AN ACTIVE DICTIONARY: USER NEEDS AND EXPECTATIONS
Анотація
У статті основну увагу звернено на розбудову профілю користувача актив- ного словника, тобто окреслення користувацьких потреб і стратегій укла- дачів щодо їхнього задоволення. Серед традиційних абеткових словників, призначених для спорадичного консультування в разі стрічання незнайомого слова, зростає попит на активні словники. Поточне дослідження проводиться в рамках дисертаційного проєкту з побудови Активного навчального кон- струкційно-комбінаторного тезауруса (АНККТ), призначеного для асистен- ції дорослих користувачів у продуктивних видах іншомовної мовленнєвої діяльності. Розвідка має на меті визначити релевантні користувацькі запити й сформулювати відповідні групи користувацьких потреб. Процедура дослі- дження містить два онлайн-опитування за участю 53 і 115 респондентів від- повідно, що стосуються: i) найтиповіших труднощів іншомовного говоріння та письма; ii) найактуальніших користувацьких запитів для активного словника. Учасники отримали дві адаптовані спрощені анкети, в яких навмисно не вживалося жодних лінгвістичних термінів. Перша анкета зосередилась на самооцінюванні респондентами власних навичок іншомовної продукції за 5-бальною шкалою. Друга анкета стосувалась користувацьких запитів і була розділена на кілька блоків запитань, кожен з яких було проілюстровано фрагментом комбінаторного тезауруса «ШКОЛА». Релевантність кожного із запитів респонденти могли оцінити на основі градуальної шкали від «Так! Вкрай необхідно!» до «Ні! Це не важливо!». Результати вивчення очікувань і запитів потенційних користувачів АНККТ дозволили розробити профіль користувача, тобто визначити вік користувача, освіту, фонові знання та мовні компетенції тощо. На основі дослідження сформульовано три типи користу- вацьких потреб: первинні, що виникають до користування тезаурусом і сто- суються його кількісних та якісних обмежень реєстру, вторинні, що беруть участь у процесі безпосереднього користування, та третинні, що випливають із систематичного користування словником і сприяють розвитку навичок конструювання власних іншомовних текстів. У статті дискутується перегляд критеріїв «активності» словника як більш когнітивно орієнтованого навчаль- ного засобу й окреслюється перспектива подальших досліджень стратегій задоволення визначених користувацьких потреб укладачами.
Посилання
2. Alain R., Delesalle S. Problèmes et conflits lexicographiques. Langue française, Dictionnaire, sémantique et culture, sous la direction / eds. S. Delesalle et A. Rey. Larousse, 1979. № 43. P. 4–26.
3. Apresjan V. Active dictionary of the Russian language: theory and practice. Meaning-Text Theory. 2011. P. 13–24.
4. Bergenholtz H., Tarp S. Two Opposing Theories: On H. E. Wiegand’s Recent Discovery of Lexicographic Functions. Journal of Linguistics. Hermes, 2003. № 31. P. 171–196.
5. Beyer H., Augart J. From User Questions to a Basic Microstructure: Developing a Generative Communication Theory for a Namibian German Dictionary. Journal for Studies in Humanities and Social Sciences. UNAM, 2017. № 6. P. 1–31.
6. Castellano-Risco I., Alejo-González R., Piquer-Píriz A. The development of receptive vocabulary in CLIL vs EFL: Is the learning context the main variable? System. Pergamon, 2020. Vol. 91. P. 102–263.
7. Cubillo M.C.C. Dictionary Use and Dictionary Needs of Esp Students: An Experimental Approach. International Journal of Lexicography. Oxford, 2002. №15 (3). P. 206–228.
8. The Routledge Handbook of Lexicography / ed. P.A. Fuertes-Olivera. London : Routledge, 2018. 837 p.
9. Fuertes-Olivera P.A., Bergenholtz H. E-Lexicography: The Internet, Digital Initiatives and Lexicography. Proceedings of the 15th EURALEX International Congress, Studies / eds. J.M. Torjusen. University of Oslo, 2011. P. 47–92.
10. Dictionary of Lexicography / ed. R.R.K. Hartmann, G. James. London : Routledge, 2002. 193 p.
11. Kamiński M. Reducing Cognitive Barriers to Successful Dictionary Use: Advancements in Pedagogical Lexicography. Language in Cognition and Affect. Berlin : Springer, 2013. P. 171–188.
12. Kwary D. The variables for drawing up the profile of dictionary users. Lexicography. Journal of Asialex. Springer, 2018. Vol. 4 (2). P. 105–118.
13. Plakhotniuk Ye. Active dictionary: the criteria of “activeness” and general principles of compilation. Ad orbem per linguas : International scientific conference. Kyiv : KNLU, 2019. P. 258–260.
14. Rundell M. Dictionary use in production. International Journal of Lexicography. Oxford : Oxford University Press, 1989. № 12. P. 35–53.
15. Schank R.C., Abelson R.P. Scripts, plans, goals and understanding: An inquiry into human knowledge structures. Oxford : Lawrence Erlbaum, 1977. 248 p.
16. Tarp S. Lexicography in the Borderland between Knowledge and Non-Knowledge. General Lexicographical Theory with Particular Focus on Learner’s Lexicography. Lexicographica. Niemeyer, 2008. № 134. 308 p.
17. Tarp S. Reflections on Lexicographical User Research. Lexikos. 2011. № 19. P. 275–296.
18. Vieira G. Lexical Access in L2 Speech Production: a Controlled Serial Search Task. Ilha do Desterro. Brasil, 2017. № 70. P. 245–264.
19. Zhabotynska S. Principles of building conceptual models for thesaurus dictionaries. Cognition, communication, discourse. Series: Philology. Kharkiv, 2010. № 1. P. 75–92.
20. Жаботинська, С. Семантика лінгвальних мереж у навчальному комбінаторному тезаурусі. Studia Philologica. Київ, 2020. № 2. С. 17–27.