GENERAL CHARACTERISTIC OF THE VOCABULARY OF THE SPHERE “BEAUTY INDUSTRY” (ON THE MATERIAL OF THE NOUNS OF MODERN GERMAN LANGUAGE)
Abstract
The article presents the general characteristics of the special purpose substructure, which serves the sphere of “Beauty Industry” of the modern German language. Nouns of different word-forming models act as material. The researched lexical units are the basis of the structural and conceptual organization of the thematic group of the specified branch. First of all, the concept of “thematic group” recognized in linguistics and its peculiarities are given in the work, as well as the author's definition of the thematic group “Beauty Industry” is formulated. The article presents a comprehensive analysis of the German vocabulary of the beauty sphere, and highlights its most characteristic thematic and lexical-semantic groups. As a result of the research, the vocabulary of the thematic group “Beauty Industry” was divided into six main subgroups, which detail the extralingual reality. The article also presents the paradigmatic relationships of different types between the studied nouns. The existing hypero-hyponymic relations and relations of synonymy of different types confirm the systemic nature of the thematic group “Beauty Industry”. The collected factual material also testifies to the presence in the vocabulary of the beauty sphere of a significant number of borrowings from the English language, which authenticates the influence of extralingual reality on the vocabulary. This article is the first in a series of planned studies of the vocabulary of the thematic group “Beauty Industry” of the modern German language, and aims to create a general idea of the vocabulary of this subtext. Prospects for further research will be seen in a detailed analysis of the main parts of speech (noun, adjective, verb) vocabulary of the beauty sphere from the structural-semantic and functional-pragmatic aspects.
References
2. Гимер Н.О. Лексика косметики та косметології сучасної української мови : автореф. дис. …канд. філол. наук : 10.02.01. Львів, 2010. 18 с.
3. Гимер Н.О. Структурний аналіз термінів косметики та косметології. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2013. № 765. С. 33–37.
4. Бойко І.І. Англійська термінологія косметології та естетичної медицини: ґенеза, структура, семантика, прагматика : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04. Львів, 2019. 20 с.
5. Зоричич Н. Англоязычные заимствования в современных хорватских СМИ (на примере тематической группы «индустрия красоты»). European journal of literature and lingusistics. 2020. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/angloyazychnye-zaimstvovaniya-v-sovremennyh--horvatskih-smi-na-primere-tematicheskoy--gruppy-industriya-krasoty.
6. Курманаева А.Ж. Формирование терминосистемы индустрии красоты : дис. … докт. философии. Алматы, 2019.
7. InStyle. URL: https://www.instyle.de/beauty
8. Cosmopolitan. URL: https://www.cosmopolitan.de/beauty
9. Brigitte. URL: https://www.brigitte.de/beauty/
10. Васильев Л.М. Теория семантических полей. Вопросы языкознания. 1971. № 5. С. 105–113.
11. Михайлова Т.В. Гіпонімія як лексико-семантична категорія. Лінгвістичні дослідження. Харків. 2016. № 41. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/lingvistics/article/view/1398
12. Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К, 2006. 716 с.
13. Heusinger S. Die Lexik der deutschen Gegenwartssprache: eine Einführung. München : Wilhelm Fink Verlag, 2004. 303 S.
14. Лупаревич А.А. Особенности процесса заимствования терминов-англицизмов, выражающих понятия сервисных услуг в индустрии красоты. Актуальные вопросы лингвистики в современном профессионально-коммуникативном пространстве. Омск : Изд-во ОмГТУ, 2018. С. 11–15.