INNOVATIVE DERIVATIVES OF STUDENT COMMUNITY

Keywords: derivative, innovative derivatives, students’ community, nomen, word-formation, suffixation, univerbation

Abstract

Student community traditionally makes a favorable environment for coinage innovative derivatives. The purpose of this article is to analyze the specifics of word-formative processes in innovative derivatives of student community; the task of the article is to make a holistic description of the peculiarities of the coinage of jargon derivatives in this area. The article presents the results of the research on word formative processes and consequences in innovative derivatives of the student community. The word formative specificity of nomen innovations appearing in students’ jargon in comparison with the literary language is determined as well as the features of word formative means within different jargons. The derivatives of the jargon testify the interrelation and interdependence of word formative processes which make an integral part of the language. The category under study has its own specific word-formative criteria comparing with other categories in jargons and the same category in the Ukrainian literary language. The other aspects of students’ jargon derivatives are also singled out: alongside with the noun stems, the verbal stems are used in forming new words. The main aspects and ways of innovative derivatives of student community analysis are pointed out; the necessity and significance of system subgenus as a scientific approach towards word formation nominative phenomena and methods are justified, the prospects and potential of such research are outlined in this work. The research identifies that only a small number of derivatives indicate the use of suffixation as an independent way of coinage innovative derivatives, the forming bases of which are mostly abbreviations. The innovative derivatives in the student jargon univerbation, comparing with the literary language univerbation have their own peculiarities, and make the largest quantity within the thematic groups. The derivatives and the formants, which are used, create ramified synonymic and homonymic systems. Unlike other jargons, where the suffixal way of word-formation is dominant, in student jargon the suffixation is mainly used in conjunction with other wordformative processes. This article will be useful for those who are interested in the word formation innovations of the student community in the Ukrainian language.

References

1. Бакуменко Л. Про традиції і розвиток жарґону в Україні. Рідний край. Полтава, 2002. № 2. С. 40–43.
2. Боржковский В. Лирники. Киевская старина. Киев, 1889. Т. XXVI, № 9. С. 653–708.
3. Горбач О. Арґо в Україні. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2006. 688 с.
4. Горбач О. Арґо українських лірників. Наукові записки Українського Вільного Університету. Філософічний факультет. Мюнхен, 1957. Ч. 1. С. 5–44.
5. Горбач О. Арґо українських школярів і студентів. Наукові записки Українського Вільного Університету. Філософічний факультет. Мюнхен, 1964–1966. Ч. 8. С. 3–55.
6. Дзендзелівський Й. Дослідження К. Широцьким жарґону учнів Кам’янець-Подільської духовної семінарії. Збірник Харківського історико-філологічного товариства. Нова серія. Харків, 1988. Т. 6. С. 167–174.
7. Дзендзелівський Й.О. Український бурсацько-семінарський жарґон середини ХІХ ст. (на матеріалі повісті «Люборацькі» А. Свидницького). Studia Slavica. Academiae scientarium hungaricae. Budapest, 1979. Т. ХХV, f. 1-4. C. 97–104.
8. Ілик Т. Соціальні варіанти мови та їх термінологічне окреслення. Мовознавчі дослідження : збірник наук. праць. Донецьк, 2000. С. 67–73.
9. Карпець Л.А. Український спортивний жарґон: структурно-семантичний аспект : дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Харків, 2006. 194 с.
10. Кочубей А.В., Войтенко М.О. Студентський жаргон як мовне явище. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2009. № 3 (47). С. 181–189.
11. Мартос С.А. Семантична деривація як джерело поповнення словникового складу молодіжного сленгу. Науковий вісник ХДУ. Серія «Лінгвістика». Херсон : Вид-во ХДУ, 2015. Вип. 24. С. 46–50.
12. Мартос С.А. Молодіжний сленґ у мовленнєвій структурі м. Херсона : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Луганськ, 2006. 30 с.
13. Нелюба А. Тенденції в арґотичному словотворенні і засоби їх втілення. Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка. Вип. 4. Серія «Філологічні науки». Полтава, 2001. С. 105–112.
14. Редько Є.О. Типи і способи номінування осіб в арґо слобожанських сліпців (невлів). Лінгвістика. Луганськ, 2013. № 3. С. 107–113.
15. Сокіл І. Жаргон українських студентів. URL: https://ua-referat.com/
16. Ставицька Л. Арґо, жарґон, сленґ: Соціальна диференціяція української мови. Київ : Критика, 2005. 464 с.
17. Старченко Я.С. Лексико-словотвірні інновації в жарґонах української мови (від середини 80-их років минулого століття) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Дніпропетровськ, 2013. 220 с.
18. Шевельов Ю. Українське слово вантаж і проблема «арґотичних суфіксів». Збірник Харківського історико-філологічного товариства. Нова серія. Харків, 1995. Т. 4. С. 131–146.
19. Щепотьєв В. Мова наших школярів. Етнографічний вісник. Київ. 1927. Кн. 3. С. 76–81.
20. Широцький К. Бурсацький жарґон української мови на Поділю. Збірник Харківського історико-філологічного товариства. Нова серія. Харків, 1998. Т. 6. С. 175–179.
Published
2022-12-15
How to Cite
Starchenko, Y. S., & KumpanS. М. (2022). INNOVATIVE DERIVATIVES OF STUDENT COMMUNITY. New Philology, (86), 175-183. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-86-26
Section
Articles