PHRASEOLOGIES AS EMOTIONAL AND SEMANTIC FACTORS OF THE ARTISTIC STRUCTURE OF G. HESSE’S NOVEL “NARCISSUS AND GOLDMUND”
Abstract
The article considers G. Hesse’s novel “Narcissus and Goldmund” in the aspect of revealing the emotional and semantic, pictorial qualities of artistic phrasemics, which conveys the originality of language, features of figurative folk thinking and expressiveness. Phraseological units are widely used by the writer both in the traditional sense and in the structural-semantic transformation, in individual variations. Phraseologisms in the artistic structure of the text are aimed at action; contribute to the inclusion of certain associative plans, a better “reading” of the image, a specific contextual situation. Somatic phraseologies (head, heart) are also singled out in G. Hesse’s novel that is units, which include components that are the names of parts of the human body and elements of the cardiovascular, nervous and other systems. Somatic phraseology is characterized by conceptualization of the somatic code of culture in artistic discourse, verbalization of the meaning of “human character”, national-cultural component of semantics, structural and semantic, linguocognitive characteristics, figurative potential of somatisms as a semantic centre of psycho-emotional state and feelings. Artistic phrases (death, creativity) represent archetypal, mythological ideas, have several verbalizations, created on different principles and related to mental spaces. The events of the novel “Narcissus and Goldmund” take place mainly in the monastery of Mariabronn, so the work is rich in confessional phraseology, established phrases of ecclesiastical and religious significance, sacred color, which greatly expand the functional field of expressions, especially compositional, authoritative, stylistic. In the aspect of linguistic, linguoculturological and extralinguistic factors the emphasis is put on the sacred content of the lexemes, synonymic rows, the most frequently used in artistic speech, which refer to phylosophic and religious beliefs, emotional and aesthetic ambitions of characters, sacred feelings.
References
2. Венжинович Н.Ф. Фраземіка української літературної мови: когнітивний та лінгвокультурологічний аспекти : дис. … докт. філол. наук : 10.02.01. Київ, 2018. 503 с.
3. Гамзюк М.В. Емотивний компонент значення у процесі створення фразеологічних одиниць (на матеріалі німецької мови). Київ : ВЦ КДЛУ, 2000. 255 с.
4. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.
5. Карабін У., Сулим В. Модифікація фразеологізмів як стилістичний прийом у німецькомовному художньому дискурсі. Іноземна філологія. 2013. № 125. С. 62–69.
6. Левченко О. Фразеологічна символіка : Лінгвокультурологічний аспект : монографія. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2005. 352 с.
7. Мойсієнко А.К. Aктуалізація фразеологічних одиниць у художньому тексті. Українська лексикографія в загальнослов’янському контексті : теорія, практика, типологія / відпов. ред. І.С. Гнатюк. Київ : ІУМ НАН України, 2011. С. 115–121.
8. Огуй О.Д. Пошуки нових засад до вивчення фразеології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог, 2014. Вип. 43. С. 208–214.
9. Основні лінгвостилістичні поняття і категорії (словник-довідник філолога) / укладач І.І. Коломієць. Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. 202 с.
10. Скрипнік І.Ю. Соматичні фразеологічні одиниці із значенням інтерперсональних відносин: структурно-семантичні та функціональні характеристики : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Харків, 2009. 22 с.
11. Hesse Hermann. Narziss und Goldmund: книга для чтения нем. языке. Санкт-Петербург : КАРО, 2014. 416 с.