THEORETICAL BASIS OF LINGUO-COGNITIVE ANALYSIS OF GENDER STEREOTYPIZATION
Abstract
The article is devoted to revealing the main theoretical aspects of linguo-cognitive research of gender stereotypization. The main concept of the given theses is that the language is a cognitive means of recording, storing, processing and applying the knowledge. The language serves not only for receiving and transferring the information, but it also creates specific language constructs, the “packages” of knowledge, makes it possible to categorize and conceptualize the linguistic world-view. The stated processes are defined as the essential cognitive mechanisms, the ontological essence of which is language structuring.
Categorization and conceptualization result in mental representations, understood as functionally determined structures of human consciousness and mind, reflecting the real world. The article under consideration deals with the linguistic analysis of gender stereotypes, which are studied within mental models. Stereotypes are often contrasted with basic units of categorization and conceptualization – prototypes and concepts. Therefore the notion of a stereotype is specified; its position among cognitive structures is stated. Thus the concept is defined as a broader phenomenon, which includes all the knowledge about the object on the basis of human cognitive activity. The prototype is interpreted as minimized knowledge, which helps to categorize the information and forms the conceptual core. Hence, the stereotype is a part of the conceptual information within the prototype core, presenting standardized mental notion of the object. At the conceptual level gender stereotypes are regarded as a set of standardized notions about characters, attributes, modes of behavior and social roles which refer to a man or a woman in a particular linguocultural society. In the language itself the stereotype should be considered as the system of signs, which represent a certain notion of a fragment of extra linguistic reality in a verbal form. Gender stereotypes can find their verbal objectivation in lexical nomination, as it makes it possible to connect language forms and extra linguistic facts.
References
2. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика : Курс лекций по английской филологии / Н. Н. Болдырев. – Тамбов : ТГУ, 2001. – 123 с.
3. Воркачев С. Счастье как лингвокультурный концепт / С. Воркачев. – М. : АСТ : Восток-Запад, 2010. – 314 с.
4. Герасимов В. И., Петров В. В. На пути к когнитивной модели языка / В. И. Герасимов, В. В. Петров // Новое в зарубежной лингвистике. - Вып. 23.- М. : Прогресс,1988. – С. 5-11.
5. Карасик В. И. Языковой круг : Личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. – Волгоград : Перемена, 2002. – 477 с.
6. Концептуализация и категоризация в языке / [Костюшкина Г. М., Озонова Л. Г., Попова А. А. и др.]. – Иркутск : Изд-во Иркутского гос. ун-та, 2006. – 584 с.
7. Красных В. В. “Свой” среди “чужих” : миф или реальность? / В. В. Красных – М : ИТДГК “Гнозис”, 2003. – 375 с.
8. Красных В. В. Культурное пространство : система координат (к вопросу о когнитивной науке) / В. В. Красных // Филология как средоточие знаний о мире / Сборник научных трудов. – М. – Краснодар : Просвещение-Юг, 2008. – С.140-155.
9. Краткий словарь когнитивных терминов / [сост. Е. С. Кубрякова, В. З. Демьяненков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина]. – М. : Изд–во МГУ, 1997. – 245 с.
10. Кубрякова Е. С. Язык и знание : На пути получения знаний о языке : Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Е. С. Кубрякова; Рос. Академия наук. Ин-т языкознания. – М. : Языки славянской культуры, 2004. – 560 с.
11. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З. К проблеме ментальных репрезентацій // Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков // Вопросы когнитивной лингвистики. – М. : Институт языкознания; Тамбов : Тамбовский гос. университет им. Г. Р. Державина, 2007. – № 4. – С. 8-16.
12. Мартинюк А. П. Гендерні стереотипи та їх відображення у мові та мовленні (на матеріалі англійської мови) / А. П. Мартинюк // Вісник Київського лінгвістичного університету. Серія “Філологія”. – 2003. – Т.6, № 1. – С. 103-109.
13. Мартинюк А. П. Регулятивна функція гендерно маркованих одиниць мови : дис. … доктора філол. наук : 10.02.04 / А. П. Мартинюк. – К., 2006. – 604 с.
14. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику / В. А. Маслова. – 5-е изд. – М. : Флинта: Наука, 2011. – 296 с.
15. Полев Д. М. Эталон, прототип и стереотип как механизмы восприятия человека человеком / Д. М. Полев // Вестник Южно-Уральского гос. ун-та. Серия: Психология. – 2009. - Вып. 18 (151). – С. 19-25
16. Попова З. Д, Стернин И. А. Очерки по когнитивной лингвистике / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – Воронеж : Изд-во Воронежского гос. ун-та, 2001. – 191 с.
17. Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – М. : АСТ : Восток – Запад, 2010. – 314 с.
18. Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / А. М. Приходько. – Зароріжжя : Прем’єр, 2008. – 332 с.
19. Прохоров Ю. Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого поведения и их роль в обучении русскому языку иностранцев / Ю. Е. Прохоров. – М. : URSS; КомКнига, 2006. – 224 с.
20. Прохоров Ю. Е. В поисках концепта / Ю. Е. Прохоров. – 2-е изд. – М. : Флинта: Наука, 2009. – 176 с.
21. Селіванова О. О. Світ свідомості в мові. Мир сознания в языке / О. О. Селіванова. – Черкаси : Ю. Чабаненко, 2012. – 488 с.
22. Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія / О. О. Селіванова. – Полтава : Довкілля, 2010. – 769 с.
23. Семантика и категоризация / Р. М. Фрумкина, А. В. Михеев, А. Д. Мостовая, Н. А. Рюмина ; Инст-т языкознания ; отв. ред. Ю.А. Шрейдер. – М. : Наука, 1991. - 168 с.
24. Степанов Ю. Концепты. Тонкая пленка цивилизации / Ю. Степанов. – М. : Языки славянских культур, 2007. – 248 с.
25. Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты / В. Н. Телия. – М.: Школа “Языки русской культуры”, 1996. – 288 с.
26. Телия В. Н. Типы языковых значений : связанное значение слова в языке / В. Н. Телия. – М.: Наука, 1981. – 269 с.
27. Штерн І. Б. Вибрані топіки та лексикон сучасної лінгвістики : [енциклоп. словник для фахівців з теоретич. гуманіт. дисциплін та гуманіт. інф-ки] / І.Б. Штерн. – К.: “АртЕк”, 1998. – 336 с.
28. Языковая номинация : Общие вопросы / Академия Наук СССР Инст-т языкознаня; Б. А. Серебренников, А. А. Уфимцева . – М. : Наука, 1977. – 359 с.
29. Chafe W. Beyond beads on strings and branches in a tree / Wallace Chafe // Conceptual structure, discourse and language. – Stanford, 1996. – P. 49-66.
30. Givon T. Prototypes : Between Plato and Wittgenstein / T. Givon // Noun classes and categorization : Proceedings of a Symposium on Categorization and Noun Classification / ed. By Colette Craig. – Philadelphia : John Benjamins Pulishing Company, 1986. – P. 77-102
31. Harman G. Cognitive science? / Gilbert Harman // The making of cognitive science : essays in honor of George. A. Miller. – Cambridge (Mass.), 1988. – P. 258-268.
32. Lakoff G. Classifiers as a reflection of mind / G. Lakoff // Noun classes and categorization : Proceedings of a Symposium on Categorization and Noun Classification / ed. By Colette Craig. – Philadelphia, PA : John Benjamins Publishing Company, 1986. – P. 13-54
33. Rosch E. Cognitive reference points / E. Rosch // Cognitive Psychology. – 1975. – № 7. – P. 532-547.