ФРАЗЕОЛОГІЗМИ ЯК ЕМОЦІЙНО-СМИСЛОВІ ЧИННИКИ СТРУКТУРИ РОМАНУ Г. ГЕССЕ «НАРЦИС І ҐОЛЬДМУНД»

  • В. В. Біляцька
Ключові слова: рекламний текст, медіадискурс, образ, гендерний стереотип, аксіологічний компонент, глянцевий журнал, вербалізація

Анотація

У статті розглянуто роман Г. Гессе «Нарцис і Ґольдмунд» в аспекті виявлення емоційно-смислових, зображальних якостей художньої фраземіки, в якій передаються самобутність мови, особливості образного народного мислення, експресивність. Фразеологічні одиниці широко використано письменником як у традиційному значенні, так і в структурно-семантичній трансформації, індивідуальних видозмінах. Фразеологізми в художній структурі тексту спрямовані на подієвість, сприяють включенню певних асоціативних планів, кращому «прочитанню» образу, конкретної контекстуальної ситуації. Виокремлено й соматичні фразеологізми (голова, серце) в романі Г. Гессе, тобто одиниці, до складу яких входять компоненти, що є назвами частин тіла людини й елементів серцево-судинної, нервової й інших систем. Для соматичних фразеологізмів характерні: концептуалізація соматичного коду культури в художньому дискурсі, вербалізація значення «характер людини», національно-культурний компонент семантики, структурні та семантичні, лінгвокогнітивні характеристики, образний потенціал соматизмів як смисловий центр позначення психо-емоційного стану та почуттів. Художні фраземи репрезентують архетипні, міфологічні уявлення (смерть, творчість), мають кілька вербалізацій, створених за різними принципами, й пов’язані з ментальними просторами. Події роману «Нарцис і Ґольдмунд» відбуваються в основному в монастирі Маріябронн, тому твір багатий і на конфесійні фразеологізми, усталені словосполучення церковно-релігійного значення, сакрального забарвлення, що значною мірою розширюють функціональне поле висловів з урахуванням композиційних, власне стилістичних особливостей. В аспекті лінгвістичних, лінгвокультурологічних та екстралінгвістичних факторів акцентовано на сакральності лексем, синонімічних рядах, найчастотніших у художньому мовленні, що реферують філософські і релігійні переконання, емоційні та естетичні прагнення героїв, сакральні відчуття.

Посилання

1. Білоус Ю.В. Відображення наївних уявлень про людське тіло у соматичній лексиці німецької мови. Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія: Філологічні науки. Мовознавство. 2015. Вип. 3. С. 42–46.
2. Венжинович Н.Ф. Фраземіка української літературної мови: когнітивний та лінгвокультурологічний аспекти : дис. … докт. філол. наук : 10.02.01. Київ, 2018. 503 с.
3. Гамзюк М.В. Емотивний компонент значення у процесі створення фразеологічних одиниць (на матеріалі німецької мови). Київ : ВЦ КДЛУ, 2000. 255 с.
4. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.
5. Карабін У., Сулим В. Модифікація фразеологізмів як стилістичний прийом у німецькомовному художньому дискурсі. Іноземна філологія. 2013. № 125. С. 62–69.
6. Левченко О. Фразеологічна символіка : Лінгвокультурологічний аспект : монографія. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2005. 352 с.
7. Мойсієнко А.К. Aктуалізація фразеологічних одиниць у художньому тексті. Українська лексикографія в загальнослов’янському контексті : теорія, практика, типологія / відпов. ред. І.С. Гнатюк. Київ : ІУМ НАН України, 2011. С. 115–121.
8. Огуй О.Д. Пошуки нових засад до вивчення фразеології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог, 2014. Вип. 43. С. 208–214.
9. Основні лінгвостилістичні поняття і категорії (словник-довідник філолога) / укладач І.І. Коломієць. Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. 202 с.
10. Скрипнік І.Ю. Соматичні фразеологічні одиниці із значенням інтерперсональних відносин: структурно-семантичні та функціональні характеристики : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Харків, 2009. 22 с.
11. Hesse Hermann. Narziss und Goldmund: книга для чтения нем. языке. Санкт-Петербург : КАРО, 2014. 416 с.
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Біляцька, В. В. (2020). ФРАЗЕОЛОГІЗМИ ЯК ЕМОЦІЙНО-СМИСЛОВІ ЧИННИКИ СТРУКТУРИ РОМАНУ Г. ГЕССЕ «НАРЦИС І ҐОЛЬДМУНД». Нова філологія, 1(80), 60-65. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-10
Розділ
Статті