КОНЦЕПТ ЖІНКА У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXІ СТОЛІТЬ
Анотація
Сучасна українська поезія претендує на роль вербалізатора й репрезентанта сприйняття світу носієм мови. Концепт ЖІНКА називають універсальним надкультурним концептом, який водночас вбирає в себе національну специфіку (у розмовному мовленні) та індивідуальне авторське бачення (у художніх текстах). Система лексем та лексемосполучень на позначення жінки, зафіксованих у поетичних творах, є одним із засобів вербальної репрезентації концепту ЖІНКА в українській мовній картині світу. Виокремлення й аналіз номінативів на позначення жінки дають можливість з’ясувати набір мовних засобів, які концептуалізують жінку в українському мовному просторі. Отже, нашу статтю присвячено аналізу лексичних одиниць на позначення концепту ЖІНКА у творах українських поетів кінця XX – початку XXI століть. Простежено тлумачення слова «жінка» у словниках. Виокремлено омовлені засоби репрезентації концепту ЖІНКА в українській постмодерній поезії та структуровано цей концепт з позначенням ядерної зони, напівпериферії та периферії. Ядерну зону концепту ЖІНКА формують номінатеми: жінка, панночка, маленька, ти, вона, рідна, кохана, жінка прекрасна, хороша моя. У приядерній зоні фіксуємо лексеми та лексемосполучення: очі, сині очі, сльози, блакитні очі, погляд, лукавий погляд; губи, ядучі губи, жагучі губи, націловані губи, пружні губи, вологі губи, кохані уста, руки, усміх, сміх. До напівпериферії відносимо: любаска, блудниця, блядь, шльондра, паршива сучка, сука, жінка за двісті гривень. Периферійна зона представлена такими поняттями: панчохи, ноги, Єва, слонова кість, роса медова, розкішна земля, колиска, труна, віра, вірус, ладан, хліб насущний. Концепт ЖІНКА відносимо до антропоморфного класу концептів, структурованого гендерним і біосоціальним підкласами. Особливістю вербалізації цього концепту в українській поезії досліджуваного періоду є поєднання протилежних уявлень про жінку: жінка вродлива, прекрасна, ніжна і жінка-шльондра, жінка легкої поведінки (причому друге уявлення подається без буд-якого засудження, швидше просто констатація факту або навіть певне азартне ставлення). Отже, у поетичних творах останніх десятиліть простежується огрублення, депоетизація жінки, часто ставлення до неї як до об’єкту естетичної насолоди та сексуального задоволення, що свідчить про зниження високого призначення художньопоетичних творів.
Посилання
2. Точилина Т.Ю. КОНЦЕПТ «РУССКАЯ ЖЕНЩИНА XXI ВЕКА». Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 3–2. С. 134‑140. URL: https://vestnik.kemsu.ru/jour/article/view/1416 (дата звернення: 28.09.2020)
3. Словарь української мови : у 4-ох т. / упор. з дод. влас. матеріалу Б. Грінченко. Київ : Вид-во Академії наук Української РСР, 1958. Т. 1. С. 486.
4. Словник української мови online. Томи 1-10 (А-О́БМІЛЬ). URL: https://services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=27163&page=912 (дата звернення 20.09.2020)
5. Полюга Л. Словник синонімів української мови. 2-ге вид. Київ: Довіра, 2006. 477 с.
6. Приходько А.Н. Концепты и концептосистемы. Днепропетровск : Белая Е. А., 2013. 307 с.
7. Прохоров Ю.Е. В поисках концепта. Москва : Флинта; Наука, 2009. 176 с.
8. Маслова В.А. Homo lingualis в культуре. Витебск : Изд-во УО «ВГУ им. П.М. Машерова», 2004. 214 с.
9. Шишигина О.Ю. Когнитивные модели представления концепта «женщина» в английской фразеологии. Новое в когнитивной лингвистике. материалы междунар. науч. конф. «Изменяющаяся Россия : новые парадигмы и новые решения в лингвистике». Кемерово, 2006. С. 804–810.