводжують її з давніх часів.Від античних філософських концепцій до сучасних лінгвістичних підходів дослідники неодноразово зверталися до аналізу цієї емоції. Актуальність дослідження страху в сучасному медійному просторі зумовлює необхідність аналізу вербальних засобів його вираження, зокрема в англомовному телевізійному дискурсі. Метою роботи є встановлення мовних механізмів вербалізації страху у серіалі «Stranger Things» на матеріалі мовлення американських підлітків та членів їхніх родин.У дослідженні застосовано суцільну вибірку мовного матеріалу зі сценарію чотирьох сезонів серіалу загальною тривалістю 33 години. Методологія включає кількісний та якісний аналіз вербальних засобів, що маркують страх, із використанням психолінгвістичного та когнітивного підходів. Проаналізовано як фонетичні, так і лексичні засоби вираження емоції, а також стилістичні фігури, що підсилюють емоційний ефект. Виявлено, що вираження страху реалізується через підвищення тону голосу, крики, прискорене мовлення та сталі звороти. Лексичні засоби представлені вигуками, окликами, звертаннями, емоційно забарвленою лексикою, лайливими словами, зверненнями до релігійних символів та повторенням заперечень. Стилістичні засоби включають порівняння, метафори, гіперболи та евфемізми, які створюють емоційне тло та занурюють глядача в атмосферу напруги. Результати аналізу підтверджують, що мовні засоби в серіалі є потужним інструментом формування атмосфери страху. Персонажі передають страх через мову з високою емоційною насиченістю. Зміна темпу мовлення, часті вигуки й наказовий стан відображають стратегії боротьби із загрозою або її уникнення. Таким чином, лінгвістичне оформлення страху у серіалі є міждисциплінарним феноменом, який об’єднує соціальну та афективну сфери. Аналіз мовних засобів демонструє, що вербалізація емоції страху в серіалі «Stranger Things» реалізується через комплекс фонетичних, лексичних і стилістичних засобів, які функціонують як складники загального наративу та емоційного впливу на глядача. Перспективним напрямом дослідження є подальше вивчення вербалізації страху в контексті міжкультурної комунікації, а також порівняльний аналіз засобів вираження емоцій у художньому та кінодискурсі.
Посилання
2. Ботвин Т.М. Вербалізація емоції страху в українських перекладах Біблії. Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 18. С. 25–30.
3. Гнезділова Я.В. Емоційність та емотивність сучасного англомовного дискурсу: структурний, семантичний і прагматичний аспекти : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04. Київ, 2007. 20 с.
4. Кларк Д., Бек А.Т. Тривога і занепокоєння: когнітивно-поведінковий підхід. Київ : Діалектика, 2020. 448 с.
5. Овчаренко І.Б., Калініченко В.І. Загальна характеристика емоційної лексики в американському варіанті сучасної англійської мови. 2019. URL: https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/6681/6713 (дата звернення: 24.04.2025).
6. Підгорна А.Б. Вербалізація концепту «FEAR» в оповіданнях Едгара Аллана По. Нова філологія. 2017. № 69. C. 164–168.
7. Роменець В.А., Маноха І.П. Історія психології древніх віків : навчальний посібник / вступ. ст. В.О. Татенко, Т.М. Титаренко. Вид. 2-е, стереотип. Київ : Либідь, 2003. 994 с.
8. Рябовол Т.А., Комарицька К.Д. Дослідження особливостей актуальних страхів сучасних підлітків. Актуальні проблеми психології. 2016. Т. ХІ. Вип. 14. С. 140–150.
9. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Київ : Навчальна книга – Богдан, 2021. 552 с.
10. Шкута О.Г. Вербалізація концепту СТРАХ в англійськомовному молодіжному антиутопічному романі Сюзанни Коллінз «The Hunger Games» Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія «Філологія». 2019. Т. 22, № 2. С. 79–87.
11. Ekman P. Fear. URL: https://www.paulekman.com/universal-emotions/what-is-fear/ (accessed on 24.04.2025).
12. Horney K. Our inner conflicts. New York : W.W. Norton and Company, Inc., 1945.
13. Kövecses Z. Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge Uni- versity Press, 2000. URL: https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/kovecses_zoltan_meta-phor_and_emotion_language_culture_and_bo.pdf?id=b49dfe7e-1c9e-4389-aaa9-cd66b1894d8e (дата звернення: 14.11.2024)
14. Maurer R., Gifford M. Mastering Fear: Harnessing Emotion to Achieve Excellence in Work, Health and Relationships. Kindle Edition. 2016. 226 р.
15. Oster U. Using corpus methodology for semantic and pragmatic analyses: What can corpora tell us about the linguistic expression of emotions? Cognitive Linguistics, 2010. 21(4). P. 727–763.
16. Spielberger C.D. Test Anxiety: A Transactional Process Model. Test Anxiety: Theori, Assessment. P. R. Vagg (Eds.). Taylor and Francis, 1995. P. 3–4.
17. Wierzbicka A. Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Cam- bridge University Press, 1999. URL: https://www.researchgate.net/publication/243784797_Emotions_Across_Languages_and_Cultures (accessed on 24.04.2025).