КОНЦЕПТ РЕЛІГІЯ В ЄВРОАНГЛІЙСЬКИХ ПІСЕННИХ ТЕКСТАХ: КОГНІТИВНО-ДИСКУРСИВНИЙ РОЗРІЗ

  • А. О. Кузьменко
Ключові слова: декодування, картина світу, культура, ментальні утворення, реалізація концепту

Анотація

Розвідка спрямована на дослідження в галузі когнітивної лінгвістики та лінгвокультурології, де панівною є проблема співвідношення тексту, мислення та культури у свідомості окремої людини та суспільства загалом. Об’єктом дослідження послугували євроанглійські пісенні тексти, а предметом – концепт РЕЛІГІЯ у цих текстах. Мета цієї роботи – опис актуалізації концепту РЕЛІГІЯ. Добір методів зумовлено лінгвокомунікативним підходом до мовних і мовленнєвих явищ, який ґрунтується на загальнонаукових методах індукції та дедукції, аналізу та синтезу, абстрагування та конкретизації, передбачає комплексне застосування таких методів лінгвістичного аналізу, як теоретичне узагальнення, описовий і функціонально-граматичний. Теоретична база побудована на роботах В. фон Гумбольдта, Д. Лихачева, О. Потебні, Е. Сепіра, Ю. Степанова, Б. Уорфа й інших. Досліджуваний матеріал дібрано з англомовних збірок євроанглійських пісенних текстів за виконанням популярних європейських артистів, серед яких Sandra, C.C. Catch, “Modern Talking”, “Bad Boys Blue”, Fancy та інші. У статті концепт розглядається як багатомірне смислове утворення, у якому виділяються ціннісна, образна й поняттєва сторони. Зазначаємо, що одним із найважливіших концептів національної культури і досить значущим в англомовній картині світу виокремлюють саме концепт РЕЛІГІЯ. РЕЛІГІЯ є складним ментальним утворенням та має багатовимірну структуру. З’ясовано, що концепт РЕЛІГІЯ в євроанглійських пісенних текстах вміщує heaven, paradise, hell, god, Jesus, Maria Magdalena, angel(s), seven та sunday. РЕЛІГІЯ постає суперечливим концептом у євроанглійських пісенних текстах. З одного боку, мовець усвідомлює чистоту, духовність, святість та праведність, що криється в цьому концепті, але з іншого – відрікається від належної до того поведінки, крокує за своїми тілесними бажаннями, емоціями та пристрастями, почуттями кохання, переживаннями тощо. Лексико- стилістично концепт розкривається за допомогою епітетів, антонімії, метафоризації та фразеологізмів, когнітивно наслідує канонічні традиції розуміння низхідних конституентів.

Посилання

1. Базарова Л. Концепт «Бог» во фразеологических единицах английского, русского, татарского и турецкого языков : автореф. дис. .. канд. филол. наук: 10.02.20. Казань, 2011. 23 с.
2. Бобырева Е. Религиозный дискурс: ценности, жанры, стратегии (на материале православного вероучения) : автореф. дис. … докт. филол. наук: 10.02.19. Волгоград, 2007. 37 с.
3. Головко О. Концепт «РЕЛІГІЯ» та особливості його реалізації у творі Д. Брауна «Янголи і демони». Нова філологія. Запоріжжя : ЗНУ, 2014. С. 66–70.
4. Гузій Т. Вербалізація концепту ДУША / ДУХ /БОГ у релігійному світогляді древніх англосаксів. Наукові записки національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 51. С. 27–29.
5. Гумбольдт В. Характер языка и характер народа (отрывок). Язык и философия культуры. Москва : Прогресс, 1985. С. 370–381.
6. Демидова Е. Структуры и способы актуализации признаков концептов небо и heaven в русской и английской языковых картинах мира : автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.19. Волгоград, 2010. 26 с.
7. Законъ Божiй. Свято-Троицкая Сергеева Лавра. Сергиев Посад, 1994. 723 с.
8. Карасик В. Структура институционального дискурса. Проблемы речевой коммуникации : межвузовский сборник научных трудов. Саратов : изд-во Сарат. ун-та, 2000. С. 25–33.
9. Крисальна Ю. Комунікативні репрезентації концепту Angel (на матеріалах сучасної англомовної реклами). С. 365–388. URL: irbis-nbuv.gov.ua›cgiirbis_64.
10. Лихачев Д. Концептосфера русского языка. Русская словесность. От теории словесности к структуре текста : антология. Москва : Academia, 1997. С. 280–287.
11. Полина А. Языковая объективация концепта БОГ в английском дискурсе XIV–XX вв. : дис. … канд. филол. наук: 10.02.04. Харьков, 2004. 211 с.
12. Потебня О. Думка й мова. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів : Літопис, 2001. 832 c.
13. Приходько А. Концепты и концептосистемы. Днепропетровск, 2013. 307 с.
14. Слухай Н. Парадигми історико-лінгвістичного аналізу. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLkobeqI7sAhWSHHcKHZW3AZAQFjAAegQIBxAB&url=http%3A%2F%2Fwww.irbis-nbuv.gov.ua%2Fcgi-bin%2Firbis_nbuv%2Fcgiirbis_64.exe%3FC21COM%3D2%26I21DBN%3DUJRN%26P21DBN%3DUJRN%26IMAGE_FILE_DOWNLOAD%3D1%26Image_file_name%3DPDF%2Fapyl_2001_4_10.p d f & u s g = A O v V a w 0 C m M F t _RA4VMONoBr1VdDH.
15. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологи. Москва : Прогресс, 1993. 656 с.
16. Степанов Ю. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. Москва : Школа ЯРК, 1997. 824 с.
17. Томоруг О. Історичні передумови формування літературного образу Марії Магдалини та їх відображення в сучасній євангельській прозі. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwifi_-JqY7sAhVLlosKHfgkAh4QFjAAegQIAxAB&url=http%3A%2F%2Firbis-nbuv.gov.ua%2Fcgi-bin%2Firbis_nbuv%2Fcgiirbis_64.e x e % 3 F C 2 1 C O M % 3 D 2 % 2 6 I 2 1 D B N % 3 D U J R N % 2 6 P 2 1 D B N % 3 D U J R N % 2 6 I MAGE_FILE_DOWNLOAD%3D1%26Image_file_name%3DPDF%2FPl_2011_82_38.pdf&usg=AOvVaw2TmlJbbnZ8h-GFEF4AyYip.
18. Уорф Б. Отношение норм мышления к языку. Новое в лингвистике. Москва : Изд-во иностр. лит., 1960. Вып. 1. С. 135–168.
19. Черкасова И. Концепт «Ангел» в текстовом пространстве (герменевтический подход). Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2005. № 2. C. 30–36.
20. Шевченко И. Эволюционные механизмы когнитивной семантики. Когниция, коммуникация, дискурс. 2016. № 13. С. 131–141. URL: http://sites.google.com/site/cognitiondiscourse/.
21. Angelologia. Православное учение об Ангелах. URL: http://www.angelologia.ru/.
22. Aquinas, Thomas. The Summa Theologica. Chicago, London, Toronto, Sydney, Geneva, Tokyo: Encyclopedia Britannica. Ynk. 1952. Vol. I, VII. 826 p. Great Books of the Western World. Vol. XIX. P. 269–338.
23. Berger P., Davie G., Fokas E. Religious America, Secular Europe? A theme and variations. Ashgate, 2009. 168 p.
24. Cambridge Learner’s Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/ru/словарь/английский-для-учащихся/.
25. Gibbons J. The faith of our fathers. URL: http://www.gutenberg.myebook.bg/2/7/4/3/27435/27435-pdf.pdf.
26. Hagenbach K. Lehrbuch der Dogmengeschichte. 5te Aufl. Leipzig, 1867. 768 S.
27. Hell: origin of an idea. URL: https://www.vision.org/does-hell-exist-626.
28. ISO 8601. Date and time format. URL: https://www.iso.org/iso-8601-date-and-timeformat.html.
29. Longman Dictionary of Contemporary English. URL: http://www.ldoceonline.com/dictionary/.
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Кузьменко, А. О. (2020). КОНЦЕПТ РЕЛІГІЯ В ЄВРОАНГЛІЙСЬКИХ ПІСЕННИХ ТЕКСТАХ: КОГНІТИВНО-ДИСКУРСИВНИЙ РОЗРІЗ. Нова філологія, 1(80), 319-326. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-47
Розділ
Статті