ПОРТРЕТНИЙ ОПИС ГОЛОВНОЇ ГЕРОЇНІ У РОМАНІ Ш. БРОНТЕ «ДЖЕЙН ЕЙР»
Анотація
Статтю присвячено комплексному (змістовно-образному і стилістичному) аналізу портретного опису головної героїні роману Ш. Бронте «Джейн Ейр». Актуальність дослідження зумовлена зростанням інтересу в межах гуманітаристики до вивчення індивідуально-авторської картини світу та способів її репрезентації через художні образи персонажів.Особливої актуальності набувають студії, присвячені аналізу портретних характеристик як засобу розкриття авторського світобачення й культурно-історичного контексту епохи. Метою роботи є виявлення і систематизація вербальних засобів портретування головної героїні, аналіз стилістичних прийомів створення портретних характеристик, з’ясування ролі портретних деталей у розкритті внутрішнього світу й еволюції образу Джейн Ейр, визначення специфіки авторського підходу до портретування в контексті Вікторіанської епохи. Матеріалом дослідження слугує оригінал роману Ш. Бронте «Джейн Ейр» (1847 р.), із тексту якого методом суцільної вибірки відібрано фрагменти, які містять портретні описи головної героїні. У роботі використано методи стилістичного, семантичного й контекстуального аналізу, що дозволяють виявити багаторівневу структуру портретних характеристик. Дослідження демонструє, що портретний опис героїні створено за допомогою складної системи вербальних засобів, які виконують не лише описову, але й глибоку характерологічну функцію. Основу портретування становлять соматизми і стилістичні прийоми, які розкривають внутрішній світ персонажа.Найбільш продуктивними засобами виявилися метафори, анімалістичні порівняння й персоніфікація. Метафоризацією створено багатошарові образи, які ототожнюють героїню зі світлом і природними явищами, демонструючи її духовну трансформацію. Анімалістичні порівняння розкривають еволюцію образу від негативно маркованих до позитивних асоціацій, а тому відображають динаміку характеру героїні. Увагу приділено очам як центральному елементу портрета, а їх опис символізує духовну еволюцію героїні. У контексті Вікторіанської епохи портретні характеристики слугують засобом створення нетипового жіночого образу, який поєднує зовнішню тендітність із внутрішньою силою й незалежністю, що було викликом усталеним ґендерним стереотипам.
Посилання
2. Воробйова О.П. Когнітивна поетика: здобутки і перспективи. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. 2004. Вип. 635. С. 18–22.
3. Гром’як Р.Т., Ковалів Ю.І., Теремко В.І. Літературознавчий словник-довідник. Київ : ВЦ «Академія», 1997. 752 с.
4. Зимомря М.М., Зимомря М.І. Статус художньої правди у текстовій матриці роману «Джейн Ейр» Шарлотти Бронте. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія : Літературознавство. 2015. Вип. 42. С. 243–246.
5. Кагановська О.М. Текстові концепти художньої прози (на матеріалі французької романістики середини ХХ сторіччя) : монографія. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2002. 292 с.
6. Калінюк О.О. Композиційно-мовленнєва форма «опис» в науково-фантастичному тексті : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Одеса, 1999. 16 с.
7. Насалевич Т.В. Емоції як об’єкт лінгвістичних досліджень. Філологічні науки. Теоретичні та методологічні проблеми дослідження мови. 2015. № 3. С. 46–49.
8. Огієнко І. Історія української літературної мови. Вінніпег : Вид-во «Наша культура», 1949. 402 с.
9. Потебня О.О. Естетика і поетика слова : збірник. Київ : Мистецтво, 1985. 301 с.
10. Ревуцька С.К., Форгель М.В. Елементи автобіографії у романі Ш. Бронте «Джейн Ейр». Вісник Університету імені А. Нобеля. Серія «Філологічні науки». 2020. № 2 (20). С. 113–118.
11. Сухова А.В. Метафора як основа естетичної цінності художнього тексту (на матеріалі англомовної новели). Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія : Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов. 2018. № 87. С. 129–135. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-8877-2018-87-16.
12. Ahmed H.A., & Farhood N.A. The female voice in Jane Eyre Novel. International Journal of Health Sciences. 2022. Vol. 6(S5). P. 1879–1886. DOI: https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS5.9994.
13. Barthes R. Elements of Semiology. London : Cape, 1967. 111 p.
14. Baskett M.S. Charlotte Bronte’s Timeliness in Jane Eyre. Tenor of Our Times. 2012. Vol. 1. Article 6. URL: https://scholarworks.harding.edu/tenor/vol1/iss1/6.
15. Bronte C. Jane Eyre. Kharkiv : Folio, 2021. 653 p.
16. Gilbert S.M., & Gubar S. Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteen Century Literary Imagination. 2nd ed. New Haven; London : Yale University Press, 1984. 768 p.
17. Heidegger M. What is Philosophy? New York : New College and University Press, 1956. 93 p.
18. Jnge C.J. Jane Eyre’s Quest for Truth and Identity. The Oswald Review : An International Journal of Undergraduate Research and Criticism in the Discipline of English. 1999. Vol. 1. Article 6. URL: https://scholarcommons.sc.edu/tor/vol1/iss1/6.
19. Ledbetter K. British Victorian Women’s Periodicals: Beauty, Civilization, and Poetry. London : Palgrave Macmillan, 2009. 248 p.
20. Matthews M. A Victorian Lady’s Guide to Fashion and Beauty. Barnsley : Pen & Sword Books, 2018. 176 p.
21. Rackham R. Like a “Caged Bird”: Jane Eyre’s Flight to Freedom Through Imagery in Jane Eyre. Criterion : A Journal of Literary Criticism. 2017. Vol. 10(2). Article 11. URL: https://scholarsar-chive.byu.edu/criterion/vol10/iss2/11.
22. Sharma K. Jane Eyre: A struggle for identity. New Man International Journal of Multidisciplinary Studies. 2014. Vol. 1(5). URL: www.newmanpublication.com.
23. Stone P.K., & Shapiro Sanders L. Bodies and Lives in Victorian England: Science, Sexuality, and the Affliction of Being Female. London : Taylor & Francis, 2020. 224 p.
24. Wellek R., & Warren A. Theory of literature. New York : Harcourt, Brace, 1949. URL: https://archive.org/details/theoryofliteratu00in-well/page/56/mode/2up.