GRAMMATICAL DOMINANTS IN EDUCATIONAL ADVERTISING TEXT

Keywords: advertising text, education, parts of speech, noun, adjective, verb, adverb, pronoun, numeral, pragmatic influence

Abstract

Educational advertising is a less-explored area within the field of advertising discourse for linguists. The increase in advertising activities in the educational services sector is driven by the development of market relations, the commercialization of education, educational institutions entering the global educational space, and socio-political changes in society. A balance between rationality and emotionality is an essential characteristic of texts that advertise higher education institutions. The linguistic elements of an advertising text – whether it’s a prospectus, brochure, or flyer – are dedicated to creating a positive image of the university and achieving a pragmatic effect. These elements are employed in all structural components and linguistic levels of the text. Morphological units, interacting with lexical and syntactic levels, form a coherent and expressive advertising text. Analyzing these texts revealed a general picture of morphological resources, the productivity of lexico-grammatical classes, and their role in the main parts, including their semantic, emotional-evaluative load, and communicativepragmatic potential. The texts of educational advertising examined showed the most productive parts of speech, revealing a difference from the commonly accepted notion among commercial advertising researchers about nouns and verbs being the key parts of speech. The productivity of the main morphological units in educational advertising texts is represented in descending order: “nouns – adjectives – verbs – adverbs – pronouns”. Among nouns, abstract nouns and those with a secondary lexical meaning of action are predominant. These nouns reflect the conceptual components of education, academic activities, and the outcomes of education. Verbs make the text dynamic and active, denoting actions related to education, research, and results. Adjectives most comprehensively provide the evaluative-emotional component of advertising texts for higher educational institutions. Qualitative adjectives are used for image characterization of universities, semantically conveying a highly positive evaluation, while relative adjectives specify nouns that represent the extensive system of educational activities. Adverbs are most often used for the evaluative characterization of actions expressed by verbs. To achieve advertising success and maximally attract the attention of the target audience, pronouns are used. They realize their influential potential primarily in short slogans or concluding phrases, directly addressing the recipient. The digital representation of numerals reflects the substantive, and occasionally expressive, aspect of the information. Verbal representation serves to express the uniqueness of the educational institution, thus acting as an image-building tool.

References

1. Арешенкова О.А. Комунікативно-прагматичні та стилістичні параметри рекламного тексту : монографія. Кривий Ріг : ФОП Маринченко С.В., 2018. 176 с.
2. Бугайова О.І. Морфологічні особливості текстів соціальної реклами природоохоронного спрямування. Збірник наукових праць. Серія: Лінгвістика та літературознавство. Тирасполь : Придністровський державний університет ім. Т.Г. Шевченка, 2014. С. 29–36.
3. Бугайова О.І. Прикметники як семантичні маркери впливу в текстах соціальної реклами. Наукові записки. Серія: Філологія (мовознавство). Вінниця : Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського, 2018. Вип. 26. С. 48–55.
4. Бугайова О.І. Роль іменника у структуруванні текстів соціальної реклами. Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. Черкаси : Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького, 2015. № 27 (360). С. 110–118.
5. Бугайова О.І. Соціальна реклама: лексика, граматика, стилістика : дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук. Луцьк, 2019. 291 с.
6. Бугайова О. Специфіка вживання дієслівних форм у текстах соціальної реклами. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Філологічні науки» : зб. наук. статей. 2019. № 7. С. 93–108.
7. Вихованець І., Городенська К. Теоретична морфологія української мови / за ред. І. Вихованця. Київ : Пульсари, 2004. 400 с.
8. Гузенко С.В. Структура рекламного тексту в прагмалінгвістичному аспекті. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Філологія. Мовознавство. 2013. Т. 219. Вип. 207. С. 26–30.
9. Дерега С.В. Особливості функціонування частин мови в англомовних рекламних текстах. Science and Education a New Dimension. Philology. 2020. Feb. V. III (66). Issue: 218. Р. 21–25.
10. Ємельянова О.В., Щербак Е.Ю. Морфологічна репрезентація імплікативного компоненту реклами (на матеріалі англомовних рекламних текстів). Wyksztalcenie i Nauka bez Granic. Filologiczne nauki. 2014. Przemyśl : Nauka i studia. C. 51–54.
11. Зелінська О.І. Лінгвальна характеристика українського рекламного тексту : дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Харків, 2002. 203 с.
12. Зелінська О.І. Особливості функціонування частин мови в рекламних текстах. Держава та регіони. Серія: Гуманітарні науки. 2017. № 3 (50). С. 26–30.
13. Зірка В.В. Вплив, сугестія, маніпуляція в рекламі: лексичні дослідження, прийоми та методи перекладу. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2014. Т. 27 (66). № 1. Ч. 1. С. 227–231.
14. Зірка В.В. Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі : автореф. дис. ... на здобуття наук. ступеня док. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мови». Київ, 2005. 34 с.
15. Коваленко Н.Л. Лінгвістична позначеність слогана в структурні рекламного тексту: автореф. дис. … канд філол. наук. Дніпропетровськ, 2006. 18 с.
16. Ковтун Н.О. Особливості використання числівників в радіорекламі. Стиль і текст. 2009. С. 105–115.
17. Мозгунов В. Особливості модальних значень у рекламному тексті. Лінгвістичні студії : зб. наук. праць / за ред. А. Загнітка. Донецьк, 2014. Вип. 14. С. 98–103.
18. М’яснянкіна Л. Синтаксична специфіка рекламного дискурсу. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2017. Вип. 42. С. 299–306.
19. Про освіту : Закон України від 16 липня 2019 року № 10-р / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
20. Рева Н. Статус числівника в журнальній рекламі косметики. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2013. Вип. 20. С. 235–238.
21. Славінська М.С. Семантичні пріоритети морфологічних категорій у соціальній рекламі. Слов’янський збірник. 2014. Вип. 18. С. 419–428.
22. Цупікова О.А. Особливості функціювання морфологічних одиниць у рекламному медичному дискурсі. Південний архів (філологічні науки). 2021. № 88. С. 6–12.
23. Чернюх Л.Д. Ключові слова в мові словацької реклами. Мовознавство. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. 2012. Вип. 19. С. 153–161.
24. Шкіцька І. Займенники ти – ви в маніпулятивній стратегії позитиву. Актуальні проблеми слов’янської філології. 2011. Вип. XXIV. Ч. 1. С. 400–408.
25. Шкіцька І.Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія / за наук. ред. В.М. Бріцина. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. 440 с.
Published
2023-12-19
How to Cite
Zhang, M. (2023). GRAMMATICAL DOMINANTS IN EDUCATIONAL ADVERTISING TEXT. New Philology, (92), 77-87. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2023-92-12
Section
Articles