REGULATORY FUNCTION OF EMPATHIC UTTERANCES IN ENGLISH-LANGUAGE CHILDREN’S CINEMA DISCOURSE: SYNERGETIC ASPECT

  • I. YE. FROLOVA
  • I. I. KONOPLIANKO
Keywords: English-language children’s discourse, regulatory function, synergetic nature, emphatic utterances, communicativepragmatic characteristics, scenarios

Abstract

The article provides insights into the regulative function of emphatic utterances realized in the English-language children’s cinema discourse. This discourse is viewed both as cognitive-communicative activity of young children and as that addressed to children. The latter includes traditional forms such as fairy tales, children’s verses, etc. In modern times cinema discourse for children, mainly cartoons, are gaining popularity. The multimodal nature of cartoons makes it easier for children to perceive them. Cartoons are not only entertaining, they are also an important ingredient of children’s socialization, teaching the young viewers the norms and values of their native culture. Cartoons are often innovative artistic creations which do not follow the fairy tale tradition. This is the case with the cartoon under study – Inside Out – telling the story of a young girl’s overcoming the psychological problems of moving to a new place through communication with her parents and personificated emotions, which involves a lot of empathy. The study of emphatic utterances of this cartoon heroes concludes the following: (1) empathy is part of cooperative behavior proper to the English language culture, it corresponds to the norms of communication that society requires from an individual; the acquisition of these norms is a part of socialization; (2) the regulatory function of emphatic utterances in children’s cinema discourse is of synergetic nature: they regulate the heroes interpersonal relations and at the same time influence children cognitive-communicative activity providing them with the models of emphatic speech behavior; (3) the regulatory function of emphatic utterances presents itself through the potential of communicative-pragmatic characteristics of these utterances; this potential includes speech acts expressives, representatives, directives and commisives; (4) the implementation of the regulatory function becomes possible through organizing the communicative-pragmatic potential of emphatic utterances into two models – scenarios that correspond to the emphatic senses of sharing and caring.

References

1. Борисенко С. Б. Методы формирования и диагностики эмпатии учителей : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Л., 1988. 14 с.
2. Гаврилова Т. П. Понятие эмпатии в зарубежной психологии. Вопросы психологии. 1975. № 2. С. 147–158.
3. Данюшина Л. А. Детский дискурс как феномен формирующейся язковой личности : автореф. дисс. … канд. філол. наук : 10.02.01. Ростов-на-Дону, 2014. 31 с. URL : http://cheloveknauka.com/v/600071/a?#?page=1)
4. Карасик В. И. Язык социального статуса. М. : ИТДГК "Гнозис", 2002. 333 с.
5. Карягина Т. Д. Эволюция понятия «эмпатия» в психологи : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Москва, 2013. 175 с.
6. Лабунская В. А., Менеджерицкая Ю. А., Бреус Е. Д. Психология затрудненного общения. М. : Асademia, 2001. 285 с.
7. Нефедченко О. І. Поняття емпатії в лінгвістиці. Філологічні трактати. 2016. Т. 8, № 1. С. 46–53.
8. Олицька С. Порівняльний лексико-стилістичний аналіз кінодискурсу. Науковий блог. Публікації, наукові статті, дискусії українською. URL : http://naub.org.ua/?p=1072.
9. Почепцов Г. Г. Теорія комунікації. К. : ВЦ "Київський університет", 1999. 308 с.
10. Пропп В. Я. Морфология сказки. [Изд. 2-е]. М. : Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1969. 168 с.
11. Роджерс К. Эмпатия. Психология мотивации и эмоций / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, М. В. Фаликман. М. : ЧеРо, 2002. С. 235–237.
12. Сітцева М. Сутність та структура мультиплікаційного образу. Психологія особистості. 2013. № 1(4). С. 165–172.
13. Слышкин Г. Г., Ефремова М. А. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа). М. : Водолей Publishers, 2004. 153 с.
14. Солодухова Л. В. Емпатія в світлі різних теоретичних підходів. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія «Психологія». 2011. Вип. 41. С. 204-211.
15. Стернин И. А. Проблемы описания вежливости как коммуникативной категории. Коммуникативное поведение: Вежливость как коммуникативная категория: сб. науч. тр. Воронеж : "Истоки", 2003. Вып. 17. С. 22-48.
16. Таценко Н. В. Емпатія як категорія лінгвістичної прагматики. Вісник Запорізького національного університету : зб. наук. праць. Серія «Філологічні науки». Запоріжжя : Запорізький нац. ун-т, 2015. № 2. С. 282–288.
17. Усов Ю. Н. Экранные искусства – новый вид мышления. Искусство и образования. 2000. № 3. С. 48-69
18. Фролова І. Є. Стратегія конфронтації в англомовному дискурсі: монографія. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. 344 с.
19. Фролова І. Є. Регулятивний потенціал стратегії конфронтації в англомовному дискурсі : автореф. дис. … доктора філол. наук: 10.02.04. Харків, 2015. 40 c.
20. Gorer J. Exploring English Character. New York : Criterion Books, 1955. 328 p.
21. Kozloff S. Overhearing Film Dialogue. University of California Press, 2000. 332 p.
22. Zyrianov I. The British Character and English Humour. URL : Amazon.co.uk.
Published
2018-06-18
How to Cite
FROLOVA, I. Y., & KONOPLIANKO, I. I. (2018). REGULATORY FUNCTION OF EMPATHIC UTTERANCES IN ENGLISH-LANGUAGE CHILDREN’S CINEMA DISCOURSE: SYNERGETIC ASPECT. New Philology, (73), 134-141. Retrieved from http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/146
Section
Articles