КОМУНІКАТИВНІ ПІДАКТИ ЯК СКЛАДНИК МАРГІНАЛЬНОЇ ЗОНИ КОНЦЕПТУ SPEECH

  • В. М. Смаглій
Ключові слова: концепт, мовленнєвий акт, сема, лексема, дефініція

Анотація

Концепт SPEECH слугує третім компонентом досліджуваного вербалізованого комплексного концепту WORD / LANGUAGE / SPEECH. Відповідний сегмент номінативного поля комплексного концепту є найменшим в аналізованій вибірці. Це відбувається з кількох причин. По-перше, із 4 спеціалізованих словників лінгвістичної термінології в одному з них (ELL) немає окремої статті speech, хоча є цілий кластер статей, що містять відповідну лексему в складі термінологічних сполук (speech chain, speech community і тому подібне). По-друге, значно меншою є загальна кількість словникових статей, що дефінують і характеризують цей концепт із різних боків шляхом меншої кількості посилань від ядерних статей SPEECH. Загалом по всіх словниках налічується тільки 31 внутрішнє посилання та жодного зовнішнього. До маргінальної зони номінативного поля концепту SPEECH за посиланням другого ступеня з периферійної статті speech act потрапляє термінологічна одиниця felicity conditions. Окреме посилання міститься тільки в словнику Crystal, хоча тема заторкується в більшості словників. У маргінальну зону поля потрапляють ще кілька термінологічних одиниць, у тому числі з компонентом speech. Так, у словнику ELL реєструємо статтю speech chain, в якій сказано, що мовленнєвий ланцюг – це фізіологічні, неврологічні, фізіологічні й анатомічні процеси, які крок за кроком залучені в продукуванні й сприйнятті акту комунікації. До цієї зони номінативного поля включаємо словникові статті, на які є внутрішні посилання І ступеня, тобто отримані з ядерних словникових статей speech. Спільних посилань (тобто таких, що зареєстровані в статтях speech різних лексикографічних джерел) у виборці немає Кожна ядерна стаття пропонує свій набір посилань. А отже, поділ цієї зони на ближню та дальню периферію (як це відбувалось у номінативних полях субконцептів WORD і SPEECH) не можливий. Крім того, варто зауважити, що в периферійних статтях своєю чергою також фіксуємо посилання, які називаємо посиланнями ІІ ступеню. Відповідні словникові статті формують маргінальну зону номінативного поля. За нашими спостереженнями, статті ІІ ступеня посилання дуже тісно корелюють зі своїми «материнськими» статтями І ступеня посилання. Їх окремий розгляд часто порушує тематичну цілісність розглядуваних феноменів.

Посилання

1. Козлова Л.А. Отражение этнокультурных особенностей менталитета в синтаксических категориях агентивности / неагентивности (на материале английского и русского языков). Человек. Язык. Культура : сборник научных статей, посвященных 60-летнему юбилею проф. В.И. Карасика : в 2-х частях. Киев : Издат.дом Д.Бураго, 2013. Ч. 1. С. 532–538.
2. Кубрякова Е.С. Особенности речевой деятельности и проблемы внутреннего лексикона. Человеческий фактор в языке. Язык и картина мира. Москва : Наука, 1991. С.141–172.
3. Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Рос. Академия наук. Ин-т языкознания. Москва : Языки славянской культуры, 2004. 560 с.
4. Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. Москва : АСТ : Восток-Запад, 2007. 314 с.
5. Теркулов В.И. Части речи и тождество номинатемы. Человек. Язык. Культура : сборник научных статей, посвященных 60-летнему юбилею проф. В.И. Карасика : в 2-х частях. Киев : Издат.дом Д. Бураго, 2013. Ч. 1. С. 25–31.
6. Швачко С.А. Диахроническая память слов. Человек. Язык. Культура : сборник научных статей, посвященных 60-летнему юбилею проф. В.И. Карасика : в 2-х частях. Киев : Издат.дом Д. Бураго, 2013. Ч. 1. С. 166–173.
7. Biber D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English Forword by K. Quirk. Lnd. : Pearson Education Ltd, 1999. 1204 p.
8. Chafe W. Discourse, Consciousness, and Time. Chicago, Lnd : University of Chicago Press, 1994. 327 p.
9. Langacker R.W. Concept, image and symbol : The cognitive basis of grammar. Berlin, 1991. 395 p.
10. Online Cambridge dictionary. URL: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/ (дата звернення: 04.08.2020).
11. Online Webster dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/ (дата звернення: 04.08.2020).
12. Online Macmillan dictionary. URL: http://www.macmillandictionary.com/ (дата звернення: 05.08.2020).
13. Online Oxford dictionary. URL: https://en.oxforddictionaries.com/ (дата звернення: 04.08.2020).
14. The American Heritage Dictionary of the English Language. Fifth Edition. Copyright 2017 by Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company. URL: https://ahdictionary.com/word/search.html (дата звернення: 05.08.2020).
Опубліковано
2020-12-10
Як цитувати
Смаглій, В. М. (2020). КОМУНІКАТИВНІ ПІДАКТИ ЯК СКЛАДНИК МАРГІНАЛЬНОЇ ЗОНИ КОНЦЕПТУ SPEECH. Нова філологія, 2(80), 226-234. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-2-35
Розділ
Статті