SPECIFIC CHARACTER OF EVALUATION SPEECH ACTS
Abstract
In this article questions connected with the analysis of the appearance of the evaluation in the utterance are discussed. Particular attention is paid to the illocutionary and perlocutionary effect of evaluation speech acts. The minimum unit of communication is speech act. The structure of the speech act includes four levels: locution, proposition, illocution and perlocution. In the evaluation speech acts, semantic basis is the category of evaluation. Based on semantic and pragmatic properties of the object of our study, we propose to distinguish the following types of evaluation speech acts: 1) focus on the subject; 2) focus on the object.
Among evaluation speech acts, oriented on the object, proper evaluation speech acts (praise, condemnation) and emotional evaluation speech acts (admiration, anger, respect) can be selected. This approach is based on the fact that the evaluative verbs are direct representatives of illocutionary intention of evaluation speech acts. So, we consider that the classification of evaluation speech acts can rely on semantic and pragmatic features of evaluative verbs.
References
2. Безугла Л. Р., Романченко І. О. Лінгвопрагматика дискримінації у публіцистичному дискурсі : [монографія]. Харків : ФОП Лисенко І.Б., 2013. 182 с.
3. Булыгина Т. В., Шмелев А. Д. Языковая концептуализация мира (на материале русской грамматики). М. : Языки русской культуры, 1997. 576 с.
4. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М. : Едиториал УРСС, 2009. 280 с.
5. Жуламанова И. Г. Коммуникативно–семантические группы в разноструктурных языках : автореф. дис. … канд. фил. наук. Алматы, 1999. 32 с.
6. Левин С. Прагматическое отклонение высказывания. Теория метафоры. М. : Прогресс, 1990. С. 307–341.
7. Маркелова Т. В. Семантика и прагматика средств выражения оценки в русском языке. Филол. науки. 1995. № 3. С. 67–79.
8. Остин Дж. Слово как действие. НЗЛ. М. : Прогресс, 1986. Вып. 17.С. 22–129.
9. Падучева Е. В. Высказывание и его соотнесенность с действительностью. М. : Наука, 1985. 271 с.
10. Прохоров Ю. С. Культуроведение и преподавание русского языка как иностранного : новые аспекты и парадигмы. Текст : Структура и функционирование. Вып. II. Барнаул, 1997. С.36–44.
11. Серль Дж. Метафора. Тайна метафоры. М. : Прогресс, 1990. С. 307–341.
12. Серль Дж. Что такое речевой акт? НЗЛ. М. : Прогресс, 1986. Вып. 17. С. 15 –169.
13. Телия В. Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М. : Наука, 1986. 143 с.
14. Темиргазина З. К. Оценочные высказывания в русском языке. Павлодар, 1999. 272 с.
15. Grice H. R. Logic and Conversation. Syntax and Semantics. Vol. 3 (Speech Acts). New York : Acad. Press, 1975. P. 41–58.