ЛІНГВОСТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВТІЛЕННЯ КОНЦЕПТУ «ДИТИНСТВО» В ПОВІСТІ К. НЕСТЛІНҐЕР «КОНРАД, АБО ДИТИНА З БЛЯШАНКИ»
Анотація
У статті проаналізовано зміст, функції та динаміку концепту «дитинство» в повісті Крістіне Нестлінґер. На підставі оригіналу твору німецькою мовою визначено провідні теми, мотиви, образи, зумовлені концептом «дитинство» в повісті «Конрад, або Дитина з бляшанки». Виявлено ознаки постмодернізму в розкритті концепту «дитинство» і пов’язаної з ним проблематики твору К. Нестлінґер. Відзначено вплив концепту «дитинство» на образи героїв та образ автора, а також досліджено лінгвістичні та стилістичні особливості твору К. Нестлінґер. Розкрито традиції і новаторство мисткині, значення створених нею образів героїв та героїнь для пізнання актуальних питань сучасності й розвитку художньої літератури. Однією з провідних тем, що виявляється в повісті «Конрад, або Дитина з бляшанки» К. Нестлінґер, є тема зростання і входження дитини у світ, яка осмислюється крізь призму фантастики. Концепт «дитинство» не тільки є відображенням індивідуальних якостей окремої дитини/ дітей, але також вбирає в себе колективний досвід дітей як широкої соціальної групи, віддзеркалює їхні почуття, прагнення, переживання. Водночас у даному концепті відображено комплекс вимог і очікувань, які суспільство (зокрема, батьки й учителі) висуває до дитини: обов’язок слухатися дорослих, старанно вчитися, дотримуватися правил гарної поведінки. Поєднання індивідуально-психологічних і соціальних аспектів у концепті «дитинство» зумовлює відповідне лексико-семантичне поле в художньому творі. Для втілення концепту «дитинство» К. Нестлінґер використовує бінарні опозиції, елементи фантастики, контрасти, авторські відступи, різні точки зору на героя/героїню і дійсність, поєднання елементів розмовної мови з літературною мовою та діалектом тощо. За фантастичними колізіями твору К. Нестлінґер приховані реальні явища й відносини в сучасному суспільстві. Окрім традиційних мотивно-тематичних комплексів, пов’язаних із концептом «дитинство» («сім’я», «дружба», «обов’язок», «навчання»), авторка звертається до актуальної суспільної проблематики ХХ–ХХІ ст. (булінг, гендерні вектори розвитку, переосмислення сімейних ролей і взаємин в Австрії), таким чином розширюючи спектр значень, пов’язаних із даним концептом. Твір засвідчує не лише розвиток постмодернізму, але і його «подолання», вихід на нові літературні обрії за рахунок надії на творчу уяву і силу дружби й любові.
Посилання
2. Кашуба Є. Сленг як «останній шанс для порятунку». За повістю Крістіне Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки»: система уроків, 6 клас. Всесвітня література в сучасній школі. 2015. № 5. С. 19–29.
3. Сагайдак Л. Як порозумітися дорослим і дітям? Вивчаємо повість-казку Крістіне Нестлінґер «Конрад, або Дитина з бляшанки». Зарубіжна література в школах України. 2016. № 5. С. 44–48.
4. Dilewsky K. J. Christine Nöstlinger als Kinderund Jugendbuchautorin. Genres, Stoffe, Sozialcharaktere, Intentionen. Frankfurt am Main : Haag + Herchen, 1995. 331 S.
5. Pirker U. Christine Nöstlinger. Die Buchstabenfabrikantin. Wien : Molden Verlag, 2007. 200 S.
6. Fuchs S. Christine Nöstlinger. Eine Werkmonographie. Wien : Dachs Verlag, 2001. 240 S.
7. Nöstlinger C. Konrad oder Das Kind aus der Konservenbüchse. Hamburg : Verlag Friedrich Oetinger, 2006. 160 S.
8. Затонский Д. Модернизм и постмодернизм: Мысли об изящном коловращении изящных и неизящных искусств. Харьков : Фолио, 2002. 316 с.