ПРО ЩО МОВЧИТЬ АВСТРІЙСЬКА ЖІНКА 30-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ПЕРСОНАЖІВ РОМАНУ Р. ВЕЛЬЖ «JOHANNA»)

Ключові слова: мовчання, життєві цінності, Йоганна, слово, словосполучення, речення

Анотація

Статтю присвячено проблемі «жіночого» мовчання 30-х років минулого століття в романі відомої австрійської письменниці Ренати Вельж «Йоганна». Згідно з фабулою мовчання має особливу природу, опосередковане самооцінкою та емоційним станом жіночих персонажів. Виокремлюємо умовно три етапи становлення «жіночого» мовчання: 1) культурно-традиційний (прийомна родина як зразок мовленнєвої поведінки); 2) нормативно-етикетний (соціум як рушій мовленнєвої поведінки); 3) прагматично-раціональний (людські стосунки як стратегія і тактика мовленнєвої поведінки). Мовчання тлумачимо як антонім мовлення, що має розмаїті комунікативні і соціально-психологічні функції. З’ясовано, що семантика мовчання корелює з біологічним віком, соціальним статусом, освітою, вихованням, географією. Виявлено низку мотиваторів мовчання, здійснено їх семантичний аналіз, який орієнтує на фізичний біль, негативні емоції (образу, страх кровотечі, страх утрати домашньої тварини – собаки) та негативні почуття (недовіру одноліткові, нелюбов дочки до матері). Сюди додаємо й когнітивні, вольові, біологічні, фізіологічні та фізичні процеси, маніпуляцію, девіантну поведінку чоловіків з різними ідеологіями, документи, уявну довірену особу. Підтверджено ідею щодо культурно-національної специфіки мовчання та особливостей національного менталітету австрійської етнічної спільноти. У ситуаціях міжособистісного спілкування мовчання тотожне вираженню реакції на навколишній світ та якості перебігу певної ситуації. Лінгвістика мовчання постає у двох планах: експліцитному (явному) й імпліцитному (прихованому). Так зване експліцитне мовчання репрезентовано словами, словосполученнями, інфінітивними зворотами, реченнями, імпліцитне – вербальним контекстом відповідно. Вербальний контекст містить опис соматики, дотику, уявлення, емоційного стану або самостійного руху, зумовленого функціями персонажів.

Посилання

1. Вступ до мовознавства / І.О. Голубовська, С.М. Лучканин, В.Ф. Чемес та ін. ; за ред. І.О. Голубовської. Київ : Видавничий центр «Академія», 2016. 320 с.
2. Гингер С. Женский мозг и мужской мозг. Рижский Гештальт Институт. URL: https://www.gestalt.lv/pdf/%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-% D 0 % B C % D 0 % B E % D 0 % B 7 % D 0 % B 3 - % D 0 % B 8 - % D 0 % B C % D 1 % 8 3 % D 0 % B 6 % D 1 % 8 1 % D 0 % B A % D 0 % B E % D 0 % B 9 - %D0%BC%D0%BE%D0%B7%D0%B3/ (дата звернення: 03.07.2024).
3. Енциклопедичний словник символів культури України / за заг. ред. В.П. Коцура, О.І. Потапенка, В.В. Куйбіди. 5-е вид. Корсунь-Шевченківський : ФОП Гавришенко В.М., 2015. 912 с.
4. Жайворонок В.В. Знаки української етнокультури : словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 703 с.
5. Звуки – живі: вони можуть бути цілющими або вбивчими. URL: https://galychyna.if.ua/article/zvuki-zhivi-voni-mozhut-buti-tsilyushhimi-abovbivchimi/(дата звернення: 03.07.2024).
6. Максименко С.Д. Загальна психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 272 с.
7. Цапів А.О. Поетика наративу англійськомовних художніх текстів для дітей : дис. … доктора філол. наук : 10.02.04. Херсон; Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2020. 401 с.
8. Welsh R. Johanna. Hamburg : Friedrich Oetinger Verlag, 1993. 224 S.
Опубліковано
2024-10-21
Як цитувати
Романова, Н. В. (2024). ПРО ЩО МОВЧИТЬ АВСТРІЙСЬКА ЖІНКА 30-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ПЕРСОНАЖІВ РОМАНУ Р. ВЕЛЬЖ «JOHANNA»). Нова філологія, (95), 50-55. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2024-95-7
Розділ
Статті