ПРОТОТИПОВІ ІНТОНАЦІЙНІ МОДЕЛІ АНГЛОМОВНОГО ДИСКУРСУ: КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД
Анотація
У статті розглядаються функції інтонації у дискурсі та систематизуються наукові підходи до розв’язання цього питання. Функціональний потенціал інтонаційних одиниць аналізується у площині структурного, функціонального, прагматичного та когнітивного підходів до вивчення інтонації та її ролі у спілкуванні. У статті описуються різні функціональні властивості інтонаційних одиниць крізь призму визначених наукових підходів. Зокрема, дається визначення таких функцій інтонації, як: структуруюча, розділова, сигнальна, стилістична та когнітивна. Основна увага зосереджена на тому, яку роль інтонаційні одиниці відіграють у когнітивних процесах, що забезпечують кодування та декодування лінгвістичної інформації у процесі комунікації. Інтонаційні одиниці визначаються як когнітивні ключі, що запускають процес аналізу акустичної інформації у свідомості мовця. При цьому когнітивна функція інтонації розглядається крізь призму прототипових інтонаційних моделей, які формують фундамент породження та сприйняття мовлення. У статті проаналізовано та систематизовано типологію та структуру мелодійних моделей, які визначаються як універсальні інтонаційні моделі, що складаються завдяки взаємодії базових інтонаційних параметрів. Поняття інтонаційної моделі розглядається під кутом зору когнітивного підходу до вивчення інтонації. У статті наведено різні типології та структурні особливості універсальних інтонаційних моделей, які визначені у межах емоційно-музикального, символічного та когнітивного підходів. Робота містить результати порівняльного експериментально-фонетичного дослідження емоційного та нейтрального англомовного дискурсу. Інтонаційні одиниці аналізуються з урахуванням того, який зміст вони передають у мовленні. Отже, у статті описана типологія і структура прототипових інтонаційних моделей, які безпомилково декодуються слухачем як такі, що реалізують певні універсальні значення, що систематизовані у межах дихотомій: спонукання / твердження; фон / фігура; мажор / мінор; схвалення / несхвалення. Наведена у роботі типологія прототипових інтонаційних моделей побудована з урахуванням функціонального навантаження у площині когнітивного механізму декодування лінгвістичної інформації і охоплює такі різновиди інтонаційних моделей: спонукальні, ідентифікуючі, інтенсифікуючі та визначаючі.
Посилання
2. Красовська І.В. Speaking Styles: Problem of Definition. Філологічні й педагогічні студії : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 23 листопада 2022 р. Київ : АВІАЗ. С. 21–24.
3. Красовська І.В. Формування емоційного тезаурусу мовця (експериментально-фонетичне дослідження). Modern philology: history, theory, methodology : монографія / за ред. Djakons-Romans, Matsevko-Bekerska. Riga, Latvia, Baltija Publishing, 2024. C. 199–210.
4. Bolinger D. Intonation and its uses: Melody in grammar and discourse. Stanford : Stanford University Press, 1989. 470 p.
5. Chafe W. Discourse, consciousness and time. Chicago : Chicago University Press, 1994. 311 p.
6. Charles R. Adams Melodic Contour Typology. Ethnomusicology. 1976. Vol. 20. No. 2. P. 179–215.
7. Chomsky N. The Sound Pattern of English. Cambridge (Mass.): The MIT Press, 2002. 470 p.
8. Cook N. Tone of Voice and Mind: The connection between intonation, emotion, cognition and consciousness. Amsterdam (Philadelphia): John Benjamins Publishing Company, 2002. 291 p.
9. Crystal D. Prosodic Systems and Intonation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 1969. 392 p.
10. Fougeron I. Prosody et organisation du message. Paris: Librairie C. Klincksieck,1989. 367 p.
11. Halliday K. Notes on transitivity and theme in English. Journal of Linguistics. 1967. Vol. 3, Issue 2. P. 199–244.
12. Kazuko Sh., Shigeto K. A Cross-linguistic study of sound symbolism: the images of size. Berkley Linguistic Society. 2010. № 36. P. 396–410.
13. Ladd R. Intonational Phonology. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 334 p.
14. Laver J. Principles of Phonetics. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. 707 p.
15. O’Connor J. Phonetics. London : Penguin Books Ltd., 1984. 320 p.
16. Seeger Ch. On the moods of a music logic. Journal of the American Musiocology Society. 1960. № 13. P. 224–261.
17. Siegmeister Elie Harmony and melody. 1965. Belmont, California : Wadsworth Publishing Company, 1965. 474 p.