ФОРМИ ТА МЕТОДИ МІЖКУЛЬТУРНОГО ТРЕНІНГОВОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті розглянуто тренінгові методи навчання як ефективний засіб формування міжкультурної комунікативної компетентності в процесі викладання курсу міжкультурної комунікації. Міжкультурна компетенція розглядається як здатність розуміти, поважати, цінувати й продуктивно використовувати культурну зумовленість сприйняття та діяльності в себе самого й інших. Вивчено суть і комплексну структуру міжкультурної компетенції, складові частини її когнітивного, афективного й поведін- кового компонентів. Міжкультурні тренінги розглянуто як спеціально розроблені заходи, які мають на меті позитивний вплив на ставлення, знання та діяльнісну компетенцію учасників стосовно успішної взаємодії з людьми з іншими культурними орієнтаціями. Проаналізовано основні характеристики загальнокультурних і культурно специфічних, інформа- тивних та емпіричних типів міжкультурних тренінгів. Простежено тіс- ний взаємозв’язок комунікації та культури й нові підходи до організації міжкультурного тренінгового навчання. Систематизовано інструктивні, інтерактивні й колаборативні методи навчання міжкультурної комуні- кації, які дають змогу опанувати такими поняттями, як культура, між- культурна взаємодія, етноцентризм, стереотип та іншими не лише на когнітивному, а й на емоційно-афективному й поведінковому рівнях. Розглянуто такі методи тренінгового навчання, як критичний інцидент, позитивний інцидент, сторітелінг, симулятивні й рольові ігри. Головною метою всіх цих вправ є навчитися розуміти й практикувати міжкультурні контакти із самокритичної перспективи як можливість на успішну взає- модію. Проведення симулятивних і рольових ігор дозволяє набути таких компетенцій, як толерування різноманітних інтересів, гнучкість, емпатія, толерантність, неупередженість, низький рівень етноцентризму, повага до інших культур. Міжкультурні тренінги здатні формувати вміння коо- перувати, домовлятися, будувати відносини з представниками інших культур, а також слугувати мотивувальним фактором для ініціювання подальших міжкультурних проєктів.
Посилання
2. Леонтович О.А. Россия и США: Введение в межкультурную коммуникацию. Волгоград : Перемена, 2003. 399 с.
3. Моцар М.М. Формування полікультурної компетентності майбутніх перекладачів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 313 с.
4. Bolten J. Interkultureller Trainingsbedarf aus der Perspektive der Problemerfahrungen entsandter Führungskräfte. Interkulturelles Lernen / Interkulturelles Training / Götz Klaus (Hg.). 4. Auflage. München und Mering : Rainer Hampp Verlag, 2002. S. 61–80.
5. Bolten J. Interkulturelle Trainings neu denken. Interculture Journal. 2016. Bd. 15. H. 26. S. 75–88.
6. Bolten J. Interkulturelle Lernprozesse neu gedacht. URL : https://www.goethe.de/de/spr/mag/20906565.html (дата звернення: 25.07.2020).
7. Das Sandberg-Modell. IntercultureTV. URL: https://www.youtube.com/watch?v=dEecRnyOeU8&t=316s (дата звернення: 25.07.2020).
8. Interkulturelles Training: Definition & Ziele. URL: https://www.ikud-seminare.de/veroeffentlichungen/interkulturelles-training.html (дата звернення: 25.07.2020).
9. Lüsebrink H.-J. Interkulturelle Kommunikation : Interaktion. Fremdwahrnehmung. Kulturtransfer. Stuttgart. Weimar : Metzler Verlag, 2008. 213 S.
10. Sell J. Segel hoch und auf zu neuen Ufern. Eine Reise durch die Welt der Storytelling Methoden im interkulturellen Kontext. Storytelling. Geschichten in Text, Bild und Film / Schach A. (Hrsg.). Wiesbaden : Springer Verlag, 2017. S.109-144.
11. Thomas A. Interkulturelle Handlungskompetenz – Schlüsselkompetenz für die moderne Arbeitswelt. Arbeit. 2006. Heft 2. Jg. 15. S. 114–125. URL: https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/28675/1/thomas.pdf (дата звернення: 25.07.2020).