РИТУАЛЬНІ МОВЛЕННЄВІ ЖАНРИ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ (НА МАТЕРІАЛІ ПОВІДОМЛЕНЬ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА АМЕРИКАНСЬКОМУ TWITTER)
Анотація
Статтю присвячено дослідженню ритуальних мовленнєвих жанрів в українському й американському мережевих дискурсах. Визначено поняття мовленнєвого жанру та схарактеризовано твіт як специфічний жанр мережевого дискурсу. У центрі уваги дослідження – реалізація традиційних ритуальних жанрів у межах нового жанру віртуального спілкування в соціальній мережі Twitter, що передбачає презентацію та обмін інформацією у формі короткого повідомлення – твіту. Зіставлено твіти в українському та американському мережевому дискурсі, що дало змогу не лише визначити загальні жанрові особливості текстів, а й простежити відмінності представлення ритуальних жанрів у соціальних мережах різномовних дискурсів. Мета статті полягає у виявленні мовної специфіки реалізації ритуальних жанрів у соціальній мережі Twitter, що зумовило розв’язання наступних завдань: визначити поняття мовленнєвого жанру; схарактеризувати жанр «твіт» і простежити специфіку його функціонування в українському та американському Twitter; виявити основні ритуальні мовленнєві жанри, представлені в мережевій комунікації; з’ясувати специфіку ритуальних жанрів у соціальній мережі Twitter та розробити їхню типологію. Об’єктом дослідження слугував мережевий дискурс, представлений в українському та американському Twitter, а предметом дослідження – твіти, що є репрезентантами ритуальних жанри мовленнєвих жанрів. Розроблено типологію ритуальних жанрів мережевої комунікації, зокрема проаналізовано жанри привітання, подяки, побажання і некрологу, що одночасно виконують інформаційну та етикетну функції спілкування. Описано спільні та відмінні риси комунікативної поведінки авторів твітів в українському та американському мережевому просторі. Матеріалом дослідження слугували дописи відомих українських та американських політиків, письменників, журналістів і блогерів.
Посилання
2. Бацевич Ф.С. Лінгвістична генологія: проблеми і перспективи: монографія. Львів : ПАІС, 2005. 264 с.
3. Горошко Е.И., Полякова Т.Л. Лингвистические особенности англоязычного твиттера. Учені записки Таврійського національного університету імені Вернадського. Серія Філологія. Соціальні комунікації. 2011. Том 24 (63). № 2–1. С. 53–58.
4. Дзюбіна О.І. Комунікативний аспект соціальних мереж Facebook і Twitter. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». 2016. № 2 (12). С. 218–222.
5. Кобрин Н. В. Твиттинг – новый социокоммуникативный жанр Интернет-коммуникации. Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов, 2016. № 9 (63). В 3-х ч. Ч. 3. С. 109–111.
6. Кривоносов А.Д. PR-текст в системе публичных коммуникаций.Санкт-Петербург : Петербургское востоковедение, 2002. 288 с.
7. Морина Л.П. Семиотика ритуализированных поведенческих форм культуры: дисс. на соискание учен. степени д. филос. н. Санкт-Петербург, 2008. 313 с.
8. Нерян С.О. Полілогізм комунікації в соцмережах: форми і жанри. Діалог: Медіа-студії. 2018. № 24. С. 129–141.
9. Полякова Т.Л. Лінгвостилістичні характеристики жанру твіттінг в англомовній політичній інтернет-комунікації : автореферат дис. на здобуття наук. ступеня к. філол. н. Харків, 2014. 20 с.
10. Седов К.Ф. Дискурс и личность: Эволюция коммуникативной компетенции. Москва : Лабиринт, 2004. 320 с.
11. Стрій Л. І. Ритуальні жанри українського політичного дискурсу: структурно-семантичний і лінгвопрагматичний аспекти: дис. на здобуття наук. ступеня к. філол. н. Одеса, 2015. 190 с.
12. Swales J. M. Genre analysis. English in academic and research settings. Cambridge, UK : Cambridge Univ. Press, 1999, 1998.