ОБРАЗ-СХЕМИ У КОНТРАСТИВНІЙ ЛІНГВІСТИЦІ: АНАЛІЗ КОНЦЕПТУ ОСВІТА В АНГЛІЙСЬКІЙ, ФРАНЦУЗЬКІЙ, УКРАЇНСЬКІЙ ТА РОСІЙСЬКІЙ МОВАХ
Ключові слова:
контрастивна лінгвістика, когнітивна лінгвістика, концепт, образ-схема
Анотація
Статтю присвячено зіставному аналізу образ-схем, які репрезентують уявлення про освіту в аналізованих мовах. Досліджуються структура, наповнення та шляхи вербалізації уявлень про освіту в різноструктурних мовах. Аналіз текстових фрагментів, у яких об’єктивовано образ-схеми, засвідчив, що концепт ОСВІТА в англійській та французькій мовах спирається образ-схему процес, а в українській та російській мовах більш продуктивною виявилась образ-схема об’єкт.
Посилання
1. Газета «День». URL: http://www.day.kiev.ua (дата звернення 12.01.2011). (DAY)
2. Национальный корпус русского языка. URL: http://www.ruscorpora.ru (дата звернення 12.01.2011). (NKR)
3. Чекулай И. В. Функционально-деятельностный подход к изучению принципов оценочной категоризации в современном английском языке. Белгород : Изд-во Белгородского университета, 2006. 210 c.
4. British National Corpus. URL: http://www.natcorp.ox.ac.uk/ (дата звернення 10.10.2013). (BNC)
5. Brown D. Da Vinci Code. New York : Random House Large Print, 2003. 739 p.
6. Cienki A. Some properties and groupings of image schemas. Lexical and Syntactical Constructions and the Construction of Meaning / eds. M. Verspoor, K. Dong Lee, E. Sweetser. Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 1997. P. 3-15.
7. Clausner T. C. Domains and image schemas. Cognitive Linguistics. 1999. № 10. Vol. 1. Р. 1-31.
8. Cognitive English Grammar / eds. G. Radden, R. Dirven. Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins Pub., 2007. 374 p.
9. Croft W., Cruse D. A. Cognitive Linguistics. Cambridge : Cambridge University Press, 2004. 356 p.
10. Dantec M. G. La sirene rouge. Paris : Gallimard, 2002. 591 p.
11. Evans V. The Cognitive Linguistics Enterprise: An Overview. The Cognitive Linguistics Reader / eds. Evans V., Bergen B. K., Zinken J. London, 2007. P. 1–36.
12. Fillmore Ch. J. Frame semantics. Linguistics in the morning calm : Selected papers from the SICOL. Seoul : Hanshin, 1982. P. 11-38.
13. Gibbs R. W. The cognitive psychological reality of image schemas and their transformations. Cognitive Linguistics. 1995. № 6. P. 347-378.
14. Hampe B. Image schemas in cognitive linguistics: Introduction. From perception to meaning: Image schemas in cognitive linguistics / eds. Hampe B., Grady J. E. Walter de Gruyter, 2005. P. 1-14.
15. Johnson M. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago : Univ. of Chicago Press, 1987. 233 p.
16. Johnson M. The philosophical significance of image schemas. From perception to meaning : Image schemas in cognitive linguistics / eds. Hampe B., and Grady J. E. Walter de Gruyter, 2005. P. 15–33.
17. Kövecses Z. Language, mind and culture: a practical. Oxford University Press, Oxford, 2006. 416 р.
18. Kurteš S. Contrastive analysis at work: theoretical considerations and their practical application. Signum: Estudos da Linguagem. Volume Temático: Lingüística Contrastiva. 9(1). Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, 2006. P. 111-140.
19. Lakoff G., Johnson M. Metaphors we live by. University of Chicago Press, Chicago, 1980. 300 р.
20. Lakoff G. Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the mind Chicago : The University of Chicago Press, 1987. 750 p.
21. Langacker R.W. Assessing the cognitive linguistics enterprise. Cognitive Linguistics, Foundations, Scope, and Methodology / eds. Th. Johannes, G. Redeker. Berlin, New York, Mouton de Gruyter, 1999. P. 13-59.
22. Langacker R. W. Foundations of cognitive grammar : in 2 vol. Stanford : Stanford University Press, 1987. Vol. 1: Theoretical Prerequisites. 1987. 528 p.
23. Leipzig corpus. URL: http://corpora.uni-leipzig.de (дата звернення 10.10.2013). (LC)
24. Mandler J., Cánovas Pagán C. On defining image schemas. Language and Cognition. URL: 0: 1–23, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/langcog.2014.14 (дата звернення 01.10.2016).
25. Mitchell M. Gone with the Wind. Birmingham, Ala. : Prentice Hall & IBD, 1984. 1400 р.
26. Murphy G. L. The big book of concepts. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002. 555 p.
27. Nuopponen A. Methods of concept analysis – towards systematic concept analysis. The LSP Journal: Language for special purposes, professional communication, knowledge management and cognition. 2010. Volume 1(1). P. 5-14.
28. Oslo Multilingual Corpus. URL: http://khnt.hit.uib.no/webtce.htm (дата звернення 01.12.2013). (OMC)
29. Peña S. Subsidiarity relationships between image-schemas: an approach to the force schema. Journal of English Studies. 1999. Vol. 1. P. 187-207.
30. Puzo M. The Last Don. London : William Heinemann Ltd, 1996. 482 p.
31. Sand George Valvèdre. Paris : The Echo Library, 2006. 172 p.
32. Santibáñez F. The object image-schema and other dependent schemas. ATLANTIS. 2002. Vol. XXIV. Núm. 2 (Diciemebre). P. 183-201.
33. Sinha Ch. Grounding, Mapping and Acts of Meaning. Cognitive Linguistics : Foundations, Scope and Methodology / eds. Janssen & G. Redeker. Berlin and New York, Mouton de Gruyter, 1999. P. 223-255.
34. Verne J. Les enfants du capitaine Grant. Paris : LGF. Livre de Poche, 1994. 926 p.
35. Werber B. L'empire des anges. Paris : Albin Michel, 2000. 407 p.
36. Wierzbicka A. Lexicography and conceptual analyses. Ann Arbor, MI : Karoma, 1985. 368 p.
2. Национальный корпус русского языка. URL: http://www.ruscorpora.ru (дата звернення 12.01.2011). (NKR)
3. Чекулай И. В. Функционально-деятельностный подход к изучению принципов оценочной категоризации в современном английском языке. Белгород : Изд-во Белгородского университета, 2006. 210 c.
4. British National Corpus. URL: http://www.natcorp.ox.ac.uk/ (дата звернення 10.10.2013). (BNC)
5. Brown D. Da Vinci Code. New York : Random House Large Print, 2003. 739 p.
6. Cienki A. Some properties and groupings of image schemas. Lexical and Syntactical Constructions and the Construction of Meaning / eds. M. Verspoor, K. Dong Lee, E. Sweetser. Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 1997. P. 3-15.
7. Clausner T. C. Domains and image schemas. Cognitive Linguistics. 1999. № 10. Vol. 1. Р. 1-31.
8. Cognitive English Grammar / eds. G. Radden, R. Dirven. Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins Pub., 2007. 374 p.
9. Croft W., Cruse D. A. Cognitive Linguistics. Cambridge : Cambridge University Press, 2004. 356 p.
10. Dantec M. G. La sirene rouge. Paris : Gallimard, 2002. 591 p.
11. Evans V. The Cognitive Linguistics Enterprise: An Overview. The Cognitive Linguistics Reader / eds. Evans V., Bergen B. K., Zinken J. London, 2007. P. 1–36.
12. Fillmore Ch. J. Frame semantics. Linguistics in the morning calm : Selected papers from the SICOL. Seoul : Hanshin, 1982. P. 11-38.
13. Gibbs R. W. The cognitive psychological reality of image schemas and their transformations. Cognitive Linguistics. 1995. № 6. P. 347-378.
14. Hampe B. Image schemas in cognitive linguistics: Introduction. From perception to meaning: Image schemas in cognitive linguistics / eds. Hampe B., Grady J. E. Walter de Gruyter, 2005. P. 1-14.
15. Johnson M. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago : Univ. of Chicago Press, 1987. 233 p.
16. Johnson M. The philosophical significance of image schemas. From perception to meaning : Image schemas in cognitive linguistics / eds. Hampe B., and Grady J. E. Walter de Gruyter, 2005. P. 15–33.
17. Kövecses Z. Language, mind and culture: a practical. Oxford University Press, Oxford, 2006. 416 р.
18. Kurteš S. Contrastive analysis at work: theoretical considerations and their practical application. Signum: Estudos da Linguagem. Volume Temático: Lingüística Contrastiva. 9(1). Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, 2006. P. 111-140.
19. Lakoff G., Johnson M. Metaphors we live by. University of Chicago Press, Chicago, 1980. 300 р.
20. Lakoff G. Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the mind Chicago : The University of Chicago Press, 1987. 750 p.
21. Langacker R.W. Assessing the cognitive linguistics enterprise. Cognitive Linguistics, Foundations, Scope, and Methodology / eds. Th. Johannes, G. Redeker. Berlin, New York, Mouton de Gruyter, 1999. P. 13-59.
22. Langacker R. W. Foundations of cognitive grammar : in 2 vol. Stanford : Stanford University Press, 1987. Vol. 1: Theoretical Prerequisites. 1987. 528 p.
23. Leipzig corpus. URL: http://corpora.uni-leipzig.de (дата звернення 10.10.2013). (LC)
24. Mandler J., Cánovas Pagán C. On defining image schemas. Language and Cognition. URL: 0: 1–23, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/langcog.2014.14 (дата звернення 01.10.2016).
25. Mitchell M. Gone with the Wind. Birmingham, Ala. : Prentice Hall & IBD, 1984. 1400 р.
26. Murphy G. L. The big book of concepts. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002. 555 p.
27. Nuopponen A. Methods of concept analysis – towards systematic concept analysis. The LSP Journal: Language for special purposes, professional communication, knowledge management and cognition. 2010. Volume 1(1). P. 5-14.
28. Oslo Multilingual Corpus. URL: http://khnt.hit.uib.no/webtce.htm (дата звернення 01.12.2013). (OMC)
29. Peña S. Subsidiarity relationships between image-schemas: an approach to the force schema. Journal of English Studies. 1999. Vol. 1. P. 187-207.
30. Puzo M. The Last Don. London : William Heinemann Ltd, 1996. 482 p.
31. Sand George Valvèdre. Paris : The Echo Library, 2006. 172 p.
32. Santibáñez F. The object image-schema and other dependent schemas. ATLANTIS. 2002. Vol. XXIV. Núm. 2 (Diciemebre). P. 183-201.
33. Sinha Ch. Grounding, Mapping and Acts of Meaning. Cognitive Linguistics : Foundations, Scope and Methodology / eds. Janssen & G. Redeker. Berlin and New York, Mouton de Gruyter, 1999. P. 223-255.
34. Verne J. Les enfants du capitaine Grant. Paris : LGF. Livre de Poche, 1994. 926 p.
35. Werber B. L'empire des anges. Paris : Albin Michel, 2000. 407 p.
36. Wierzbicka A. Lexicography and conceptual analyses. Ann Arbor, MI : Karoma, 1985. 368 p.
Опубліковано
2019-10-29
Як цитувати
БЄЛЯЄВА, А. В. (2019). ОБРАЗ-СХЕМИ У КОНТРАСТИВНІЙ ЛІНГВІСТИЦІ: АНАЛІЗ КОНЦЕПТУ ОСВІТА В АНГЛІЙСЬКІЙ, ФРАНЦУЗЬКІЙ, УКРАЇНСЬКІЙ ТА РОСІЙСЬКІЙ МОВАХ. Нова філологія, (77), 11-19. вилучено із http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/42
Розділ
Статті