MODERN METHODS OF TEACHING ENGLISH FOR STUDENTS OF NONPHILOLOGICAL SPECIALTIES

Keywords: English language teaching method, nonphilological specialties, communicative approach, grammar-translation approach, active learning, globalization, Concept of English development in universities.

Abstract

The article discusses the main methodical approaches to learning a foreign language (English) for students of higher education outside of philological professions. The process of teaching foreign languages to students of nonphilological specialties primarily reflects the history and process of changing approaches and priorities to teaching a foreign (English) language in search of the most effective and acceptable scientific and methodological measures. The opinion that knowledge of a foreign (English) language is an indispensable condition for the success and competitiveness of a modern specialist in the labor market has long been recognized by society. The use of the English language for professional purposes has become a necessity for specialists whose activities are related to the global market. At the same time, the situation on the world market and the desire of our country to fully integrate into the world community as an equal participant force us to move from simple acceptance of this statement to its full acceptance and implementation. In practice, it can be stated that the level and quality of training of specialists in non-philological specialties does not always meet the requirements. The lack of foreign language skills makes it difficult for Ukrainian non-philological specialists to enter the world market. In modern conditions, even for specialists of non-philological faculties, the English language should not be considered as a secondary discipline, but as a necessary tool of professional activity, because academic and labor mobility, uniform international educational standards, joint international research and production activities are impossible without a high level of knowledge of foreign (English) language. The dominance of communicative approaches to foreign language teaching is determined. However, this does not mean a complete neglect of the traditional grammartranslation method. Therefore, the optimal option is determined to be a mixed method of teaching English, which contains elements of many current methodological approaches to teaching. The basis of effective methods is the creation of an authentic communicative environment and active and versatile communicative practice, the creation of stable motivational attitudes towards learning a foreign language as a key to career realization. Modern pedagogical trends prioritize active learning, based on an active approach to the acquisition of foreign language competences and dialogue between a teacher-facilitator and a conscious and interested student with a high level of cognitive activity.

References

1. МОН створило Концепцію розвитку англійської в університетах: рівень В1 – обов’язкова умова вступу, В2 – випуску, викладання профільних дисциплін іноземною та «мовні скринінги» / Міністерство освіти і науки України. Офіційний вебсайт Міністерства освіти і науки України. 2019. 3 липня. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-stvorilok o n c e p c i y u - r o z v i t k u - a n g l i j s k o y i - v - universitetah-u-dodatku-riven-v1-obovyazkovaumova- vstupu-v2-vipusku-vikladannyaprofilnih- disciplin-inozemnoyu-ta-movniskriningi (дата звернення: 22.01.2023).
2. Кравець О., Самборська Н. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей на заняттях з англійської мови засобами інформаційно-комунікативних технологій. Нові технології навчання. 2019. № 92. С. 148–155.
3. Задорожна І., Зєня Л. Формування навчально-стратегічної компетентності в професійно орієнтованому усному спілкуванні англійською мовою студентів нефілологічних спеціальностей. Іноземні мови. 2022. № 2. С. 3–9.
4. Швечкова Ю. Шляхи підвищення внутрішньої мотивації курсантів нефілологічних спеціальностей до вивчення англійської мови. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 36. Т. 3. С. 290–294.
5. Главацька Ю. Підготовка здобувачів нефілологічних спеціальностей до Єдиного вступного іспиту з англійської мови (з досвіду роботи). Імідж сучасного педагога. 2022. № 5(206). С. 102–107.
6. Король Л. Технологія flipped classroom у навчанні англійської мови студентів нефілологічних спеціальностей закладів вищої освіти. Grail of Science. 2022. № 18–19. P. 330–333.
7. Suh H. Preparing Mathematics Teachers to Teach English Language Learners: What We Know and What We Can Do. The Educational Forum. 2020. Vol. 84. № 3. P. 200–209.
8. Cenoz J., Gorter D. Teaching English through pedagogical translanguaging. World Englishes. 2020. Vol. 39. Iss. 2. P. 300–311.
9. Karshiyeva T. Teaching Foreign Languages based on Games in Non-philology Higher Education Institutions (In English as an Example). Journal of Pharmaceutical Negative Results. 2022. Vol. 13. Iss. 3. P. 1752–1756.
10. Muhabbat K. The usage of Communicative Language Teaching in class. Central Asian Journal of Literature, Philosophy and Culture. 2022. Vol. 3. № 7. P. 27–30. 11. Didactic games in the teaching learning process of foreign languages: current approaches / R. Macias Sera, E. Caicedo Coello, I. Ramirez Berdut, M. Patiño Lopez. INTED2020: Proceedings of the 14th International Technology, Education and Development Conference, Valencia (Spain), March 2–4, 2020 / ed. by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. Valencia : IATED Academy, 2020. P. 2974–2977.
12. Alieva D. Problems of teaching foreign languages to non-philology students of higher educational institutions. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal. 2022. Vol. 10. № 12. P. 54–56.
Published
2023-05-18
How to Cite
AliseienkoО. М., & Mudrenko, H. A. (2023). MODERN METHODS OF TEACHING ENGLISH FOR STUDENTS OF NONPHILOLOGICAL SPECIALTIES. New Philology, (89), 15-21. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2023-89-2
Section
Articles