ПОВТОР ЯК СТИЛІСТИЧНИЙ ЗАСІБ У ПОЕЗІЯХ ЮРІЯ КЛЕНА

Ключові слова: повтор, поезія, алітерація, асонанс, анафора, епіфора

Анотація

Стаття присвячена дослідженню актуальної для сучасної лінгвістики проблеми принципів і форм звукової організації тексту. Охарактеризовано звукові повтори, визначено їхні різновиди, проаналізовано основні стилістичні функції звукових повторів і виявлено специфіку їх функціонування в поетичному мовленні Юрія Клена. До найбільш частотних мовних засобів поетичного мовлення Юрія Клена віднесено конструкції, побудовані на повторі. Виділяють різні види звукоповторів. До найпоширеніших із них у поетичному мовленні Юрія Клена відносимо алітерацію, асонанс, анафору й епіфору. Для віршів митця характерний багаторазовий повтор приголосних звуків, які, формуючи ритмомелодику вірша, скріплюють частини в одне ціле, виступають засобом композиції. Повтори голосних у поезіях Юрія Клена трапляються рідше, ніж повтори приголосних. Голосні звуки часто створюють своєрідне звукове тло, на якому стають помітнішими інші компоненти – звукові, ритмічні, ідейно-змістові. Інколи прийом багаторазового повтору однакових голосних і приголосних звуків стає важливим у створенні художніх картин. Найбільш поширеною у творчості Юрія Клена є звукова анафора, у якій автор, повторюючи початкові звуки слова, створює яскраві звуко-символічні образи. Фонетична епіфора у поетичному мовленні Юрія Клена має значні виражальні можливості. Менш уживаною є епіфора, коли повторюються окремі слова у кінці рядків, речень, що підсилює значення повторюваного слова. Юрій Клен використовує різні види повтору як важливий стилістичний засіб, який сприяє увиразненню мовлення, підсилює його експресію та виражальні можливості. Різноманітні звукові повтори у віршах Юрія Клена виступають важливим конструктивним засобом, способом увиразнення змісту художнього твору. Милозвучність досягається відповідним розташуванням звуків, що створюють своєрідний звуковий малюнок. У поетичному мовленні Юрія Клена повтор відіграє важливу роль у відображенні внутрішнього світу ліричного героя, стану збудження, підвищеної емоційної реакції. Здебільшого повтор посилює образне змалювання тривалості, багаторазовості та послідовності дії. У мовотворчості поета повтор є важливим засобом експресії, за допомогою якого увиразнюються і підкреслюються різні семантично- стилістичні відтінки художнього тексту.

Посилання

1. Темченко Л.В. Український неокласицизм 20-х рр. ХХ ст.: генезис, естетика, поетика : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.01. Дніпропетровськ, 1997. 21 с.
2. Богач М.Р. Світогляд і поетика Юрія Клена : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 1998. 174 с.
3. Сарапин В.В. Поезія Юрія Клена та її місце в літературному процесі першої половини XX століття : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 2000. 196 с.
4. Черевченко О.М. Ідіостиль Ю. Клена у контексті інтелектуалізаторських мовних традицій українського неокласицизму : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01. Умань, 2005. 238 с.
5. Макаренко Л.В. Поліфункціональність метафори в поезії Юрія Клена : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01. Житомир, 2007. 174 с.
6. Мацько Л.І., Сидоренко О.М., Мацько О.М. Стилістика української мови : підручник / за ред. Л.І. Мацько. Київ : Вища шк., 2003. 462 с.
7. Потебня А.А. Теоретическая поэтика. Москва : Высшая школа, 1990. 344 с.
8. Клен Ю. Вибране. Київ : Дніпро, 1991. 461 с.
Опубліковано
2021-06-23
Як цитувати
Кабиш, М. Ю. (2021). ПОВТОР ЯК СТИЛІСТИЧНИЙ ЗАСІБ У ПОЕЗІЯХ ЮРІЯ КЛЕНА. Нова філологія, 1(81), 148-154. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-81-1-23
Розділ
Статті