ФІЛОСОФСЬКА ПРОБЛЕМАТИКА ДРАМАТУРГІЇ Е.-Е. ШМІТТА

Ключові слова: епізація драми, персонаж-маріонетка, Е.-Е. Шмітт, драма, французька драматургія, сценічне оформлення

Анотація

У статті досліджується філософське підґрунтя творчості Еріка-Еманнюеля Шмітта, проблематика його п’єс «Готель між двох світів», «Зрада Айнштайна», «Гість». Філософського осмислення набувають теми усвідомлення смерті, цінності життя, які подаються як одна з основних універсальних світоглядних моделей, яка до того ж легко інтерпретується; тема пацифізму, відносності війни і миру; тема війни та переслідування юдейського народу. Авторська позиція реалізується в персонажних діалогах, оповідності, що є проявом епічності п’єс. Цінність людського життя і відповідальність людини за своє життя – ось що цікавить драматурга Е.-Е. Шмітта у п’єсі «Готель між двох світів». Це усвідомлення і розуміння часто приходить у ситуації між життям і смертю, тому досить цікаво автор представляє персонажів: від маріонеток, тіней до реальних людей, але уже за межею звичного життя. «Готель між двох світів» презентує й цікавий підхід до персонажної системи: трансформацію картонного муляжу через оживлення й уреальнення в образ, часто карикатурний. Філософське осмислення проблеми свободи вибору, війни і миру, пацифізму як світоглядної настанови подане у п’єсі «Зрада Айнштайна» , ці онтологічні проблеми осмислюються автором крізь призму колективної та індивідуальної відповідальності за долю людства. Віра як онтологічне поняття, містичне й реальне одночасно, стосунки людини й Бога, людей між собою у роки війни цікавлять Е.-Е. Шмітта у п’єсі «Гість», де діалог ведеться між Богом і людиною, яка так прагне пізнати його й одночасно порушує заповіді Божі. Означені проблеми автор реалізує в незвичній формі організації діалогу, епічності п’єс, романних вкрапленнях, образній системі. Фіксованість місця дії, діалог не як спосіб спілкування, а жанровий різновид у п’єсі «Зрада Айнштайна» доповнюються романною організацією хронотопу, трансформованими ремарками, які міняють співвідношення між основним і другорядним текстом, незвичне їх оформлення, що сприяє філософському осмисленню проблематики твору. Сценічне оформлення доповнює та розкриває філософську проблему боротьби Айнштайна насамперед із собою, своїми сумнівами й ідеями. Деїстська природа людського буття є основою філософської проблематики п’єси «Гість», що забезпечує дискурс сучасної історії з філософією Просвітництва. Епічні елементи п’єси, як-от: казка, притча, філософська повість, діалог (як жанр) – є специфічною ознакою твору, допомагають розкрити філософську глибину і проблематику.

Посилання

1. Васильєва О. Дискурс філософії просвітництва в драматургії Еріка-Емманюеля Шмітта. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 34, том 1, 2020. С. 138–143.
2. Шмітт Ерік-Емманюель. Зрада Айнштайна. Переклад з французької Івана Рябчія. Київ : Видавництво Анетти Антоненко, 2016. 192 с.
3. Шмітт Ерік-Емманюель. Зрада Айнштайна. Готель між двох світів. URL: https://coollib.net/b/657065/read.
4. Schmitt Eric-Emmanuel. Théâtre: La Nuit des Valognes, Le Visiteur, Le Bâillon, L’Ecole du diable. Paris, 2007. 98 р.
5. Schmitt Eric-Emmanuel. Le Visiteur. Paris : Magnard, 2002. 18 p.
Опубліковано
2024-07-26
Як цитувати
Подковирофф, Н. (2024). ФІЛОСОФСЬКА ПРОБЛЕМАТИКА ДРАМАТУРГІЇ Е.-Е. ШМІТТА. Нова філологія, (94), 81-86. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2024-94-12
Розділ
Статті