EMPATHY AND POLITENESS IN THE LIGHT OF FACE SAVING STRATEGY

  • N. I. IVANOTCHAK
Keywords: empathy, expressive, evaluative utterance, positive politeness, negative politeness, face saving, illocutionary type, empathy determinants

Abstract

The article addresses the correlation of empathy and politeness in the light of face saving strategy and speech act theory. This subject is relevant in the context of the anthropocentric view of language and the growing interest of linguistic studies to the pragmatic aspects of various psychological states. The activity approach to language in social interaction focuses on the communicative aim, result and context of utterances. By means of pragmatic and functional analysis conventional and evaluative expressive speech acts are distinguished, the illocutionary potential of empathic utterances is determined; the functioning of empathy determinants in evaluative utterances is analyzed. In the context of social representation “face” is perceived as positive social value, a certain social image which is preserved by means of positive and negative politeness strategies. Conventional expressive speech acts manifest social formulas and are expressed by performative verbs. Evaluative expressive speech acts render feeling and attitude while verbalizing empathic intention in communication. They are tenuously linked with social norms and stereotypes, their expected perlocutionary effect being the change of an addressee`s emotional state. The determinants of evaluative expressive speech acts are evaluation, emotiveness, expressiveness, intensification. The evaluative component is an integral part of both narratives of empathy and expressive speech acts of empathy in dialogue discourse. Empathic understanding is impossible without evaluation, as it is the first phase and an integral cognitive component of empathy process. The performed analysis is important for the linguistic exploration of empathy in juvenile fantasy prose. Further research should be aimed at determining the illocutionary potential of empathic utterances depending on empathy types.

References

1. Азнабаева Л. А. Принцип вежливости в английском диалоге / Л. А. Азнабаева. – Уфа : РИЦ БашГУ, 2005. – 198 с.
2. Анищенко А. А. Способы функционирования категории вежливости в эмпатийном речевом акте понимания (на материале французского языка) / А. А. Анищенко, Р. А. Газизов // Вестник Башкирского университета – Т. 2. – № 4 – 2015. – C. 1348-1351.
3. Вжещ Я. Л. Принцип ввічливості в теорії і практиці міжкультурної (українсько-німецької) комунікації. Теорія «збереження обличчя» П. Брауна та С. Левінсона / Я. Л. Вжещ // Вісник ЛНУ ім Т. Шевченка. - № 9 (220). – Ч.ІІ. – 2011.
4. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / Е. М. Вольф. – [2-е изд.]. – М. : УРСС, 2002. – 247 с.
5. Воробйова О. П. Ідея резонансу в лінгвістичних дослідженнях / О. П. Воробйова // Мова. Людина. Світ : До 70-річчя професора М. П. Кочергана : [зб. наук. статей]. – К. : Видавничий центр КНЛУ, 2006. – С. 72-85.
6. Козяревич Л. В. Вербальні й невербальні засоби емпатизації діалогічного дискурсу (на матеріалі англомовної прози ХХ століття) : автореф. дис. канд. філол. наук : 10.02.04 «Германські мови»/ Л. В. Козяревич; Київський національний лінгвістичний ун-т. – К., 2006. – 19 с.
7. Кузнецова А. А. Иллокутивные типы вербального проявления эмпатии : автореф. дис. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теорія мови» / А. А. Кузнецова. – Уфа, 2010. – 25 с.
8. Серль Дж. Что такое речевой акт? / Дж. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – М. : Прогресс. – 1986. – Вып.17. – С. 151-169.
9. Стернин И. А. Проблемы анализа структуры значения слова / И. А. Стернин. – Воронеж : Изд-во Ворон. у-та, 1979. – 122 с.
10. Таценко Н. В. Категорія емпатії крізь призму лінгвістичної емотіології / Н. В. Таценко // Філологічні трактати. – Том 7, № 1. – 2015. – С. 50-60.
11. Таценко Н. В. Недосека А. М. Аксіологічні характеристики фразеологізмів як засобів емпатизації англомовного художнього дискурсу / Н.В. Таценко, А.М. Недосека // Сборник научных трудов SWorld. – Выпуск 1.Том 21. – Иваново, 2014. – С. 63-69.
12. Brown P. Politeness : Some universals in language usage / P. Brown, S. Levinson. – Cambridge Univ. Press, 1987. – 376 p.
13. Etymology Dictionary. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://etymonline.com/
14. Gofman E. Interaction Ritual : Essays on Face to Face Behaviour / Erving Goffman. – L. : Penguin Books. – 1972. – 270 p.
15. Lakoff G. Metaphors of Terror / George Lakoff. – 2001. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cse.buffalo.edu/~rapaport/575/F01/lakoff.on.terrorism.html
16. Lewis C. S. The Chronicles Of Narnia / Clive Staples Lewis. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
17. https://ia601703.us.archive.org/34/items/TheChronicles OfNarnia /The%20Chronicles%20of%20Narnia.pdf
18. Rowling J. K. Harry Potter and the Sorcerer`s Stone. / J. K. Rowling. – N.Y. : Arthur A. Levine/Scholastic Books, 1998. – 309 p.
19. Schwartz W. The parameters of empathy : Core considerations for psychotherapy and supervision / Wynn Schwartz // Advances in Descriptive Psychology. – 2013. Vol. 10. – Рp. 203-218
20. Ting-Toomey S. Theory Reflections : Face-Negotiation Theory / Stella Ting-Toomey (2011). – [Електронний ресурс]. – https://www.nafsa.org/_/File/_/theory_connections_facework.pdf
Published
2017-02-28
How to Cite
IVANOTCHAK, N. I. (2017). EMPATHY AND POLITENESS IN THE LIGHT OF FACE SAVING STRATEGY. New Philology, (70), 86-91. Retrieved from http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/234
Section
Articles