ПРАГМАТИЧНА КОНКРЕТИЗАЦІЯ КОМУНІКАТИВНОГО АКТУ
Анотація
Антропологічне скерування лінгвістики сфокусувало наукові дослідження в центрах, дотичних до людини та її потреб. Світ мови став частиною світу людини, отже, у лінгвістиці з’явилося багато нових проблем і, відповідно, нових наук. Серед них – лінгвопрагматика, що аналізує процес комунікації в координатах «локуція – іллокуція – перлокуція» (Дж. Остін). Особливої ваги з огляду на високий рівень впливу на соціум набирають різні методики вивчення бізнес-спілкування. Прагматика мовленнєвої діяльності реклами, менеджер-спілкування тощо демонструє експансію на рівні побуту та, що важливо, свідомості індивіда за допомогою часто непримітних тактик комунікації. У статті зроблено спробу розкрити методи мовного впливу адресанта на адресата в галузі житлової комерції. Нашу увагу привернуло використання рієлторами та розробниками рієлторської реклами прикметників на позначення малого приміщення: «дуже маленька», «компактна», «крихітна», «мала», «маленька», «маленьких розмірів», «малесенька», «малогабаритна», «малюсінька», «невелика», «невеличка», «смарт», що їх у сучасних словниках зафіксовано як синоніми. Нас зацікавив факт їхньої семантичної одноплановості у сприйнятті сучасних мовців. Для підтвердження / заперечення гіпотези про абсолютну синонімію частини зазначених лексем і синонімні відношення між усіма компонентами згаданої низки було проведено експеримент серед студентського середовища, у результаті якого виявлено семантичні нюанси лексем на позначення приміщення малого розміру. Слова, які в сучасних словниках потрактовано як синоніми, насправді виявнюють у сприйняття деякі особливості: 1) не всі лексеми респонденти сприймають як абсолютні синоніми; 2) виявлено чітку тенденцію до усвідомлення градуальності зазначених ад’єктивів; 3) респонденти змогли визначити та сформулювати семантичну різницю між аналізованими лексемами. Результати аналізу підтверджено студіюванням мікроконтекстів, вибраних із мережевого спілкування. Окрім різниці у значенні обраних лексем, семантика перцептивного образу в адресата залежить і від інших чинників, зокрема й від конотативного ореолу, створеного ситуацією чи текстом. Усвідомлення цих нюансів дає можливість впливати на сприйняття адресата, відповідно трансформувати реальність у напрямі, потрібному адресантові.
Посилання
2. Сусов И. Лингвистическая прагматика. Винница : Нова Кныга, 2009. 272 с.
3. Van Dijk T. A. The Pragmatics of Discourse. URL: https://discourses.org/wp-content/uploads/2 0 2 2 / 0 7 / Te u n - A . - v a n - D i j k - 1 9 7 7 - T h e - pragmatics-of-discourse.pdf
4. Бацевич Ф. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Академія, 2004. 344 с.
5. 10 речень. Твір-опис кімнати в художньому стилі. URL: https://znanija.com/task/41926787
6. 7 порад по дизайну маленької дитячої кімнати + фото інтер’єрів. URL: https://babylife.com.ua/7-porad-po-dizainu-malenkoi-dityachoikimnati-foto-intereriv
7. Італійський винахідник створив «швейцарський армійський будинок». URL: https://2plus2.ua/novyny/italiyskiy-vinahidnikstvoriv-shveycarskiy-armiyskiy-budinok-foto
8. «Кімната Гаррі Поттера під сходами»: у Варшаві здають крихітну квартиру на 7 квадратних метрів. URL: https://zakordon.24tv.ua/kimnata-garri-pottera-pid-shodami-varshavizdayut-krihitnu-kvartiru_n1965299
9. Дизайн кімнати 10 кв. м (60 фото): приклади ремонту прямокутної студії розміром 10 квадратних метрів, сучасні ідеї оформлення інтер’єру. URL: https://sk-real.com/364-stylishdesign-of-a-room-with-an-area-of-10-sq-m