COMMUNICATIVE AND PRAGMATIC PECULIARITIES OF THE UTTERANCES WITH THE INTENTIONAL MEANING OF SUPPORT IN INTERPERSONAL COMMUNICATION
Abstract
The article reveals the peculiarities of the speech acts with the intentional meaning of support. The types of illocutions typical of the speech acts under investigation are described. The author of the article classifies the speech acts according to the dominant illocutionary aim, taking into consideration featuring emotive, assessing, phatic, ethic and informative communicative categories. The speech act of communicative support is defined as primarily indirect simple or complex multiillocutionary speech act featuring the peculiarities of macro-speech act with the general illocutionary aim to give a communicant moral support by performing influence on his psychologic and emotional state or behavior. It is proved that supportive expressions may be of initiative and reactive character. The article identifies the illocutionary force of the investigated utterances pointing at individual conditions of their speech realization. It is proved that the general illocutionary force of the supportive expressions is formed by the unity of informing the receiver, expressing personal attitudes and general acceptance of the recipient, performing influence on their emotional state or behaviour. The differentiating factor in the identification of the illocutionary type is the speaker’s intention during the communicative interaction. Thus the author argues for the multiillocutionary nature of the speech acts of communicative support caused by two ways of junction of the speech act types’ peculiarities: the syncretic unity of subordinate and dominant illocutions within a single speech act in particular context and the generalized type of the intentional communicative unit which integrates the peculiarities of different illocutionary types of speech acts.
References
2. Боднарук Е. В. Классификация речевых актов с футуральной семантикой (на материале немецкого языка) / Е. В. Бондарук // Вестник С.-Петербургского университета. – Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. – 2015. – №2. – С. 62–75.
3. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / Е. М. Вольф. – М. : Наука, 1985. – 232 с.
4. Ларина Т. В. Категория вежливости и стиль коммуникации. Сопоставление английских и русских лингвокультурных традиций – М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2009. – 507 с.
5. Остин Дж. Л. Слово как действие. Пер. с англ. А. А. Медниковой / Дж. Л. Остин // Новое в зарубежной лингвистике : Вып. 17. Теория речевых актов. – М. : Прогресс, 1986. – С. 22–129.
6. Серль Дж. Р. Классификация иллокутивных актов / Дж. Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 17 : Теория речевых актов. – М. : Прогресс, 1986. – С. 170–194.
7. Серль Дж. Р. Что такое речевой акт? / Дж. Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 17. Теория речевых актов. – М. : Прогресс, 1986. – С. 151–170.
8. Трофимова Н. А. Экспрессивные речевые акты в диалогическом дискурсе. Семантический, прагматический, грамматический анализ : Монография. – СПб.: Изд-во ВВМ, 2008. – 376 с.
9. Формановская Н. И. Эмоции, чувства, интенции, эксперессия в языковом и речевом выражении / Н. И. Формановская // Эмоции в языке и речи : Сборник научных статей / Под. ред. И. А. – М. : РГПУ, 2005. – С. 106 –116.
10. Norrick N. R. Expressive Illocutionary Acts / N. R. Norrick // Journal of Pragmatics. – 1978. – № 3. – P. 277–291.
11. Searle J. R. Speech Acts : an essay in the philosophy of language / J. R. Searle – Cambridge : Cambridge University Press, 1969. – 204 p.
12. Stevenson C. L. Facts and Values: Studies in Ethical Analysis / C. L. Stevenson. – New Haven: Yale University Press, 1963. – 244 p.