МІСЦЕ ПРОПРІАЛЬНОЇ ЛЕКСИКИ В ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ УЛАСА САМЧУКА

  • С. О. Каленюк
  • К. Р. Воронюк
Ключові слова: ономастикон, пропріальна лексика, онім, ономастика, антропомодель, антропонім

Анотація

Ономастична лексика посідає провідне місце у творі та окреслює просто- рові й часові межі твору. Питання власних назв постало в часи античності, нині увагу сучасних науковців привертають питання української літератур- ної ономастики. Ономастичні вчення дають змогу відслідковувати загальні тенденції мовного розвитку. Дослідження власних назв у художній літе- ратурі – одне з найважливіших питань ономастики. Пропріальна лексика несе певне стилістичне навантаження, становить інтегральний елемент форми художнього твору, є складником стилю письменника. У статті розглянуто особливості вживання пропріальної лексики в рома- нах Уласа Самчука «Марія», «Дермань», «Волинь», окреслено коло дослідників, які займаються вивченням проблеми ономастичних оди- ниць і вивченням онімів як частини художнього твору. У дослідженні з’ясовано стилістичні засоби й естетичні функції власних назв у романах Уласа Самчука. У розвідці виокремлено антропоніми, що відрізняються за структурою, етимологією і стилістичним навантаженням. Установлено, що провідне місце у творах автора посідають прискіпливо обрані ним власні імена. Ономастичний простір становлять переважно одно- членні, рідше двочленні антропомоделі з орієнтацією на село. Виявлено, що зовнішні та внутрішні властивості персонажів автор передає оцінно-харак- теристичними антропонімами, наявні прізвища з прозорою етимологією. В ономастиконі тексту автор утілює переважно номінативну та харак- теризувальну функції. Яскраву оцінну функцію в романах виконують прізвиська, у тому числі жіночі, утворені від прізвищ чоловіка шляхом додавання суфікса -иха. Виділено узагальнені імена та прізвища без кон- кретної адресації завдяки використанню множини, прізвища відомих історичних осіб, усічені форми імен. У творах виявлено семантично наповнені і стилістично забарвлені імена. Окреслено, що пропріальним назвам притаманна різноманітність конота- цій та асоціативних зв’язків. Ономастичний простір твору є невід’ємним складником художнього твору й об’єктивує вагомий обсяг лінгвістичної й екстралінгвістичної інформації.

Посилання

1. Карпенко М.В. Русская антропонимика : конспект лекций спецкурса. Одесса, 1970. 42 с.
2. Фонякова О.И. Имя собственное в художественном тексте. Ленинград, 1990. 103 с.
3. Самчук У.О. Волинь : роман : у 3 т. Київ : Дніпро, 1993. Том 1. 574 с.
4. Самчук У. Дермань. Роман. Рівне : Волинські обереги, 2005. 120 с.
5. Грінченко Б.Д. Словарь української мови : у 4 т. Київ, 1907. Т. 1–4.
6. Самчук У.О. Марія. Хроніка одного життя : роман / підгот. тексту та післямова С.П. Пінчука. Київ : Укр. письменник, 2000. 189 с.
7. Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей : словник-довідник. Київ : Наукова думка, 1986. 334 с.
8. Самчук У.О. Волинь : роман : у 3 т. Київ : Дніпро, 1993. Том 2 / післямова С.П. Пінчука. 334 с.
9. Дуйчак М. Прізвиська та їх мотивованість. Проблеми сучасної ареалогії. Київ, 1994. С. 256–259.
10. Масенко Л.Т. Українські імена і прізвища. Київ, 1990. 48 с.
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Каленюк, С. О., & Воронюк, К. Р. (2020). МІСЦЕ ПРОПРІАЛЬНОЇ ЛЕКСИКИ В ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ УЛАСА САМЧУКА. Нова філологія, 1(80), 214-220. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-32
Розділ
Статті