SIGN NATURE OF DIGITAL METAPHORS IN PUBLIC SERVICE ADVERTISEMENTS
Abstract
The article deals with the iconic nature of digital metaphors in the context of anglophone public service advertisements (PSAs) and aims at the analysis of their impact on the effectiveness of social communication. It is claimed that digital reality is changing the way we perceive and interact with the world. The topicality of the article is determined by the interest of researchers in: a) the issues of digital media and its influence on communication processes, and b) the role of digital metaphors in the context of digital reality. The novelty of research is provided by special attention to the functioning of digital metaphors in anglophone PSAs. The paper discusses the nature of digital metaphors and substantiates their importance for increasing the effectiveness of advertising. A semiotic approach to studying the digital metaphor is proposed, and a semiotic definition of digital metaphor from the point of view of its iconic nature and based on the semiotic doctrine of Charles Peirce is suggested. The statement that the use of metaphor provides an interpretation of the new through the known due to similarity is also true for digital metaphor, which involves the use of means of representing objects of digital reality to describe objects of physical reality in order to provide an effective interpretation of the latter based on the similarity of these objects. Particular attention is paid to the genre of PSA. The latter is considered to be a multimodal text and a complex symbol in the cultural space. It is claimed that the selection and combination of various types of signs in public service advertising is purposeful and aims to provide certain intentions. The example of public service advertising aimed at preserving wildlife is analyzed in the article. It is pointed to the combination and complementarity of various signs belonging to different sign systems, illustrating the importance of careful planning and balanced use of verbal and non-verbal elements in PSAs to achieve maximum impact on the recipients. It is claimed that digital metaphors use the unique functionality of digital technologies to convey various aspects of reality and increase the informativeness of public service advertising and its influence on the target audience.
References
2. Gola E., Ervas F. Metaphor and Communication. John Benjamins Publishing Company, 2016. 289 p.
3. Архипова Л.Д. Роль інтерпретації в культурі : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.04 ; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. Київ, 2002. 16 с.
4. Палієнко А.М. Семіотичний аналіз медіатексту: теоретичні основи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2013. Вип. 111. С. 225–228.
5. Арешенкова О.А. Комунікативно-прагматичні та стилістичні параметри рекламного тексту : монографія. Кривий Ріг : ФОП С.В. Маринченко, 2018. 176 с.
6. Гузенко С.В. Структура рекламного тексту у прагмалінгвістичному аспекті. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Філологія. Мовознавство». 2013. Т. 219. Вип. 207. С. 26–30.
7. Зірка В.В. Вплив, суґестія, маніпуляція в рекламі: лексичні дослідження, прийоми та методи перекладу. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2014. Т. 27 (66). № 1. Ч. 1. С. 227–231.
8. Зелінська О.І. Лінгвальна характеристика українського рекламного тексту : дис... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Харківський держ. педагогічний ун-т. ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2002. 203 с.
9. Солошенко О.Д. Комунікативно-прагматичні аспекти рекламного слогану в межах моделі рекламного впливу (на матеріалах американської побутової реклами) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 ; Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 1990. 43 с.
10. Лиса Н.С. Структурні та лінгвопрагматичні особливості рекламного знака (на матеріалі англомовної реклами) : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 ; Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2003. 241 с.
11. Бучинська О.В. Ґендерні образи сучасної реклами. Маркетинг в Україні. 2018. № 4. С. 37–41. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/26816/MU_18_4_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
12. Суковата В. Ґендерний аналіз реклами. Соціологія: теорія, методи, маркетинг : науково-теоретичний часопис. 2002. № 2. С. 176–182.
13. Бугайова О.І. Соціальна реклама: лексика, граматика, стилістика : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2019. 291 с.
14. Helal A. From Traditional to Digital to Virtual. All about VR, AR, and MR. 2019. URL: https://www.linkedin.com/pulse/from-traditional-digital-virtual-all-vr-ar-mr-amr-helal/.
15. Chown E., Nascimento F. Meaningful Technologies: How Digital Metaphors Change the Way We Think and Live. Lever Press, 2023. 306 p.
16. Environmental Protection at Niagara Parks. URL: https://www.niagaraparks.com/corporate/about-us/environmental-protection/.
17. Goodwill B. A Brief History of Public Service Advertising. 2022. URL: https://www.psaresearch.com/a-brief-history-of-public-service-advertising/.
18. Зварич В.Ю., Федоренко Л.В. Лінгвосеміотичні коди соціальної реклами. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2013. Вип. 6. С. 12–19. URL: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v7/02.pdf.
19. Арістотель. Поетика. Київ : Мистецтво, 1967. 139 с.
20. Мартинюк А.П. Словник основних термінів когнітивно-дискурсивної лінгвістики. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2011. 196 с.
21. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. Полтава : Довкілля-К, 2008. 711 с.
22. Peirce Ch. Peirce on Signs / ed. by J.Troops. Chapel Hill and London : The University of North Carolina Press, 1991. P. 28.
23. Андрейчук Н.І. Виміри семіозизу : монографія. Львів : ПАІС, 2021. 352 с.
24. The Essential Peirce: Selective Philosophical Writing. 1998. Vol. 2. 624 p.
25. Соціальна реклама про тварин, що відкриває незручну правду. 2014. URL: https://uamodna.com/articles/socialjna-reklama-scho-vidkryvaenezruchnu-pravdu-pro-tvaryn/.