ІМПЛІЦИТНІ ТА ЕКСПЛІЦИТНІ ВИРАЖЕННЯ ЗМІНИ СЕМАНТИКИ СЛОВА

  • Т. В. Бабич
  • М. В. Ліпатова
Ключові слова: лексика, художній текст, мовні одиниці, семи, компонентний аналіз

Анотація

Семантичне перетворення слів у поетичному тексті набуває того розмаху вивчення, щоб прокладати дорогу в ширший світ наукових пізнань. Саме переосмислення поетичного слова – річ унікальна і притаманна людям надзвичайно талановитим. Нові напрями семантики слова прекрасно демонструє когорта шістдесятників. Тому культуру мовлення варто прищеплювати саме на таких художніх зразках. Поезія завжди була і залишається особливим видом словесної творчості. Пізнання її таїн ніколи не може бути вичерпаним. Відбиваючи традиції художнього освоєння дійсності і постійні мистецькі пошуки у царині мови, поетична картина світу формується взаємодією суб’єктивних світів творчих особистостей і засвідчує естетичний напрям її розвитку. Мова поезії – це не просто фрагмент картини світу. Останнє становить тло картини поетичної, формованої не звичайними лексичними засобами, а естетичними знаками. Початку 2000-х рр. в українському мовознавстві властива активізація досліджень, в яких помітно посилено увагу до семантичних аспектів діяльності, особливостей реального функціонування мови. У цій статті намагаємося отримати нові факти імпліцитних та експліцитних виражень зміни семантики слова, обсяг і якісні показники яких означають внесок роботи в розвиток теорії аналізу художнього тексту, спрямованого на розв’язання сучасних семасіологічних проблем, природу та механізми семантичних перетворень слів у поетичному мовленні, а також заглиблення в семантичну структуру слова та причини, що впливають на її зміни, визначити ступінь та види семантичних перетворень слів, а також застосування когнітивних методів дослідження, що сприяють формуванню нового погляду на смислові зрушення в поетичних текстах суб’єктивних світів творчих особистостей і засвідчують естетичний напрям розвитку реального функціонування мови. Визначним є динамізм семантичної структури слова в контексті художнього мовлення, адже слово в художньому творі набуває нових якостей, як, наприклад, здатність одночасно реалізовувати кілька значень або, навпаки, певну частину своєї семантики, що залежить від поєднання слів у тексті.

Посилання

1. Бацевич Ф.С. Співвідношення типів смислової імпліцитності в мові Мовознавство. 1993. № 1. С. 54–59.
2. Костенко Л.В. Вибране. Київ : «Дніпро», 1989. 560 с.
3. Симоненко В.А. У твоєму імені живу. Київ : «Веселка», 2003. 382 с.
4. Словник української мови: в 11-ти томах. Київ : «Наукова думка», 1970–1980.
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Бабич, Т. В., & Ліпатова, М. В. (2020). ІМПЛІЦИТНІ ТА ЕКСПЛІЦИТНІ ВИРАЖЕННЯ ЗМІНИ СЕМАНТИКИ СЛОВА. Нова філологія, 1(80), 33-37. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-5
Розділ
Статті