РЕЛЯЦІЙНИЙ ПРИНЦИП ЯК МЕХАНІЗМ КОНСТРУЮВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ АНГЛОМОВНОГО ДИТЯЧОГО ПОЕТА

  • А. О. ПІКАЛОВА
Ключові слова: ідентичність, дитячий поет, конструювання, інтеракція, інтерсуб’єктивність, реляційний принцип, «вирівнювання / відмінність», «автентифікація / денатуралізація», «авторизація / нелегітимність»

Анотація

Стаття присвячена вивченню механізмів конструювання ідентичності англомовного дитячого поета. Ідентичність розглядається як конструйоване явище у контексті дискурсивної інтеракції, що засвідчує реляційну сутність ідентичності. Вивчення механізму конструювання ідентичності англомовного дитячого поета здійснюється на прикладі відомого американського дитячого поета Теодора Сьюза Гейзела / Доктора Сьюза (Theodore Seuss Geisel / Dr. Seuss).

Процес конструювання ідентичності перебуває в інтерсуб’єктивних відношеннях «подібність / відмінність». Конструювання ідентичності дитячого поета здійснюється через ототожнення або диференціацію з читацькою аудиторію, яка сприймає твори автора. Відношення «вирівнювання / відмінність» дозволяють розкрити механізми конструювання ідентичності в інтерсуб’єктивних відношеннях. Відношення «вирівнювання / відмінність» у процесі інтеракції з дитиною репрезентується у дитячому поетичному дискурсі. Автор, дотримуючись літературних норм у своєму поетичному мовленні, пристосовується до особливостей онтогенезу дитячого мовлення, тим самим створює картину світу, що зумовлена психофізіологічними особливостями дитини.

Відношення «автентифікація / денатуралізація» розкривають процеси, на які мовці посилаються як на реальні або штучні. Автентифікація фокусується на способі, в якому ідентичність дитячого поета дискурсивно верифікується, тоді як денатуралізація розкриває процеси, що можуть порушувати цілісність ідентичності автора. Стосовно ідентичності дитячого поета можна говорити про його визнання інститутами влади конкретного суспільства (нагороди, премії), або про цензуру щодо продуктів його мисленнєво-мовленнєвої діяльності (поетичні тексти), що зреалізовує інтерсуб’єктивні відношення «авторизація / нелегітимність» у процесі конструювання ідентичності автора.

Теодора Сьюза Гейзела вважають одним з найулюбленіших дитячих авторів усіх часів. Його твори від “The Cat in the Hat” до “Oh, the Places You’ll Go! ” знайшли свій шлях до будинків і сердець читачів по всьому світу. Багато його книг було перекладено на різні мови. Вражаючий список нагород є свідченням авторизації ідентичності дитячого поета.

Посилання

1. Гоффман И. Представление себя другим в повседневной жизни. Москва : ЖСМО-Пресс, 2000. 243 с.
2. Громова В. М. Конструирование идентичности в интернет-дискурсе персональных объявлений : автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.19 / Удмуртский государственный университет. Ижевск, 2007. 19 с.
3. Киселев И. Ю., Смирнова А. Г. Формирование идентичности в российской провинции. Москва ; Ярославль : Институт психологии РАН, 2001. 152 с.
4. Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики. Спб. : Изд. Группа «Евразия», 1997. 430 с.
5. Мотузкова О. П. Ідентичність як структура. Наукові записки НаУКМА. Філологічні науки. 2014. Т. 164. С. 15–19.
6. Пікалова А. О. Проблема адресації в контексті англомовного дитячого поетичного дискурсу. Актуальні питання іноземної філології : наук. журн. / редкол. : І.П. Бісбук (гол. ред.) та ін. Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2018. № 8. С. 242–248.
7. Рубинштейн С. Л. Человек и мир. Москва : Наука, 1997. 190 с.
8. Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность. Москва : АО «КАМ1», 1995. 650 с.
9. Bronwyn D., Harré R. Positioning : The Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour. 1990. 20 (1). 43–63.
10. Bucholtz M., Hall K. Identity and Interaction: a Sociocultural Linguistic Approach. Discourse Studies. London : SAGE Publications, 2005. Vol 7, (4–5). P. 585–614. Giddens A. Modernity and Self-Identity. Self and Society in Late Modern Age. Stanford : Stanford University Press, 1991. 256 p. Jandy E. С. Charles Horton Cooley, His Life and His Social Theory. New York : Octagon Books, 1969. 319 р.
11. Laitin D. D. Identity in Formation: The Russian-Speaking Populations in the Near Abroad. Cornell University Press, 1998. 418 p.
12. Dr. Seuss. Horton Hears a Who. New York : Random House ; Books for Young Readers, 1990. 64 p.
13. Dr. Seuss. One Fish, Two Fish, Red Fish, Blue Fish. New York : HarperCollins Children’s Book, 2003. 64 p.
14. Dr. Seuss. The Butter Battle Book. New York : Random House ; Books for Young Readers, 1984. 56 p. Dr.
15. Seuss. The Cat in the Hat. New York : Random House, 1985. 61 p.
16. Dr. Seuss. The Lorax. New York : Random House ; Books for Young Readers, 1971. 72 p.
17. Dr. Seuss. The Sneetches and Other Stories. New York : HarperCollins Children’s Book, 2003. 65 p.
18. Pasquarelli Olivia. 60 Facts about the Wonderful World of Dr. Seuss. March 02, 2018. URL : http://www.cbc.ca/books/60-facts-about-the-wonderful-world-of-dr-seuss-1.4557340 (accessed : June 24, 2018).
19. Stryker S. Identity theory: Developments and extensions. Self and Identity. NY, 1986. P. 89-104.
20. Stryker S., Stratham E.A., Symbolic interaction and role theory. Handbook of social psychology. NY., 1985. Vol. 1. P. 311–378.
21. Turvey Hochman Debbie. All-Time Bestselling Children’s Books. Publishers Weekly. 17. 12. 2001.
Опубліковано
2019-03-26
Як цитувати
ПІКАЛОВА, А. О. (2019). РЕЛЯЦІЙНИЙ ПРИНЦИП ЯК МЕХАНІЗМ КОНСТРУЮВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ АНГЛОМОВНОГО ДИТЯЧОГО ПОЕТА. Нова філологія, (75), 60-68. вилучено із http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/94
Розділ
Статті