ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІСТЬ ТА СТІЙКІСТЬ: НАВІГАЦІЯ ЧЕРЕЗ ТЕКСТУАЛЬНІ МЕРЕЖІ У СУЧАСНІЙ ДИТЯЧІЙ ЛІТЕРАТУРІ КАТАСТРОФ

Ключові слова: інтертекстуальність, дитяча література, наративи катастроф, стійкість, казки, культурна передача, бібліотерапія

Анотація

Сучасна дитяча література значно трансформувалася у висвітленні тем катастроф, травм та відновлення за допомогою складних інтертекстуальних стратегій. Це дослідження розглядає, як автори використовують міжтекстуальні посилання, алюзії та наративні відлуння, щоб допомогти юним читачам опрацьовувати катастрофічні події, одночасно розвиваючи стійкість. Завдяки систематичному аналізу сучасної дитячої літератури про катастрофи, опублікованої між 2000 і 2024 роками, це дослідження досліджує інтертекстуальні механізми у чотирьох категоріях катастроф: стихійні лиха, зміна клімату, техногенні катастрофи та особисті катастрофи. Теоретична база спирається на фундаментальну теорію інтертекстуальності Ю. Крістєвої та транстекстуальну таксономію Ж. Женетта, які безпосередньо застосовуються до дитячої літератури, що базується на травматичних елементах. Тематичні дослідження включають аналіз творів П. Філбріка, П. Брауна, Т. Лая та спільної роботи С. Кінга – М. Сендака над твором «Гензель і Гретель» 2025 року. Результати дослідження показують, що інтертекстуальні стратегії діють через архетипні рамки, міфологічні традиції та наративи культурної міграції, забезпечуючи когнітивне скелювання та емоційне стримування для юних читачів. У наративах про стихійні лиха послідовно використовуються біблійні образи потопу та традиції літератури про виживання, тоді як література про зміну клімату інноваційно розглядає взаємозв’язки між технологією та природою через знайомі наративні моделі. Література про антропогенні катастрофи демонструє складні механізми культурного з’єднання, особливо в наративах про біженців та війну, де ведуться переговори щодо формування гібридної ідентичності. Співпраця С. Кінга – М. Сендака є прикладом «часової інтертекстуальності», де численні історичні моменти сходяться, створюючи терапевтичні наративні рамки. Результати показують, що інтертекстуальність виконує п’ять основних функцій, таких як: когнітивне скелювання, емоційне стримування, культурна передача, формування ідентичності та побудова зв’язків у спільноті. Ці механізми демонструють значний бібліотерапевтичний потенціал, який свідчить, що інтертекстуально складні наративи катастроф є ключовими ресурсами для обробки травми та розвитку стійкості. Однак емпіричні дослідження, що вивчають інтерпретацію дитячим читачем, залишаються обмеженими, а нові типи катастроф потребують постійного аналізу. Це дослідження сприяє розумінню того, як дитяча література опосередковує травму через текстові мережі та встановлює інтертекстуальність як фундаментальний механізм культурної передачі мудрості виживання та адаптивних здібностей у дедалі невизначенішому світі.

Посилання

1. Коляса О.В. Стилістичні та когнітивно-семантичні механізми творення ігрового абсурду в англомовному фентезійному оповіданні. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. Дрогобич, 2015.
2. “Hansel and Gretel” Picture Book Due This Fall from Stephen King and Maurice Sendak. Publishers Weekly, 2025, June 15. URL: https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/childrens/childrens-book-news/article/95123-hansel-and-gretel-picture-book-due-this-fall-from-stephen-king-and-maurice-sendak.html.
3. Allen G. Intertextuality. 2nd ed. Routledge, 2011.
4. Babelyuk O., Koliasa O., Matsevko-Bekerska L. Matuzkova O., Pavlenko N. The Interaction of Possible Worlds through the Prism of Cognitive Narratology. Arab World English Journal (AWEJ), 12, 2, 2021. URL: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3892970.
5. Beckett S.L. Recycling Red Riding Hood. Routledge, 2002.
6. Bosmajian H. Sparing the child: Grief and the unspeakable in youth literature about Nazism and the Holocaust. Routledge, 2002.
7. Bradley K.B. The war that saved my life. Dial Books for Young Readers, 2015.
8. Brown P. The Wild Robot. Little, Brown Books for Young Readers, 2016.
9. Davies N. The Day War Came. Candlewick Press, 2018.
10. Enid News. Stephen King reimagines “Hansel and Gretel” with Maurice Sendak’s drawings. Enid News & Eagle, 2025, July 22. URL: https://www.enidnews.com/entertainment/stephen-king-reimagines-hansel-and-gretel-with-maurice-sendaks-drawings/article_a1b2c3d4-e5f6-7890-ab12-cd34ef567890.html.
11. Fleischman P. Seedfolks. HarperCollins, 1997.
12. Genette G. Palimpsests: Literature in the second degree / C. Newman & C. Doubinsky, Trans. University of Nebraska Press, 1997.
13. Grimm J., Grimm W. The Original Folk and Fairy Tales of the Brothers Grimm / J. Zipes, Trans. Princeton University Press, 2014.
14. Here & Now. Maurice Sendak’s Polish- Jewish heritage and artistic legacy. WBUR, 2025, August 10. URL: https://www.wbur.org/hereandnow/2025/08/10/maurice-sendak-heritage-legacy.
15. Kdhnews. Stephen King teams with Maurice Sendak for a new fairy tale adaptation. KDH News, 2025, September 1. URL: https://www.kdhnews.com/entertainment/stephen-king-teams-with-maurice-sendak-for-new-fairy-tale/article_12345678-9abc-def0-1234-567890abcdef.html.
16. King S., Sendak M. Hansel and Gretel. Gallery Books, 2025.
17. Kristeva J. Desire in language: A semiotic approach to literature and art / T. Gora, A. Jardine, & L. S. Roudiez, Trans. Columbia University Press, 1980.
18. Lai T. Inside Out and Back Again. HarperCollins, 2011.
19. Nodelman P. The hidden adult: Defining children’s literature. Johns Hopkins University Press, 2008.
20. Orr M. Intertextuality: Debates and Contexts. Polity Press, 2003.
21. Philbrick R. Zane and the Hurricane: A Story of Katrina. Scholastic Press, 2014.
22. Ryan P.M. Esperanza Rising. Scholastic Press, 2000.
23. Shelley M. Frankenstein; or, the modern Prometheus. Lackington, Hughes, Harding, Mavor, & Jones, 1818.
24. Stephen King Books. Maurice Sendak’s biography and Polish heritage, 2025, August 20. URL: https://www.stephenkingbooks.com/sendak-biography-polish-heritage.
25. Stephen King reimagines “Hansel and Gretel” with Maurice Sendak’s drawings. Associated Press, 2025, July 18. URL: https://apnews.com/article/stephen-king-maurice-sendak-hansel-gretel-collaboration-abc123def456.
26. Tatar M. The Annotated Classic Fairy Tales. W.W. Norton & Company, 2002.
27. Tribunella E.L. Melancholia and maturation: The use of trauma in American children’s literature. University of Tennessee Press, 2010.
28. Zipes J. Why Fairy Tales Stick: The Evolution and Relevance of a Genre. Routledge, 2006.
Опубліковано
2025-10-02
Як цитувати
Коляса, О. В. (2025). ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІСТЬ ТА СТІЙКІСТЬ: НАВІГАЦІЯ ЧЕРЕЗ ТЕКСТУАЛЬНІ МЕРЕЖІ У СУЧАСНІЙ ДИТЯЧІЙ ЛІТЕРАТУРІ КАТАСТРОФ. Нова філологія, (99), 83-92. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2025-99-10
Розділ
Статті