АНТИТЕТИЧНИЙ ПРИНЦИП РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОСТОРУ В ІНДИВІДУАЛЬНО-АВТОРСЬКІЙ КАРТИНІ СВІТУ В. БЛЕЙКА
Ключові слова:
концептуалізація простору, антитетичний принцип, індивідуально-авторська картина світу, англійський романтизм
Анотація
У статті проаналізовано репрезентації простору в індивідуально-авторській картині світу одного з найвидатніших представників раннього англійського романтизму – поета й художника В. Блейка. Встановлені чинники, що вплинули на формування просторових художніх образів в контексті естетики британського романтизму. Виявлено особливості концептуалізації та засоби семіотизації просторових уявлень через симбіоз живопису й поезії в авторській картині світу В. Блейка, підґрунтя якої становить антитетичний принцип.
Посилання
1. Бєлінська І. Д. Філософська амплітуда мовної картини світу Вільяма Блейка. Studia methodologica. Вип. 35. Тернопіль : ТНПУ, 2013. С. 40 – 43.
2. Гаврилова М. В. Пространство и время в романе М. А. Булгакова "Мастер и Маргарита" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.01. Санкт-Петербург, 1996. 206 с.
3. Горина А. В. Пространство и время как базовые категории художественного текста: на материале романа У. Голдинга "Свободное падение" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.19. Краснодар, 2009. 212 с.
4. Демко Т. Концептосфера поеми Вільяма Блейка “Видіння дочок Альбіону”. Іноземна філологія. 2014. Вип. 127. Ч. 1. С. 249-256.
5. Евтушенко Е. Н. Пространственная ориентация. Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Москва : Гнозис, 2007. С. 413–424.
6. Жерновникова О. В. Творчество Вильяма Блейка художника. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-vilyama-bleyka-hudozhnika (дата звернення: 06.08.2017).
7. Кейс В. Пісні невинності і пісні досвіду : парадоксальна візія Вільяма Блейка. 2009. URL: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/545/41/ (дата звернення: 10.09.2018).
8. Козлова Т. О. Архаичная модель мира : аналогия в объективации концептов-антиномий. Вестник Нижегородского лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. Нижний Новгород : НГЛУ им. Н. А. Добролюбова. 2009. Вып. 4: Лингвистика и межкультурная коммуникация. С. 181–189.
9. Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови : монографія . Запоріжжя : Кругозір, 2015. 640 с.
10. Козлова Т. О. Концепт “Порубежье” в парадигме англоязычной культурной традиции. Проблеми семантики, речення та тесту : зб. наук. праць / відп. ред. Н. М. Корбозерова. Київ: Вид. центр КНЛУ, 2005 (a). Вип. 13. С. 156–170.
11. Козлова Т. О. Просторовий дейксис як мовна універсалія. Науковий вісник ДДПУ ім. І. Франка. Серія “Філологічні науки”. Мовознавство. 2016. № 6. С. 73-79.
12. Козлова Т. О. Симметрия “правое/левое” и “свoй/чужой” в двукомпонентных номинациях Национально-культурный компонент в тексте и языке : материалы докладов ІІІ международной научной конференции под эгидой МАПРЯЛ. Минск, 7–9 апреля 2005 г. : в 3 ч. / отв. ред. А. В. Зубов, С. М. Прохорова. Минск : МГЛУ, 2005 (б). Ч. 2. С. 51–52.
13. Коновалова Ю. Н. Особенности видений У. Блейка в контексте английской литературы предромантизма. Вестник МГОУ. Серия : Русская филология. 2009. №1. С. 201–207.
14. Корнилова Е. Н. Визионерство Уильяма Блейка. Сумеречные образы «коллективного бессознательного». Библейские мотивы в свете романтического бунта.URL: http://www.journ1-2worldlit.com/node/53 (дата звернення: 29.10.2017).
15. Кравченко В. В. Социально-философские идеи Уильяма Блейка в терминах Ги Дебора. Вестник МГОУ. Серия «Философские науки». 2012. №4. С. 33-43.
16. Лобода С. М. Просторові слова-концепти в художній картині світу М. Гумільова та Й. Бродського : дис... канд. філол. наук: 10.02.02. Симферополь, 2001.
17. Мазанова Е. Ю. Когнитивные механизмы и языковые средства репрезентации пространства в англоязычном тексте художественной прозы : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Москва, 2004. 200 c.
18. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Минск, 2004. 256 с.
19. Потреба Н. А. Просторові образи в літературному творі (на матеріалі творів І. О. Буніна) : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.06. Донецьк, 2007.
20. Пыхтина Ю. Г. К проблеме классификации пространственных образов и моделей в художественной литературе. GISAP. Philological sciences. 2014. № 3. С. 63–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/phs_2014_3_17 (дата звернення: 28.10.2018).
21. Свойкина Л. Ф. Выражение пространства в китайской языковой картине мира. Проблемы лингвистики и лингводидактики : междунар. сб. науч. ст. под ред. С. А. Моисеевой, Л. Г. Петровой. Белгород, 2014. Вып. II. С. 232-239.
22. Толочин И. В. Функционально-стилистический анализ повтора в поэзии У. Блейка : На примере цикла “Songs of Innocence and of Experience” : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Ленинград, 1987. 137 с.
23. Adams W. William Blake’s Integral Psychology : Reading Blake and Ken Wilber Together. The Journal of Transpersonal Psychology. 2006. Vol. 38. No. 1. P. 55–72.
24. Bulmer A. William Blake and the Urban Landscape of Apocalypse. 2009. URL: https://18thcenturyculture.wordpress.com/conference-papers/william-blake-and-the-urban-landscape-of-apocalypse (Last accessed: 07.11.2017).
25. Damon S. F. A Blake Dictionary. The Ideas and Symbols of William Blake. Hanover, London : University Press of New England, 1988.
26. Kozlova T. O. Epistemological Importance of Proto-Language Roots and the Continuity of Worldview. Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація : матеріали VIII Всеукраїнської наукової конференції. 5 лютого 2009 р. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2009. С. 141–142.
27. Norton G. William Blake’s Chimney Sweeper poems : a close reading. 2014. URL: https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/william-blakes-chimney-sweeper-poems-a-close-reading (Last accessed: 15.11.2017).
28. Scwenger P. Blake’s Boxes, Coleridge Circles, and the Frame of Romantic Vision. Studies in Romanticism. Boston, 1996. Vol. 35. № 1. P. 99–117.
2. Гаврилова М. В. Пространство и время в романе М. А. Булгакова "Мастер и Маргарита" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.01. Санкт-Петербург, 1996. 206 с.
3. Горина А. В. Пространство и время как базовые категории художественного текста: на материале романа У. Голдинга "Свободное падение" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.19. Краснодар, 2009. 212 с.
4. Демко Т. Концептосфера поеми Вільяма Блейка “Видіння дочок Альбіону”. Іноземна філологія. 2014. Вип. 127. Ч. 1. С. 249-256.
5. Евтушенко Е. Н. Пространственная ориентация. Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Москва : Гнозис, 2007. С. 413–424.
6. Жерновникова О. В. Творчество Вильяма Блейка художника. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-vilyama-bleyka-hudozhnika (дата звернення: 06.08.2017).
7. Кейс В. Пісні невинності і пісні досвіду : парадоксальна візія Вільяма Блейка. 2009. URL: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/545/41/ (дата звернення: 10.09.2018).
8. Козлова Т. О. Архаичная модель мира : аналогия в объективации концептов-антиномий. Вестник Нижегородского лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. Нижний Новгород : НГЛУ им. Н. А. Добролюбова. 2009. Вып. 4: Лингвистика и межкультурная коммуникация. С. 181–189.
9. Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови : монографія . Запоріжжя : Кругозір, 2015. 640 с.
10. Козлова Т. О. Концепт “Порубежье” в парадигме англоязычной культурной традиции. Проблеми семантики, речення та тесту : зб. наук. праць / відп. ред. Н. М. Корбозерова. Київ: Вид. центр КНЛУ, 2005 (a). Вип. 13. С. 156–170.
11. Козлова Т. О. Просторовий дейксис як мовна універсалія. Науковий вісник ДДПУ ім. І. Франка. Серія “Філологічні науки”. Мовознавство. 2016. № 6. С. 73-79.
12. Козлова Т. О. Симметрия “правое/левое” и “свoй/чужой” в двукомпонентных номинациях Национально-культурный компонент в тексте и языке : материалы докладов ІІІ международной научной конференции под эгидой МАПРЯЛ. Минск, 7–9 апреля 2005 г. : в 3 ч. / отв. ред. А. В. Зубов, С. М. Прохорова. Минск : МГЛУ, 2005 (б). Ч. 2. С. 51–52.
13. Коновалова Ю. Н. Особенности видений У. Блейка в контексте английской литературы предромантизма. Вестник МГОУ. Серия : Русская филология. 2009. №1. С. 201–207.
14. Корнилова Е. Н. Визионерство Уильяма Блейка. Сумеречные образы «коллективного бессознательного». Библейские мотивы в свете романтического бунта.URL: http://www.journ1-2worldlit.com/node/53 (дата звернення: 29.10.2017).
15. Кравченко В. В. Социально-философские идеи Уильяма Блейка в терминах Ги Дебора. Вестник МГОУ. Серия «Философские науки». 2012. №4. С. 33-43.
16. Лобода С. М. Просторові слова-концепти в художній картині світу М. Гумільова та Й. Бродського : дис... канд. філол. наук: 10.02.02. Симферополь, 2001.
17. Мазанова Е. Ю. Когнитивные механизмы и языковые средства репрезентации пространства в англоязычном тексте художественной прозы : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Москва, 2004. 200 c.
18. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Минск, 2004. 256 с.
19. Потреба Н. А. Просторові образи в літературному творі (на матеріалі творів І. О. Буніна) : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.06. Донецьк, 2007.
20. Пыхтина Ю. Г. К проблеме классификации пространственных образов и моделей в художественной литературе. GISAP. Philological sciences. 2014. № 3. С. 63–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/phs_2014_3_17 (дата звернення: 28.10.2018).
21. Свойкина Л. Ф. Выражение пространства в китайской языковой картине мира. Проблемы лингвистики и лингводидактики : междунар. сб. науч. ст. под ред. С. А. Моисеевой, Л. Г. Петровой. Белгород, 2014. Вып. II. С. 232-239.
22. Толочин И. В. Функционально-стилистический анализ повтора в поэзии У. Блейка : На примере цикла “Songs of Innocence and of Experience” : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Ленинград, 1987. 137 с.
23. Adams W. William Blake’s Integral Psychology : Reading Blake and Ken Wilber Together. The Journal of Transpersonal Psychology. 2006. Vol. 38. No. 1. P. 55–72.
24. Bulmer A. William Blake and the Urban Landscape of Apocalypse. 2009. URL: https://18thcenturyculture.wordpress.com/conference-papers/william-blake-and-the-urban-landscape-of-apocalypse (Last accessed: 07.11.2017).
25. Damon S. F. A Blake Dictionary. The Ideas and Symbols of William Blake. Hanover, London : University Press of New England, 1988.
26. Kozlova T. O. Epistemological Importance of Proto-Language Roots and the Continuity of Worldview. Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація : матеріали VIII Всеукраїнської наукової конференції. 5 лютого 2009 р. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2009. С. 141–142.
27. Norton G. William Blake’s Chimney Sweeper poems : a close reading. 2014. URL: https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/william-blakes-chimney-sweeper-poems-a-close-reading (Last accessed: 15.11.2017).
28. Scwenger P. Blake’s Boxes, Coleridge Circles, and the Frame of Romantic Vision. Studies in Romanticism. Boston, 1996. Vol. 35. № 1. P. 99–117.
Опубліковано
2019-03-26
Як цитувати
ШИРОКОВА, І. І. (2019). АНТИТЕТИЧНИЙ ПРИНЦИП РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОСТОРУ В ІНДИВІДУАЛЬНО-АВТОРСЬКІЙ КАРТИНІ СВІТУ В. БЛЕЙКА. Нова філологія, (75), 97-102. вилучено із http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/100
Розділ
Статті