THE LANGUAGE MEANS OF MANIPULATIVE IMPACT TACTICS REALIZATION IN MODERN ENGLISH MASS MEDIA
Abstract
The article focuses on the analysis of language means to realize tactics of manipulative impact in modern English mass media. In this regard we explore the main tactics of influence that make readers feel confused in the information flow through effective stylistic devices use. This modern method of psychological influence retains strong power over various spheres of life, including politics, medicine etc. and makes the networked Fourth Estate primary one. Thus, the research studies language means which realize the tactics of fake news in the mind of readers that create certain effect on public opinion. The influence tactics on the public consciousness are distinguished by the goals and intentions of media text author and are aimed at cooperative interaction with the reader through the correct language means selection. They fit well into a posttruth policy that blurs the line between objective facts and evaluative judgments. The research investigates the consequences of informational impact on public consciousness, highlighting the communicative tactics of the media such as absurdization, hyperbole, reference to authority, influence on emotions and feelings, open criticism, inaccurate information, self-justification, gaslighting, promises, threats, exposure, alogism, advice etc. They determine the presentation of information in the media text implemented through lexical and stylistic language means, that depend on perspective of certain events coverage. The public consciousness media-impact analysis made it possible to claim that emotional state and information perception level of a person depends on selection of special manipulative tactics. The research perspective is to define various tactics as psychological techniques in certain text paterns, that encourage readers to make irrational conclusions.
References
2. Дейк ван Т.А., Кинч В. Стратегии понимания связного текста. Новое в зарубежной лингвистике. 1988. Вып. 23. С. 153–211.
3. Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русского языка. Москва : Эдиториал УРСС, 2002. 426 с.
4. Козак С. Комунікативні стратегії як засіб маніпулятивного впливу в англомовних прес-релізах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. 2012. № 23. С. 68–70.
5. Омельчук Ю. Псевдоновини як жанр сучасного англомовного медіадискурсу: лінгвокогнітивний, комунікативно-прагматичний параметри : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / Запоріз. нац. ун-т. Запоріжжя, 2018. 240 с.
6. Павлова Л.В. Комунікативні стратегії i тактики в англомовному політичному медіадискурсі. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Сер.: Філологія. Соціальні комунікації. 2018. Т. 29 (68), № 3. С. 55–60.
7. Посмітна В.В. Комунікативні стратегії та тактики мас-медійного дискурсу в аспекті потенційної загрози деструктивного мовного впливу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2019. Т. 3, № 39. С. 123–126.
8. Сіденко Н.Г. Інструменти мовленнєвої маніпуляції в англомовній «жовтій» пресі. Записки з романо-германської філології. 2014. № 2. С. 105–113.
9. Чік Л. Засоби мовного маніпулювання у сучасних ЗМІ. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Філологічні науки. 2015. № 5. С. 121–123.
10. Morgan S. Fake news, disinformation, manipulation and online tactics to undermine democracy. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23738871.2018.1462395.