CHILDHOOD AS A SOCIAL-CULTURAL PHENOMENON AND LANGUAGE CONCEPT
Abstract
The development of anthropocentric paradigm makes it necessary to systematize general scientific view of childhood as a phenomenon. The article deals with the research of the connection between the general concept of childhood as well as its language embodiment. The development of childhood as an object of scientific knowledge is examined. The interest of humanities in the phenomenon of childhood gives it the status of crosscultural concept and makes it possible to consider the data of phycology, psychiatry, physiology, anthropology. The invention of childhood has allowed to describe the full circle of human life. The phenomenon of childhood is represented in relation to the type of culture, as a period from birth till maturity, as a result of social-cultural formation. The article states that childhood, being a universal concept, is a significant component of mental space. The anthropocentric characteristics of the concept of childhood call for its social – psychological importance for modern European cultures. As a phenomenon childhood develops from complete negligence to priority social-cultural positions. The language concept of childhood has been examined on the material of the English, French, German, Russian languages. The analysis of the concept of childhood reveals its linguocultural characteristics. Such features as age, behavior, exterior criteria attribute to universal ones. As a linguocultural concept childhood includes notional, image and value constituencies. The notional constituent comprises such semantic characteristics as “person”, “not adult”. Image characteristics are embodied through aphorisms, phraseological units, etc. and describe behavior in childhood, attitude toward education, physical abilities of children, etc. The value component possesses ambivalent features of purity and innocence on the one side, and foolishness, immaturity on the other. The analysis of the notional, image and value layers of the language concept of childhood grounds the influence of the historical memory and stereotypes of national culture in the language.
References
2. Аристотель. Сочинения : В 4-х т. Т. 4 / Пер. с древнегреч.; Общ. ред. А. И. Доватура. – М.: Мысль, 1983. – С.38-57. – Режим доступу : http://pstgu.ru/download/1180512155.aristotel.pdf
3. Ашхарава А. Т. Концепт «дитя» в русскоязычной языковой картине мира : дисс. ... канд. филол. наук : специальность 10.02.01 «Русский язык» / Т. А. Ашхарава. – Архангельск, 2002. – 184 с.
4. Бабарыкина Т. С. Вербализация концепта «CHILD» на материале произведений Дж. К. Роулинг: автореф. дисс. … канд. филол. наук : специальность 10. 02. 04 «Германские языки» / Т. С. Бабарыкина. – Белгород, 2010. – 22 с.
5. Де Моз Л. Психоистория / Л. Де Моз. – М. : «Феникс», 2000. – 512 с.
6. Железнова Ю. В. Лингвокогнитивное и лингвокультурное исследование концепта «Семья» : автореф. дисс. … канд. филол. наук : специальность 10. 02. 19 «Теория языка» / Ю. В. Железнова. – Ижевск, 2009. – 26 с.
7. Калюжная И. А. Концепт «детство» в немецкой и русской лингвокультурах : автореф. дисс. ... канд. филол. наук : специальность 10. 02. 20 «Сравнительно-историческое и сопоставительное языкознание». – Волгоград, 2007. – 20 с.
8. Кон И. С. Ребенок и общество : Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / И. С. Кон. – М. : «Академия», 2003. – 336 с.
9. Косычева М. А. Концепт «CHILD» и средтва его реализации в английской лингвокультуре : автореф. дисс. ... канд. филол. наук: специальность 10. 02. 04 «Германские языки» / М. А. Косычева. – Самара, 2013. – 22 с.
10. Крючкова Н. В. Концепты возраста (на материале русского и французского языков): автореф. дисс. … канд. филол. наук : специальность 10. 02. 19 «Теория языка» / Н. В. Крючкова. – Саратов, 2003. – 23 с.
11. Лебедева М. Ю. Концептуальное поле ДЕТСТВО и его репрезентация в русском языке : дисс. … канд. филол. наук : специальность 10.02.01 «Русский язык» / М. Ю. Лебедева. – Москва, 2013. – 260 с.
12. Любина И. М. Аксиология концепта возраст в русской, британской и американской лингвокультурах: автореф. дисс. ... канд. филол. наук: специальность 10. 02. 19 «Теория языка» / И. М. Любина. – Краснодар, 2006. – 34 с.
13. Мамычева Д. И. Детство – метаморфозы культурного взгляда. / Д. И. Мамычева. – Таганрог, 2013. – 148 с.
14. Мамычева Д. И. Феномен детства в европейской культуре : от скрытого дискурса к научному знанию : автореф. дисс. … канд. культурологии : 24.00.01 – Теория и история культуры / Д. И. Мамычева. – Санкт-Петербург, 2009. – 29 с.
15. Мид М. Культура и мир детства : избр. произв. / сост. И. С. Кон. М., 1998.
16. Нефедова Л. К. Феномен детства в основных формах его репрезентации (философия, миф, фольклор, литература) : автореф. дисс. … докт. філос. наук : спец 09.00.13 «Релігієзнавство, філософська антропологія» / Л. К. Нефедова. – Омск, 2005. – 40 с.
17. Обухова Л. Ф. Детская (возрастная) психология. / Л. Ф. Обухова. – М: Российское педагогическое агентво. 1996, - 374 с.
18. Платон. Собрания в четырех томах. Т. 1 / Под общ. ред. А. Ф. Лосева и В. Ф. Асмуса; Пер с древнегреч. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. Ун-та, 2006. – 632 с.
19. Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / А. М. Приходько. – Запоріжжя : Прем'єр, 2008. – 332 с.
20. Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или о Воспитании / Ж.-Ж. Руссо. – М : Litres, 2016. – 386 с.
21. Українець Л. В. Дитинство і дитячість у філософсько-антропологічному контексті : автореф. … канд. філос. наук : спец. 09.00.04 «Філософська антропологія, філософія культури» / Л. В. Українець. – Харків, 2006. – 17 с.
22. Фельдштейн Д. И. Детство как социально-психологический феномен и особое состояние развития // Хрестоматия по возрастной психологии / Сост. Л. М. Семенюк. – М. Воронеж, 1998. – С. 21-48. Режим доступу: http://www.voppsy.ru/issues/1998/981/981003.htm
23. Фомина Ж. В. Концептосфера «возраст» в русской и американской молодежных лингвокультурах : автореф. дисс. … канд. филол. наук : спец. 10.02.20 «Сравнительно-историческое, типологическое и сопоставительное языкознание» / Ж. В. Фомина. – Волгоград, 2011. – 227 с.
24. Юнг К. Г. Психология архетипа ребенка / К. Г. Юнг // Структура психики и процесс индивидуации : сборник статей. – М. Наука, 1996. – 269 с. – Режим доступу : http://www.psycho.org.ua/txt/jung/j015.htm
25. Gubar M. The Victorian Child / Marah Gubar. – Pittsbutgh, 2016. – Режим доступу: http://www.representingchildhood.pitt.edu/victorian.htm
26. O’Malley A. The Eighteenth-Century Child / A. O’Malley. – Routledge, 2003. – 191 p. – Режим доступу : http://www.representingchildhood.pitt.edu/eighteencent_child.htm
27. Orme N. Childhood in Medieval England c.500-c.1500 / N. Orme // Representing Childhood, 2005. – Режим доступу : http://www.representingchildhood.pitt.edu/medieval_child.htm
28. http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,2148636,00.html
29. https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/16/choice-child-free-admirable-not-selfish
30. https://www.psychologytoday.com/blog/resolution-not-conflict/201603/can-you-spot-10-signs-childish-adult-in-candidates
31. http://www.advocate.com/parenting/2014/06/24/how-raise-child-and-not-monster
32. http://www.npr.org/2012/06/19/155358677/does-sparing-the-rod-spoil-the-child
33. http://www.who.int/topics/infant_newborn/en/
34. http://www.littleheartsbooks.com/2012/10/19/300-nicknames-for-your-babykins-doodlebug-snugglebunny/