ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ ПОРТРЕТ НЕБУЛИ (КІНОВСЕСВІТ «МАРВЕЛ»): ТЕМАТИЧНИЙ АНАЛІЗ
Анотація
Дослідження презентує тематичний аналіз мовлення жіночого персонажа кіновсесвіту «Марвел». Небула з’являється у двох фільмах франшизи «Вартові галактики» та двох фільмах франшизи «Месники». Вона втілює два кіноархетипи: як негативний персонаж вона належить до архетипу «Зрадниця», як позитивний – до архетипу «Батькова донька». Сюжетна лінія подорожі у часі зумовлює співіснування двох Небул – злодійки Небули-з-минулого та антигероїні Небули-з-теперішнього. Психолінгвістичні тематичні особливості є засобами оцінки моральних якостей персонажа та її сприйняття глядачем. Спершу сформульовані дві широкі теми: «Що визначає психолінгвістичний портрет «Зрадниці»?» / «Що визначає психолінгвістичний портрет «Батькової доньки»?» Далі для кожної теми визначені п’ять кодів, що демонструють подібність між архетипами (заснованими на єдиному протоархетипі): 1) основна потреба персонажа – належати до певної групи; 2) група, до якої належить Небула; 3) групова місія, в якій вона бере участь; 4) її ставлення до учасників групи; 5) характеристика героїні у наративах інших персонажів та власних репліках. Розщеплення кодів демонструють мовленнєві особливості антагоністичного («Зрадниця») та протагоністичного («Батькова донька») втілення архетипу. Соціальна потреба «Зрадниці» належати до певної групи не задоволена, у той час як «Батькову доньку» приймають та цінують у групі. Небула-з-минулого є невіддільною частиною декількох злодійських угруповань, активно беручи участь у місіях масового винищення. Небула-з-теперішнього долучається до груп протагоністів у їхніх героїчних місіях з порятунку всесвіту. «Зрадниця» заздрить, ненавидить та презирливо ставиться до інших персонажів. «Батькова донька» вчиться співпрацювати та розважатися у колі нових друзів. У риториці інших персонажів згадки про Небулу-з-минулого мають негативні конотації, натомість визначення Небули-з-теперішнього мають нейтральні чи позитивні конотації. «Зрадниця» вважає, що її недооцінюють, а сама вона не здатна змінитися. «Батькову доньку» цінують та люблять, вона відкрита для нових можливостей.
Посилання
2. Guardians of the Galaxy Vol. 1. Directed by James Gunn, Marvel Studios, 2014.
3. Guardians of the Galaxy Vol. 2. Directed by James Gunn, Marvel Studios, 2017.
4. Avengers: Infinity War. Directed by Anthony and Joe Russo, Marvel Studios, 2018.
5. Avengers: Endgame. Directed by Anthony and Joe Russo, Marvel Studios, 2019.
6. Braun V., Clarke V., Hayfield N., Terry G. Thematic Analysis. Handbook of Research Methods in Health Social Sciences / Liamputtong P. (eds). Springer, Singapore, 2019. P. 843–860. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103
7. Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006. № 3 (2). Р. 77–101. URL: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.
8. Langdridge D., Hagger-Johnson G. Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology. Harlow : Pearson, 2013. 640 p.
9. McSweeney T. Avengers Assemble! Critical Perspectives on the Marvel Cinematic Universe. London & New York : Wallflower Press, 2018. 310 p.
10. Lodi-Smith J., Geise A.C., Roberts B.W., Robins R.W. Narrating personality change. Journal of Personality and Social Psychology. 2009. № 96 (3). Р. 679–689. URL: https://doi.org/10.1037/a0014611.
11. Krakowiak K.M., Tsay-Vogel M. The dual role of morally ambiguous characters: Examining the effect of morality salience on narrative responses. Human Communication Research. 2015. № 41 (3). Р. 390–411. URL: https://doi.org/10.1111/hcre.12050
12. Zillmann D. Basal morality in drama appreciation. Moving images, culture, and the mind / I. Bondebjerg (Ed.) (pp. 53–64). Luton, England : University of Luton Press, 2000.
13. Maslow A.H. A theory of human motivation. Psychological Review. 1943. № 50 (4). Р. 370–396. URL: https://doi.org/10.1037/h0054346
14. Baumeister R.F., Leary M.R. The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin. 1995. № 17 (3). Р. 497–529. URL: https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497
15. D’Souza J., Gurin M. Archetypes Based on Maslow’s Need Hierarchy. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2017. № 43 (2). Р. 183–188.
16. Hall C. The Group Hero: An Archetype Whose Time Has Come. Exploring the Collective Unconscious in the Age of Digital Media / S. Schafer (Eds.). 2016. Р. 214–231). IGI Global. URL: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-9891-8.ch009
17. Дубровський Р. The Psycholinguistic Portrait of the Traitor in Ukrainian Artistic Military Prose of the Second Half of the XX Century [Психолінгвістичний портрет зрадника в українській художній воєнній прозі ІІ половини ХХ століття]. Psycholinguistics. 2020. № 27 (2). Р. 113–136. URL: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-27-2-113-136
18. Maslow A.H. Religions, values, and peak-experiences. Columbus : The Ohio State University Press. 1964. 123 p.