LINGUISTIC AND CULTURAL PECULIARITIES OF CREATING FICTION CHARACTERS IN THE AUSTRALIAN FAIRY ETHNONARRATIVES FOR CHILDREN
Abstract
The article reveals the linguistic and cultural peculiarities of creating fiction characters in the Australian fairy ethnonarratives for children. According to the current narratological researches, Australian literary texts for children are defined as fairy ethnonarratives, i.e. the stories constructed in a certain way that tell about fictional events which occur in fictional world with fictional characters which are endowed with certain cultural and ethnical features. It has been revealed that some ethnic and cultural meanings of Australian indigenous culture are embodied in fiction characters of the Australian fairy ethnonarrative for children. The focalizer of the events is the main child-character, which is a characteristic feature of literary texts intended for children’s readers. In the research the notion ‘character’ is defined as a cumulative image denoting the actor of literary text, manifested in a number of plot and compositional, linguistic and stylistic means of its representation. It has been revealed that the majority of the characters of the Australian fairy ethnonarratives for children are typical for Australian linguistic culture, anthropomorphic animal (koalas, kangaroos, wombats) or plant (gumnuts, gumblossoms, banksia men) characters, which we classify as ethnocharacters. The article gives a detailed characteristic of the linguistic and cultural means of creating Kangaroo ethnocharacter in E. Pedley’s “Dot and the Kangaroo” according to the following parameters: introduction of the, his portrait, speech, and narrator’s or other characters’ comments on the actions, behavior and thoughts of the ethnocharacter. The analysis of the forms and means of ethnocharacter’s representation aims at revealing the specific ways of creating character’s image, the ethnic and cultural features of Kangaroo character, verbalized in the literary text, as well as its key images. In E. Pedley’s fairy ethnonarrative Kangaroo ethnocharacter is represented in the images of a protector, a wise man, lord of the Bush, and a mother, that clarify the basic meaning of the tale.
References
2. Женетт Ж. Фигуры. В 2-х томах. Том 1–2. Москва : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. 554 с.
3. Бехта І. А. Дискурсна зона персонажу у фактурі художнього тексту. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. : Філологічна. 2012. Вип. 29. С. 248–250. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_29_82. (дата звернення: 24.02.2020)
4. Nodelman, P. The Hidden Adult: Defining Children’s Literature. Baltimore : The Johns Hopkins University Press, 2008. 390 p.
5. Appleyard, J. A. Becoming a Reader: The experience of Fiction from Childhood to Adult. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. 240 p.
6. Bradford, C. Australian children’s literature. The Cambridge History of Australian Literature. Melbourne : Cambridge University Press, 2009. P. 282–302.
7. Hunt, P. International Companion Encyclopedia of Children’s Literature. 2nd ed. / ed. by P. Hunt. London and New York : Routledge Taylor & Francis Group, 2004, Vol. 1. 656 p.
8. Nikolajeva, M. Children’s Literature Comes Of Age. Toward a New Aesthetic. New York and London : Garland Publishing, Inc., 1996. 242 p.
9. Кожевников В., Николаева П. Литературный энциклопедический словарь. Москва : Сов. энциклопедия, 1987. 752 с.
10. Тимофеев Л., Тураев С. Словарь литературоведческих терминов. Москва : «Просвещение», 1974. 509 с.
11. Хализев В. Е. Теория литературы. 4-е изд., испр. и доп. Москва : «Высшая школа», 2004. 405 с.
12. Palmer, A. Fictional Minds. Lincoln & London : University of Nebraska Press, 2004. 269 p.
13. Пропп В. Морфология «волшебной» сказки. Ленинград : “Academia”, 1928. 152 с.
14. Греймас А.-Ж. Размышления об актантных моделях. Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму. Москва : ИГ Прогресс, 2000. C. 153–170.
15. Галич О, Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. 2-ге вид. Київ : Либідь, 2005. 488 с.
16. Борисова Е., Козеняшева Л. Сюжетно-композиционные и лингвостилистические средства создания образа второстепенного персонажа (на примере романа У. С. Моэма «Бремя страстей человеческих»). Поволжский педагогический вестник. 2015. № 2(7). С. 7–12.
17. Борисова Т.С. Лінгвостилістичні засоби створення образу стереотипного персонажу (на матеріалі англомовної пригодницької прози ХІХ–ХХ ст.) : автореф. дис. … канд. філол. наук. Одеса, 2002. 20 с.
18. Бережна М. Відтворення мовленнєвої характеристики персонажів (на матеріалі англомовних художніх текстів та їх перекладів українською мовою). Science and Education a New Dimension. Philology. 2017. V(34), Issue: 124. С. 11–15.
19. Кухаренко В.А. Кумулятивный образ и связность текста. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія : Філологія. 2011. Т.14, №1. С. 59–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknlu_fil_2011_14_1_10. (дата звернення: 13.02.2020)
20. Шмид В. Нарратология. Москва : Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
21. Fludernik, M. An Introduction to Narratology. London and New York : Roughtledge Taylor & Francis Group, 2009. 200 p.
22. Tsapiv, A. Models of narration in literary texts for children (case study of Norman Lindsay’s fairy tale “The Magic Pudding”). Cognition, communication, discourse. Series : “Philology”. 2018. № 16. С. 72–78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kkd_2018_16_8. (date of reference: 14.01.2020).
23. Цапів А. Методологія поетико-наратологічного аналізу казкових етнонаративів (на матеріалі австралійських художніх текстів для дітей). Science and Education a New Dimension. Philology. 2019. VII(61), Issue: 210. С. 63–69.
24. Pedley, E. C. Dot and the Kangaroo. 2006. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/18891 (date of reference: 26.07.2019)
25. Reed, A. W. Myths and Legends of Australia. New York : Taplinger Publishing Co., 1975. 256 p.