СУПЕРВЕНТНОСТЬ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ ПОДРОСТКА
Анотація
У статті викладенo логіку формування інтерпретаційної системної моделі комплексів факторів, що є супервентними на комплекси лінгвальних і позалінгвальних засобів актуалізації мовлення людиною протягом її життя. На основі структури цієї моделі побудовано взаємопов’язану з нею автономну модель комплексів факторів, що є супервентними на комплекси лінгвальних і позалінгвальних засобів сугестії мовленнєвої поведінки підлітка. Розкрито зміст елементів моделі, що символізують комплекси причин різних за природою походження та ступенем абстрактності й супервентних щодо результатів комунікативної і мовної поведінки індивіда. Показано, що фактори-причини утворюють складну багаторівневу систему, яку диференційовано на її верхньому рівні на мікро- й макрокосми. Підкреслено також, що причини мають різне походження, наприклад, соціальне (формуватися під впливом культур мікро- й макросоциума), психоемоційне (виникати внаслідок зміни психічного або емоційного стану індивіда), мотиваційно-когнітивне (залежати від інстинктів, емоцій, певних почуттів або результатів їх свідомого конструювання), фізіологічне (породжуватися комфортним або некомфортним станом організму індивіда взагалі та больовими відчуттями зокрема) і т.п. Звернуто увагу на той факт, що при супервентному породженні причин і наслідків, через регресивну закономірність їх взаємодії, на комплекс результатів можуть істотно впливати, як правило, не більше трьох факторів одного або різних їхніх ієрархічних рівнів. Установлено доцільність використання взаємопов’язаних моделей у процесі розробки методик експериментальних досліджень для побудови матриць, що містять якісні та кількісні результати наукового пізнання. Зроблено висновок про ефективність і перспективність застосування запропонованої моделі як методологічного інструментарію для планування та розробки методик експериментального вивчення значної кількості лінгвокогнітивних явищ.
Посилання
2. Калита А.А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання. Київ : Видавничий центр КДЛУ, 2001. 351 с.
3. Калита А.А. Актуалізація емоційно-прагматичного потенціалу. Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. 320 с.
4. Калита А.А., Тараненко Л.І. Метод комплексної енергетичної оцінки процесу просодичного оформлення мовлення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Філологічні науки (мовознавство). 2009. Вип. 81 (1). С. 359–365.
5. Калита А.А., Валигура О.Р. Синергетическая концепция порождения интерферированной речи билингвом. Языки и этнокультуры Европы: Всерос. научно-практ. конф. с международным участием, посвященная юбилею доктора филологических наук, проф. Н.Н. Ореховой. Глазов, 2010. С. 205–212.
6. Калита А.А., Марченко В.В. Вариантные модели речемузыкальной коммуникации. Вестник педагогического опыта. Научно-методический журнал. Серия: «Иностранные языки. История». Глазов : ФГБОУ ВПО «Глазовский гос. пед. ин-т им. В.Г. Короленко». 2013. Вып. 34. С. 25–30.
7. Калита А.А. Энергетика речи. Киев : Кафедра, 2016. 292 с.
8. Клименюк А.В. Знание. Познание. Когниция. Тернопіль : Підручники і посібники, 2010. 304 с.
9. Клименюк А.В., Калита А.А. Энергетическая система и механизмы реализации когнитивных процессов. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Германістика та міжкультурна комунікація. 2020. Вип. 1. С. 147–156.
10. Клименюк О.В. Методологія і методи наукового дослідження. Київ : «Міленіум», 2005. 186 с.
11. Фельдман Барретт Л. Як народжуються емоції / пер. з англ. Я. Лебеденко. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. 480 с.
12. Сознание супервентно на мозге. Что это значит? Центр исследования сознания. Москва : МГУ. 2016. URL: https://hardproblem.ru/posts/sobytiya/soznanie-superventno-na-mozge-chto-eto-znachit/
13. Супервентность. 2020. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C