METHODS OF THE EXPERIMENTAL STUDY OF THE CONCEPTS AND THEIR BENEFITS
Abstract
The article is devoted to methodological foundations of the study of concepts. The paper addresses the main features of linguo-cognitive and linguocultural approaches to the analysis of concepts with the overview of the main methods of their research (conceptual analysis, cognitive semantic analysis, frame analysis, linguocultural analysis, corpus based analysis). Despite the effectiveness of methods listed above, none of them (taken separately) can provide a true and fair presentation of the phenomenon under analysis, especially in cases where the object of study belongs to the context believed in by culture-bearers but alien to the researcher. In order to reduce the subjectivity of interpretation of the data it is advisable to use the experimental methods in the analysis of concepts. The article focuses on the peculiarities of the free association experiment and the receptive experiment. Associative experiment allows to reconstruct the relations of language units in the linguistic consciousness of native speakers and to specify the peculiarities of the occurrence of these units in language consciousness. The results of associative experiment provide meaningful data on the impact of gender, age, professional specificity in the understanding of the meaning of lexical item that represent culture-significant concepts. The advantage of this method is also reflected in the fact that it can reveal more distinctive features of the concept, and through the frequency of reactions to define the relevance of these features in language consciousness. The receptive experiment aims at discovering the specifics of understanding and perception of a concept, its subjective definition. It allows to obtain more information about the understanding of specific units in the process of concept verbalization. Thus, the benefits of the methods of the experimental study of the concepts in the study of the features of the worldview are stated in the research.
References
2. Ахманова О. С. Основы компонентного анализа / О. С. Ахманова, М. М. Глушко. – М. : Издательство Моск. ун-та, 1969. – С. 12-17.
3. Бабенко Л. Г. Лингвистический анализ художественного текста / Л. Г. Бабенко, И. Е. Васильев, Ю. В. Казарин. – Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. ун-та, 2000. – 534 с.
4. Белянин В. П. Основы психолингвистической диагностики. (Модели мира в литературе) / В. П. Белянин. – М. : Тривола. – 2000. – 248 с.
5. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика / Н. Н. Болдырев. – Тамбов : Изд-во Тамб. Гос. ун-та, 2000. – 123 с.
6. Буренина Н. В. Психолингвистический аспект поведения мужчин и женщин во время интервью / Н. В. Буренина // Материалы YI научной конференции молодых ученых (Мордовский госуниверситет). – Саранск : Изд-во СВМО, 2001. – С. 101-105.
7. Васюкова Н. В. Лінгвокультурологічні та лінгвопрагматичні риси Інтернет-реклами військової сфери (на матеріалі англійської, російської, української, французької мов) : автореф. дис. на здобут. наук. степеня канд. філол. наук : спец. 10.02.15 – загальне мовознавство / Васюкова Наталія Віталіївна. – К., 2014. – 20 с.
8. Верещагин Е. М. Язык и культура / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. – М. : Индрик, 2005. – 1038 с.
9. Волков В. В. Введение в психолингвистику / Валерий Вячеславович Волков. – Ужгород : Ужгородск. гос. ун-т, 1994. – 199 с.
10. Габриелян А. А. Языковое выражение концептов «улыбка / смех» в английском языке : автореф. дис. на получ. уч. Степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 – германские языки / Габриелян Анна Артуровна. – М., 2016. – 24 с.
11. Гетте Е. Ю. Речевое поведение в гендерном аспекте: проблемы теории и методики описания : дис. на получ. уч. Степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 – теория языка / Гетте Елена Юрьевна. – Воронеж, 2004. – 268 с.
12. Джамбаева Ж. А. Ассоциативный експеримент: методологические основы / Ж. А. Джамбаева // Вестн. Евраз. нац. ун-та им. Л. Н. Гумилева. – Астана : РИО ЕНУ им. Л. Н. Гумилева, 2013. – №1 (92). – Гуманитарные науки. – С. 17-21.
13. Заморщикова Л. С. Этнокультурная специфика образа мира народов Севера в условиях глобализации / Людмила Софроновна Заморщикова // Языковое и культурное разнообразие в киберпространстве. Сборник материалов международной конференции (Якутск, 2–4 июля 2008 г.) / Сост. Кузьмин Е. И., Плыс Е. В. – М. : МЦБС, 2010. – С. 428-439.
14. Захарова Т. В. К вопросу о методике лингвокогнитивных исследований / Захарова Татьяна Владимировна, Щербина Валентина Евгеньевна // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – Челябинск : Челябинский государственный педагогический университет 2013. – Выпуск 9. – С. 222-230.
15. Жаботинская С. А. Когнитивная лингвистика : принципы концептуального моделирования / С. А. Жаботинская // Лiнгвистичнi студiï. – Черкаси : Сіяч, 1997. – Вип. 2. – С. 3-11.
16. Карасик В. И. Лингвокультурный концепт как единица исследования / В. И. Карасик, Г. Г. Слышкин // Методологические проблемы когнитивной лингвистики : Сб. науч. тр. / Под ред. И.А.Стернина. – Воронеж : ВГУ, 2001. – С. 75-80.
17. Карасик В. И. Языковой круг : личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. – М. : Гнозис, 2004. – 390 с.
18. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – М. : Наука, 1987. – 262 с.
19. Красных В. В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? / В. В. Красных. – М. : Гнозис, 2003. – 375 с.
20. Кубрякова Е. С. Концептуальное пространство языка : Сб. науч. тр., посв. юбилею проф. Н.Н. Болдырева / Е. С. Кубрякова. – Тамбов : Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 2005. – 38 с.
21. Кубрякова Е. С. Краткий словарь когнитивных терминов / Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина ; Под общей редакцией Е. С. Кубряковой. – М : Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. – 245 с.
22. Макаров М. Л. Основы теории дискурса / М. Л. Макаров. – М : ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с.
23. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика : учеб. пособие / В. А. Маслова. – М. : Тетра Системс, 2004. – 256 с.
24. Минский М. Фреймы для представления знаний / М. Минский. – М. : Академия, 1979. – 151 с.
25. Молодкина Ю. Н. Синестетические номинации запаха в лингвистике большого корпуса (на материале американских художественных текстов) / Ю. Н. Молодкина // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. – СПб : Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2009. – № 101. – С. 169-172.
26. Пименова М. В. О типовых структурных элементах концептов внутреннего мира (на примере концепта душа) / М. В. Пименова // Язык. Этнос. Картина мира : Сб. науч. тр. / Отв. ред. М. В. Пименова. – Кемерово : Графика, 2003. – С. 28-39.
27. Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – М. : АСТ: Восток – Запад, 2007а. – 315 с.
28. Попова З. Д. Очерки по когнитивной лингвистике / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – Воронеж : изд-во «Истоки», 2001. – 191 с.
29. Попова З. Д. Семантико-когнитивный анализ языка. Монография / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – Воронеж : изд-во «Истоки», 2006. – 250 с.
30. Попова З. Д. Семантико-когнитивный подход как направление когнитивной лингвистики / З. Д. Попова, И. А. Стернин // Vita in lingua : К юбилею профессора С. Г. Воркачева : сб. ст. / отв. ред. В. И. Карасик. – Краснодар : Атриум, 2007б. – С. 171-180.
31. Приходько А. М. Концепт в фокусе сопоставительного языкознания / А. М. Приходько // Язык. Текст. Дискурс. Научн. альманах Ставроп. отд. РАЛК / Под. ред. проф. Г. Н. Манаенко. – Ставрополь : СГПИ, 2014. – Вып. 12. – Ч. 1. – С. 10-22.
32. Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / А. М. Приходько. – Запоріжжя : Прем’єр, 2008. – 332 с.
33. Санков М. И. Языковые средства выражения концепта ОГРАНИЧЕННЫЕ ФИЗИЧЕСКИЕ/УМСТВЕННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ в американской лингвокультуре : автореф. дис. на получ. уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 – германские языки / Санков Максим Игорович. – Москва, 2015. – 28 с.
34. Селин С. В. Вербализация концепта madness (безумие) в английском языке : когнитивно-корпусные и лингвокультурологические аспекты : автореф. дис. на получ. уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 – германские языки / Селин Сергей Васильевич. – Воронеж, 2011. – 20 с.
35. Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как системное образование / Г. Г. Слышкин // Вестник Воронежского университета. – Воронеж : Воронеж. гос. ун-т, 2004. – Вып 1. – С. 29-35.
36. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. Опыт исследования / Ю. С. Степанов. – М. : Школа «Языки русской культуры», 1997. – 824 с.
37. Степанов Ю. С. Концепты. Тонкая пленка цивилизации / Ю. С. Степанов. – М. : Языки русской культуры, 2007. – 248 с.
38. Стернин И. А. Методика исследования структуры концепта / И. А. Стернин // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: научное издание / под ред. И. А. Стернина. – Воронеж : Воронеж. гос. ун-т, 2001. – 182 с.
39. Стернин И. А. Психолингвистическое значение слова и его описание. Теоретические проблемы / И. А Стернин., А. В. Рудакова. – Saarbrücken : LAP Lambert Academic Publishing, 2011. – 192 с.
40. Уфимцева Н. В. Сопоставительное исследование языкового сознания славян / Н.В. Уфимцева // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. – Воронеж : Воронежский государственный университет, 2001. – С. 65-71.
41. Фрасинюк Н. І. Вербалізація концепту «ТЕРПІННЯ» в українській, російській та англійській мовах : дис. на здобут. наук. степеня канд. філол. наук : спец. 10.02.15 – загальне мовознавство / Фрасинюк Наталія Іванівна. – К., 2014. – 227 с.
42. Черненко Н. А. Вербалізація концепту доброчесність у європейських лінгвокультурах (на матеріалі латинської, французької, англійської та української мов) : дис. на здобут. наук. степеня канд. філол. наук : спец. 10.02.15 – загальне мовознавство / Черненко Ніна Анатоліївна. – К., 2016. – 247 с.
43. Шмелев А. Д. Русская языковая модель мира (материалы к словарю) / А. Д. Шмелев. – М. : «Языки славянской культуры», 2002. – 224 с.
44. Этманова Л. А. Психолингвистические особенности языкового сознания естественных билингвов : дис. на получ. уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 – теория языка / Этманова Лариса Александровна. – М., 2006. – 250 с.
45. Boroditsky L. Does Language Shape Thought?: Mandarin and English Speakers’ Conceptions of Time / Lera Boroditsky // Cognitive Psychology. – 2001. – № 46. – P. 1-22.
46. Chambers J. K. Sociolinguistic theory : linguistic variation and its social significance / J. K. Chambers. – Oxford : Blackwell, 2009. – 308 p.
47. Deignan A. Corpus-Based Research into Metaphor / A. Deinan // Researching and Applying Metaphor / Cameron L., Low G. (eds). – Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – Р. 177-202.
48. Eckert P. Age as a sociolinguistic variable / P. Eckert // The handbook of sociolinguistics / F. Coulmas (ed.). – Oxford : Blackwell, 1997. – P. 151-167.
49. Labov W. Principles of Linguistic Change / W. Labov. – Oxford : Blackwell Publishers Ltd., 2001. – Vol. 2. Social Factors. – 539 p.
50. Sökmen A. Word Association Results : A Window to the Lexicons of ESL Students / Anita J. Sokmen // JALT Journal. – Taito. – Vol. 15, No. 2. – P. 135-150.