СУПЕРВЕНТНОСТЬ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ ПОДРОСТКА

  • Н. А. Бурка
Ключові слова: супервентність, фактори-причини, класифікація, підліток, мовленнєва поведінка

Анотація

У статті викладенo логіку формування інтерпретаційної системної моделі комплексів факторів, що є супервентними на комплекси лінгвальних і позалінгвальних засобів актуалізації мовлення людиною протягом її життя. На основі структури цієї моделі побудовано взаємопов’язану з нею автономну модель комплексів факторів, що є супервентними на комплекси лінгвальних і позалінгвальних засобів сугестії мовленнєвої поведінки підлітка. Розкрито зміст елементів моделі, що символізують комплекси причин різних за природою походження та ступенем абстрактності й супервентних щодо результатів комунікативної і мовної поведінки індивіда. Показано, що фактори-причини утворюють складну багаторівневу систему, яку диференційовано на її верхньому рівні на мікро- й макрокосми. Підкреслено також, що причини мають різне походження, наприклад, соціальне (формуватися під впливом культур мікро- й макросоциума), психоемоційне (виникати внаслідок зміни психічного або емоційного стану індивіда), мотиваційно-когнітивне (залежати від інстинктів, емоцій, певних почуттів або результатів їх свідомого конструювання), фізіологічне (породжуватися комфортним або некомфортним станом організму індивіда взагалі та больовими відчуттями зокрема) і т.п. Звернуто увагу на той факт, що при супервентному породженні причин і наслідків, через регресивну закономірність їх взаємодії, на комплекс результатів можуть істотно впливати, як правило, не більше трьох факторів одного або різних їхніх ієрархічних рівнів. Установлено доцільність використання взаємопов’язаних моделей у процесі розробки методик експериментальних досліджень для побудови матриць, що містять якісні та кількісні результати наукового пізнання. Зроблено висновок про ефективність і перспективність застосування запропонованої моделі як методологічного інструментарію для планування та розробки методик експериментального вивчення значної кількості лінгвокогнітивних явищ.

Посилання

1. Вовканич Л., Крась С. Аналіз схем вікової періодизації постнатального онтогенезу людини. Спортивна наука України. 2017. № 6 (82). С. 9–17.
2. Калита А.А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання. Київ : Видавничий центр КДЛУ, 2001. 351 с.
3. Калита А.А. Актуалізація емоційно-прагматичного потенціалу. Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. 320 с.
4. Калита А.А., Тараненко Л.І. Метод комплексної енергетичної оцінки процесу просодичного оформлення мовлення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Філологічні науки (мовознавство). 2009. Вип. 81 (1). С. 359–365.
5. Калита А.А., Валигура О.Р. Синергетическая концепция порождения интерферированной речи билингвом. Языки и этнокультуры Европы: Всерос. научно-практ. конф. с международным участием, посвященная юбилею доктора филологических наук, проф. Н.Н. Ореховой. Глазов, 2010. С. 205–212.
6. Калита А.А., Марченко В.В. Вариантные модели речемузыкальной коммуникации. Вестник педагогического опыта. Научно-методический журнал. Серия: «Иностранные языки. История». Глазов : ФГБОУ ВПО «Глазовский гос. пед. ин-т им. В.Г. Короленко». 2013. Вып. 34. С. 25–30.
7. Калита А.А. Энергетика речи. Киев : Кафедра, 2016. 292 с.
8. Клименюк А.В. Знание. Познание. Когниция. Тернопіль : Підручники і посібники, 2010. 304 с.
9. Клименюк А.В., Калита А.А. Энергетическая система и механизмы реализации когнитивных процессов. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Германістика та міжкультурна комунікація. 2020. Вип. 1. С. 147–156.
10. Клименюк О.В. Методологія і методи наукового дослідження. Київ : «Міленіум», 2005. 186 с.
11. Фельдман Барретт Л. Як народжуються емоції / пер. з англ. Я. Лебеденко. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. 480 с.
12. Сознание супервентно на мозге. Что это значит? Центр исследования сознания. Москва : МГУ. 2016. URL: https://hardproblem.ru/posts/sobytiya/soznanie-superventno-na-mozge-chto-eto-znachit/
13. Супервентность. 2020. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Бурка, Н. А. (2020). СУПЕРВЕНТНОСТЬ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ ПОДРОСТКА. Нова філологія, 1(80), 84-91. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-14
Розділ
Статті