МЕТАФОРИЧНА РЕЗИСТЕНТНІСТЬ У БІЗНЕС-МЕДІАДИСКУРСІ
Анотація
У цій лінгвістичній розвідці вивчається резистенція стосовно метафор, які вживаються у дискурсі бізнес-медіа. У ній наведено визначення терміна «метафорична резистенція», а також проведено детальний огляд наявних досліджень з цієї теми, які включають роботи провідних лінгвістів, зокрема Реймонда Гіббза. У процесі аналізу постів соціальної мережі X (раніше Twitter) було визначено різноманітні випадки резистенції. Вона може виражатися як користувачами соціальних мереж, які споживають контент бізнес-медіа та медійних персон, так і самими бізнес-медіа. У цьому дослідженні детально розглядаються різні типи резистенції (пропозиційна, локуційна, персональна та ситуативна). Проведений аналіз дозволяє припустити, що пропозиційний тип резистенції є найбільш поширеним (45,45%). Споживачі медіаконтенту, а також самі бізнес-медіа можуть критикувати метафоричні вирази через їх нелогічність, нерелевантність, а також наявність фактичних помилок. Дослідження також демонструє, що локуційна резистентність може виникати через можливі спроби маніпуляцій ринком за допомогою занадто інтенсивних метафор з такими доменами-джерелами, як «NATURAL DISASTER», «RELIGION» тощо. Випадки прояву цього виду резистентності демонструють маніпулятивну функцію метафори у дискурсі бізнес-медіа. Локуційна резистентність також проявляється, коли вербалізація метафоричного виразу є нетактовною та неприйнятною для деяких споживачів бізнес-медіа. Персональна резистентність до метафоричного виразу виникає, коли той, хто його вживає, звинувачується у лицемірстві, предвзятості тощо. Водночас ситуативна резистентність проявляється, коли метафоричний вираз є нечутливим стосовно соціокультурного чи соціополітичного контексту. Наприклад, у США може виникати резистеність до метафор з доменом-джерелом WEAPONS у зв’язку з кризою насильства із застосуванням вогнепальної зброї. Актуальність дослідження зумовлюється тим, що вперше була досліджена резистенція у рамках бізнес-медіадискурсу. До цього цей лінгвістичний феномен вивчали у медичному та політичному дискурсі.
Посилання
2. Forrester, S. (2010). Theories of metaphor in seventeenth and eighteenth-century British philosophy. Literature Compass, 7(8), 610–625. https://doi.org/10.1111/j.1741-4113.2010.00731.x.
3. Gibbs, R.W., & Siman, J. (2021). How we resist metaphors. Language and Cognition, 13(4), 670–692. https://doi.org/10.1017/langcog.2021.18.
4. Group P. MIP: A Method for Identifying Metaphorically Used Words in Discourse. Metaphor and Symbol. 2007. Vol. 22, No. 1. P. 1–39. URL: https://doi.org/10.1207/s15327868ms2201_1.
5. Hart, C. (2020). Animals vs. armies. Journal of Language and Politics. https://doi.org/10.1075/jlp.20032.har.
6. Lakoff G., Johnson M. The Metaphorical Structure of the Human Conceptual System. Cognitive Science. 1980. Vol. 4, No. 2. P. 195–208. URL: https://doi.org/10.1207/s15516709cog0402_4 (Last accessed: 11.07.2024).
7. Mohammad S., Shutova E., Turney P. Metaphor as a Medium for Emotion: An Empirical Study. Proceedings of the Fifth Joint Conference on Lexical and Computational Semantics, Berlin, Germany. Stroudsburg, PA, USA, 2016. URL: https://doi.org/10.18653/v1/s16-2003 (Last accessed: 26.07.2024).
8. Renardel de Lavalette, K.Y., Andone, C., & Steen, G.J. (2019). I did not say that the government should be plundering anybody’s savings: Resistance to metaphors expressing starting points in parliamentary debates. Journal of Language and Politics, 18(5), 718–738. John Benjamins Publishing Company.
9. Romano, M. (Ed.). (2024). Metaphor in Socio-Political Contexts: Current Crises. Vol. 54, Applications of Cognitive Linguistics [ACL]. De Gruyter Mouton.
10. Stop Using Battle Metaphors in Your Company Strategy. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2014/12/stop-using-battle-metaphors-in-your-company-strategy (Last accessed: 12.07.2024).
11. The #ReframeCovid initiative / I. Olza et al. Metaphor and the Social World. 2021. Vol. 11, No. 1. P. 98–120. URL: https://doi.org/10.1075/msw.00013.olz (Last accessed: 12.07.2024).
12. van Poppel, L., & Pilgram, R. (2023). Types of resistance to metaphor. Metaphor and Symbol, 38(4), 311–328. https://doi.org/10.1080/10926488.2023.2213737.