РОЗВИТОК ПАРАДИГМИ «КУЛЬТОВІ СПОРУДИ» У ТВОРЧОСТІ ДЖОНА ГОЛСУОРСІ

Ключові слова: концепт, парадигматичний аналіз, релігія, церква, собор, ідіостиль

Анотація

Стаття присвячена аналізу творчості Джона Голсуорсі, зокрема парадигмі Культових споруд. Аналіз проводиться в рамках функціональної лінгвістики, що розглядає текст як дію, у якій беруть участь як автор, так і читач. Аналіз парадигмальної організації претендує на представлення моделі сприйняття тексту. У ході розуміння тексту реципієнт переходить від текстової синтагматики (слова розташовані в тексті послідовно) до ментальної парадигматики («предметні» образи зв’язуються за законами логіки й асоціацій). Розуміння тексту залежить від характеристик парадигм і міжпарадигматичних зв’язків. Аналіз парадигмальної організації тексту включає розрізнення окремих парадигм; характеристику складу, функцій, способу вираження та конфігурації парадигм і міжпарадигмальних зв’язків. Джон Голсуорсі – відомий англійський письменник і драматург, який здобув славу трилогією «Сага про Форсайтів». Парадигма «Культові споруди» не є основною для автора концепцією. Вона радше розкриває важливіші поняття (мораль у кінці віку, неповноцінність законів про шлюб і власність, природу тощо). Еволюцію парадигми «Культові споруди» можна чітко простежити в роботах Джона Голсуорсі. Спочатку Джон Голсуорсі зосереджується на чуттєвих аспектах, коли описує культові споруди («сірий», «чорний», «задушливий», «м’яка темрява», «легко пахло віком і пахощами», «холодний» тощо). Культові споруди автор протиставляє природі, перетворює цей антагонізм на опозицію «життя – смерть». Але ситуація кардинально змінюється з розвитком індивідуального стилю романіста. Собор описується як «дуже багатий»; «ці старі будівлі викликали почуття»; «особливе відчуття, не неприємне»; «королівська англійська» (Дж. Голсуорсі підтримував дітей, які навчалися говорити та писати правильно англійською мовою); «лише ледь помітно пахло віком та фіміамом»; «нічого не було некрасивого», і це дає «відчуття втечі». Усе ще акцентуючи на чуттєвому аспекті, Дж. Голсуорсі усуває опозицію.

Посилання

1. Оробинская М. В. Русская рок-поэзия: моделирование глубины текста : монография. Харьков : издатель Иванченко И. С., 2016. 164 с.
2. С. Есенин и его окружение: А. Мариенгоф, Н. Клюев, Н. Клычков. Сопоставительный анализ лексики / И. И. Степанченко и др.; под науч. ред. И. И. Степанченко. Харьков, 2016. 234 с.
3. Степанченко И. И. Функционализм как альтернативная лингвистическая парадигма. Киев : Українське видавництво, 2014. 200 с.
4. Степанченко И. И. О конфигурации парадигматических структур поэтического текста (на материале стихотворений С. Есенина). Філологічні студії / за заг. ред. Л. А. Лисиченко. Харків, 2009. С. 328–339.
5. Knoester M. W. Faith of a novelist: religion in John Galsworthy’s work. 2006, February 23. URL: https://hdl.handle.net/1887/4303
Опубліковано
2023-03-03
Як цитувати
Оробінська, М. В. (2023). РОЗВИТОК ПАРАДИГМИ «КУЛЬТОВІ СПОРУДИ» У ТВОРЧОСТІ ДЖОНА ГОЛСУОРСІ. Нова філологія, (88), 71-75. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-88-11
Розділ
Статті