METAPHOR-MAKING AND RELIGIOUS VOCABULARY IN 20th CENTURY UKRAINIAN DIASPORA FICTION

Keywords: religious lexeme, semantic renewal, semantic (metaphoric) derivative, metaphor with a religious component, extended metaphor

Abstract

The article deals with peculiarities of the religious vocabulary semantic renewal in the works of 20th century Ukrainian diaspora writers who, unlike their mainland colleagues, could faithfully reflect Ukrainians’ life and attitude to God. This topic, which did not arouse interest in Ukrainian academia in the 1990s, is today highly relevant. The analysis of lexico-semantic processes that come with metaphor-making involving religious vocabulary most often used in the mentioned material identified some of their specific features. Firstly, when there is a need to emphasize the permanent (not temporary) similarity of objects from the secular and sacred spheres, metaphor-making (not comparison) is more often favored. Secondly, in the process of metaphormaking, a combination of names of different categories (concrete and abstract, material and immaterial, etc.) is used, which adds sublimity, solemnity, festivity and lyricism to the utterances. However, quantitatively, metaphorical combinations of words that do not diverge categorically prevail (they are mostly old, already fixed in the language), which clearly is a realization of the writers’ intention to communicate with their readers through images common to them. Thirdly, the investigated metaphorical derivatives can perform the function of ironic characterization of the object, but such uses are more typical of the direct speech of the godless characters, which may disparagingly, sometimes even sarcastically, utilize religious vocabulary as enantiosemic elements. Meanwhile, literary works distinctly reflect religious correctness that the Ukrainians maintain when using sacred linguistic units outside the religious domain. Fourthly, the diasporan writers build creative, more-than-one-word metaphoric constructions, always with undertones of triumph and sublimity preculiar to sacred texts. Implicitness of the complex metaphors reflects the sophistication of the authors’ thoughts, their deep insight into God’s decrees. The diasporan writers’ creativity is nurtured by their freedom of thought and a high level of spirituality.

References

1. Рудницький Я. Вияви релігійності в українській совєтській літературі: 1953–1988. Спроба аналізу. Науковий конгрес до 1000-ліття Хрещення Руси-України : зб. праць. Мюнхен, 1988. С. 823–846.
2. Пуряєва Н.В. Формування української церковно-обрядової термінології (назви богослужбових предметів) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.02. Київ, 2001. 235 с.
3. Ренчка І. Ідеологізація та деідеологізація лексем у словниках української мови ХХ – початку ХХІ століть : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 «Українська мова» ; Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». Київ, 2017. 20 с.
4. Ковтунець О.С. Актуалізація лексики української літературної мови кінця ХХ – початку ХХІ століття : автореф. дис. … філол. наук : 10.02.01 «Українська мова» ; Ін-т укр. мови НАНУ. Київ, 2017. 23 с.
5. Олійник І.С. Слово в лексичній системі української мови. Сучасна українська літературна мова. Лексика і фразеологія / за заг. ред. І.К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1973. С. 27–100.
6. Непийвода Н.Ф. Про поняття «детермінологізація». Мовознавство. 1983. № 5. С. 64–67.
7. Тараненко О.О. Полісемічний паралелізм і явище семантичної аналогії. Київ : Наук. думка, 1980. 114 с.
8. Муромцев І.В. Енантіосемія як спосіб номінації в сучасній українській мові. Вибрані твори. Харків : Харк. істор.-філолог. тов-во, 2009. С. 128‒151.
9. Dittmann L. Stil, Structu. München, 1976. 350 s.
10. Крюкова Н.Ф. Средства метафоризации и понимание текста. Тверь : Твер. гос. ун-т, 1999. 128 с.
Published
2021-11-10
How to Cite
Kovtun, A. A. (2021). METAPHOR-MAKING AND RELIGIOUS VOCABULARY IN 20th CENTURY UKRAINIAN DIASPORA FICTION. New Philology, (83), 120-125. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-83-17
Section
Articles