ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ТРАНСКУЛЬТУРНІЙ МОВНІЙ ОСВІТІ: ПІДВИЩЕННЯ МОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
Анотація
Це дослідження вивчає трансформаційну роль штучного інтелекту (ШІ) у транскультурній мовній освіті, зосереджуючись на майбутніх викладачах іноземних мов. Застосовуючи якісну, описову та оцінювальну методологію через кейс-дослідження гібридного курсу «Транскультурне проєктне навчання: Багатомовність через мистецтво», розробленого у межах проєкту eTwinning BLABL.ART (Розвиток багатомовних навичок через виконавське мистецтво BLABL.ART / European School Education Platform) та запропонованого студентам у Німеччині та Україні, воно підкреслює потенціал ШІ у підтримці міжнародної освітньої взаємодії навіть у складних обставинах. ШІ значною мірою впливає на розвиток мовної компетентності, діючи як мовний партнер для персоналізованого навчання, миттєвого зворотного зв’язку та інтерактивного діалогу, що є вирішальним для вільного володіння мовою. Він сприяє творчому самовираженню за допомогою генерованих ШІ підказок для візуальної творчості, уможливлюючи реконструкцію історії людства для розвитку наративних навичок та словникового запасу, а також сприяючи створенню візуалізацій за допомогою Колеса Емоцій Плутчика для опису емоційної глибини. ШІ також покращує доступність та швидке генерування ідей.Однак виклики включають обмежену інклюзивність через вартість та доступність, що потенційно може посилити освітню нерівність. Етичні питання виникають щодо оригінальності та авторства, з дискусіями про те, чи «зменшує ШІ людську творчість», чи є він «загрозою або новим інструментом». Історична точність та культурне представлення вимагають критичної обізнаності щодо упереджень ШІ, причому ефективність значною мірою залежить від якості розробки підказок. Викладачі потребують високих педагогічних компетенцій для оцінки результатів ШІ та сприяння відповідальному використанню.На завершення, хоча ШІ пропонує глибокі можливості для мовної освіти, його впровадження вимагає ретельного етичного та педагогічного розгляду. ШІ має доповнювати та урізноманітнювати навчання, даючи майбутнім викладачам іноземних мов можливість стати глобальними посередниками через критичне мислення, оригінальну творчість та інклюзивний доступ.
Посилання
2. Eisenmann, M. (2018). If Music Be the Food of Love, play on... In E. Thaler (Ed.), Singer-songwriters – Music and poetry in language teaching, Francke UTB, pp. 83–98.
3. Eisenmann, M. (2021). Differentiation through digital teaching and learning. In C. Lütge & T. Merse (Eds.), Digital teaching and learning: Perspectives for English language education. Narr Studienbücher, pp. 103–123.
4. Emerson, N. (2024). AI-enhanced collaborative story writing in the EFL classroom. Technology in Language Teaching & Learning, vol. 6 (3), p. 1764. https://doi.org/10.29140/tltl.v6n3.1764.
5. Erişti, S.D.B., & Freedman, K. (2024). Integrating Digital Technologies and AI in Art Education: Pedagogical Competencies and the Evolution of Digital Visual Culture. Participatory Educational Research, vol. 11, pp. 57–79. https://doi.org/10.17275/per.24.94.11.6.
6. European School Education Platform. (n.d.). BLABL.ART TwinSpace. eTwinning. Retrieved from: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/blablart/twinspace.
7. Habib, S., Vogel, T., & Thorne, E. (2025). Student Perspectives on Creative Pedagogy: Considerations for the Age of AI. Thinking Skills and Creativity, vol. 56. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2025.101767.
8. Han, B., Nawaz, S., Buchanan G., Mckay, D. (2023). Ethical and Pedagogical Impacts of AI in Education. In Artificial Intelligence in Education. https://doi.org/10.1007/978-3-031-36272-9_54.
9. Heaton, R., Hong Low, J., & Chen, V. (2024). AI art education – artificial or intelligent? Transformative pedagogic reflections from three art educators in Singapore. Pedagogies: An International Journal, vol. 19 (4), pp. 647–659. https://doi.org/10.1080/1554480X.2024.2395260
10. Hutson, J. (2024). Integrating art and AI: Evaluating the educational impact of AI tools in digital art history learning. Faculty Scholarship, pp. 578. Retrieved from: https://digitalcommons. lindenwood.edu/faculty-research-papers/578.
11. Lazebna, N. (2021). English Language as Mediator of Human-Machine Communication: monograph. Mysore, India: PhDians along with Ambishpere; Academic and Medical Publishers, Royal Book Publishing, 571 pp.
12. Lazebna, N., & Lut, K. (2025). Hybrid Har- bors: Immersive Learning Spaces for Unsafe Regions. eLmL 2025: The Seventeenth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning. ThinkMind Digital Library, pp. 1–6. ISBN: 978-1-68558-271-5. * eLmL Best Paper Award 2025 der IARIA.
13. Leonard, N. (2021). Emerging Artificial Intelligence, Art, and Pedagogy: Exploring Discussions of Creative Algorithms and Machines for Art Education. Digital Culture & Education, vol. 13 (1). Retrieved from: https://www.digi- talcultureandeducation.com/volume-13-papers/leonard-2021.
14. Lively, J., & Hutson, J. (2025). Enhancing Digital Pedagogy and Creativity: Generative AI, Video Avatars, and Personalized Learning in Online Education. In Human-Computer Creativity, Springer, Cham, pp. 99–113. https://doi.org/10.1007/978-3-031-86551-0_6.
15. Macías, M. A. (2025). An Inclusive Approach to Learning English: AI-Generated Songs with Visual Supports. Retrieved from: http://hdl.handle.net/10045/155049.
16. Park, Y.S. (2023). Creative and critical entanglements with AI in art education. Studies in Art Education, vol. 64 (4), pp. 406–425. https://doi.org/10.1080/00393541.2023.2255084.
17. Plutchik’s Wheel of Emotions. (2025). Exploring the Feelings Wheel and How to Use It. Retrieved from: https://www.6seconds.org/2025/02/06/plutchik-wheel-emotions/.
18. Rudnik, Y. (2024). The Use of Artificial Intelligence Chatbots in Teaching Foreign Languages as an Innovative Interactive Technology. Educological Discourse, vol. 45 (2). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.2.
19. Saidkodirovna, S.D. (2025). Artificial Intelligence and Creativity: A Threat or A New Tool for Foreign Language Teachers. Current Research Journal of Philological Sciences, vol. 6 (04), pp. 4–8. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24869-6_7.
20. The Million Painter. (2025). AI vs. Art: Who’s the Real Artist? [Video]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=3MDaoh68kSc.
21. Torres, A.J., Alberto, J.M.C., Guieb, A.P.J., Paray, A.D., & Villarama, J.A. (2025). Language, identity, and ethics in AI-Driven art: Perspectives from Human Artists in Digital Environments. Language, Technology, and Social Media, vol. 3 (1), pp. 17–29. Retrieved from: https://journal.wiseedu.co.id/index.php/ltsmjournal.
22. Tran, T.T., & Nguyen, T.B. (2025). AI-infused visual pedagogy: Enhancing EFL instruction with tailored image generation and academic insights. In AI Applications for English Language Learning. IGI Global Scientific Publishing, pp. 179–194. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-9077-1.ch008.
23. University of Würzburg. (n.d.). BLABL.ART – English Teaching Methodology. Neuphilologisches Institut Anglistik/Amerikanistik. Retrieved from: https://www.neuphil.uni-wuerzburg.de/en/anglistik/academic-divisions/fachdidaktik-moderne-fremdsprachen-tefl/cooperations/blablart/.
24. Vear, C., & Poltronieri, F. (2022). The language of creative AI. Springer Cham, 276 p. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10960-7.