ПОНЯТТЯ САТИРИЧНОГО ПИСЬМА: ІСТОРИКО-ГЕНЕАЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Ключові слова: сатира, сатиричне письмо, сатиричний модус зображення, комічне, жанр, німецька література і публіцистика, лінгво-літературознавство

Анотація

У статті розглянуто тлумачення сатири у діахронічному вимірі розвитку художньої літератури. Вибір об’єкта дослідження зумовлений інтересом передусім зарубіжних і вітчизняних дослідників до механізму реалізації сатири у тексті, а також актуальної дискусії щодо розуміння функціонування сатиричного як манери письма. Методологічною основою дослідження стали праці Юрґена Бруммака («Про поняття та теорію сатири»), («Жанрова теорія. Інформація та синтез»), Клауса В. Гемпфера і Йорґа Шенерта («Теорія “літературної” сатири»), в яких пропонується описова модель для аналізу сатиричного, а також три рівні організації сатиричного письма у літературних текстах. Відзначено, що важливість формування моделі сатиричного письма зумовлена різножанровим проявом сатири у текстах різних епох, тлумаченням цього явища теоретиками літератури в межах конкретних жанрів (вірш, роман, драма тощо), а також інтермедіальними можливостями вираження сатири в образотворчих формах мистецтва. Засвідчено, що сатира має тісний зв’язок із комічним, оскільки естетичність, дотепність вираження і її соціальний складник творять константи, без яких неможлива її реалізація. В результаті історичного огляду встановлено, що сатиричне у тексті має певну градацію свого вираження – від комічного до в’їдливого й образливого. Задля реалізації певного градаційного рівня автор оперує техніками мовної редукції. Здійснений у статті огляд трансформацій поняття сатири засвідчує різноманітні підходи до дефініції сатири у конкретних літературних епохах з урахуванням культурних процесів. Покликаючись на дослідження Клауса Церера, розглянуто диференціацію інтенції сатиричного письма, в якій більшою або меншою мірою переважає моральний (вічний ідеал як у Ф. Шиллера) або індивідуальний компонент (критика цензури і боротьба за свободу висловлення власної думки, як у Г. Гайне). На основі цих даних виокремлено і проаналізовано три позачасові ознаки сатиричного: естетичний, індивідуальний та нормативний аспекти. Для кожної із зазначених ознак сатиричної манери письма наведено історичні приклади реалізації. Сатирична манера письма являє собою модель, у якій завдяки систематизації та врахуванню інваріантних особливостей не створюється перезавантаження поняття у разі аналізу сатиричного твору у контексті певного літературного періоду.

Посилання

1. Zehrer K. Cäsar Dialektik der Satire. Zur Komik von Robert Gernhardt und der Neuen Frankfurter Schule. Bremen : Universität Bremen. 2001. 281 S.
2. Шалагінов Б. Зарубіжна література: від античності до початку ХХ ст. Київ : Вид-во дім «КМ Академія», 2004. 360 с.
3. Henkel N. Gesellschaftssatire im Mittelalter. Formen und Verfahren satirischer Schreibweise in den Sermones nulli parcentes (Walther 6881), im Carmen satiricum des Nicolaus von Bibra, in der Ständekritik von Viri fratres, servi Dei (Walther 20575) und im Buch der Rügen. Epochen der Satire. Traditionslinien einer literarischen Gattung in Antike, Mittelalter und Renaissance / Haye Th., Schnorr F. (Hr.). Hildesheim : Weidmann. 2008. S. 95–118.
4. Маценка С. Барокова сатира «Вигадливі і правдиві видіння Філандера фон Зіттевальда» Й. М. Мошероша у сучасному прочитанні. Від бароко до постмодернізму. 2016. Вип. ХХ. С. 37–44.
5. Schiller F. Über naive und sentimentalische Dichtung. Sämtliche Werke / 8: Philosophische Schriften. Berlin : Aufbau. 2005. S. 433–520.
6. Mittelalter-Lexikon : вебсайт. URL: https://www.mittelalter-lexikon.de/wiki/Satire (дата звернення: 21.12.2022).
7. Peter B. B. Satire in journalistischer Mission Studie zu den journalistischen Leistungen von TV-Kabarettisten als Interviewer. Freiburg 2015. 361 S. URL: https://doc.rero.ch/record/257251/ files/PeterB.pdf (дата звернення: 21.12.2022).
8. Hempfer K. W. Gattungstheorie. Information und Synthese. München : Fink. 1973. 313 S.
9. Brummack J. Zu Begriff und Theorie der Satire. Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte. 1971. № 45. S. 275–377.
10. Schönert J. Theorie der (literarischen) Satire: ein funktionales Modell zur Beschreibung von Textstruktur und kommunikativer Wirkung. Textpraxis. Digitales Journal für Philologie. Münster, 2011. № 2. S. 1–42. URL: https://www.textpraxis.net/sites/default/files/beitraege/joerg-schoenert-theorie-derliterarischen-satire.pdf (дата звернення: 21.12.2022).
Опубліковано
2023-03-03
Як цитувати
Азаров, Д. В. (2023). ПОНЯТТЯ САТИРИЧНОГО ПИСЬМА: ІСТОРИКО-ГЕНЕАЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Нова філологія, (88), 5-11. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-88-1
Розділ
Статті