THE CHALLENGE OF CREATING THE PROTOTYPICAL MODEL OF GASTRONOMIC DISCOURSE
Abstract
The article deals with the basic structural, compositional and substantive characteristics of gastronomic discourse in order to create its prototype model. The study has raised issues of the linguistic concept of the term “gastronomic discourse” (hereinafter referred to as “GD”) and its correlation with the terms “gluttonic” and “culinary”, which also gives raise certain limitations regarding their instrumental use in scientific exploration. As it has been found out, the linguosemiotic space of GD is formed by the conceptual sphere “Food”, which are actualized both in separate lexical units, which nominate food, utensils and processes of cooking and consumption, and phraseological units (phraseologisms, proverbs and sayings) with a gastronomic component that accumulates national-specific features of the linguistic picture of the world. Institutional traits allow to present the GD model in the form of a scenario in which participants, chronotope and goal are identified. The communicative space of the GD is shaped by the participants’ language and language units, motives, goals and strategies; other factors include channel, mode, tone and communication styles, as well as non-verbal communication. The text-centric component includes the actual texts (menu, recipe, article) and creole texts with the components of iconic, graphic, audio and video content. The genre variety of GD includes the following subspecies: culinary, advertising, gastronomic, restaurant, expert GD, media GD, scientific-gastronomic and intersects with other types of discourse (commercial, academic, artistic, tourist, legal, etc.). The extralingual context includes socio-cultural dimensions that influence the formation and existence of the GD: cultural and historical meanings (affect the formation of the national cultural personality), traditional and new ways of cooking and consumption, ritual consumption patterns, standards of behaviour (etiquette), gastronomic cultural values and dominants, stereotypes, gender, individual-personalized (prominent chefs) aspect, globalization factor.
Thus, we believe that the attempt to present a prototypical DG model allows, in some way, to systematize current directions and create new ones, which will allow us to immerse into the study of particular aspects of the model to obtain more accurate data. It seems to us that the study of the model of Spanish gastronomic discourse to identify its universal and national-specific features is promising from this point of view.
References
2. Буркова П. П. Кулинарный рецепт как особый тип текста : автореф. дис. ... канд. филол. наук : 10.02.19; 10.02.01. Ставрополь. 2004. 29 с.
3. Головницкая Н. П. Лингвокультурные характеристики немецкоязычного гастрономического дискурса : автореф. дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Волгоград. 2007. 26 с.
4. Дворнікова А. Р., Лісняк С. П. Фразеологізми із гастрономічним компонентом в національних варіантах іспанської мови. Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики. 2013. Вип. 23. С. 120-129.
5. Державецька І. О. Глютонічний дискурс : лексикографічний аспект. Одеський лінгвістичний вісник : зб. наук. праць. Одеса : НУ "ОЮА", 2014. № 4. С. 69-72.
6. Земскова А. Ю. Лингвосемиотические характеристики англоязычного гастрономического дискурса : автореф. дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Волгоград. 2009. 24 с.
7. Кацунова Н. Н. К вопросу о "синонимизации" дискурсов. Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2012. № 2 (19). С. 187-192.
8. Косицкая Ф. Л., Зайцева И. Е. Французский гастрономический дискурс и его жанровая палитра. Вестник ТГПУ. 2016. № 2 (167). С. 25-29.
9. Лапиніна О. Л. Національно-культурна своєрідність фразеологічних одиниць німецької мови з гастрономічним компонентом : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04. Херсон. 2016. 22 с.
10. Михеева И. В., Михайлова Д. В. Особенности англоязычного гастрономического дискурса как разновидности институционального общения Теоретические и прикладные аспекты современной науки : сборник научных трудов по материалам VI Международной научнопрактической конференции 31 декабря 2014 г. / Под общ. ред. М. Г. Петровой. – Белгород : ИП Петрова М.Г., 2015. Часть IV. С. 26-32.
11. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса : дис. ... докт. филол. наук : 10.02.19. Волгоград, 2004. 602 с.
12. Олянич А. В. Гастрономический дискурс. Энциклопедия "Дискурсология". Дискурс-Пи. 2015. С. 157-159.
13. Половинчак Ю. М. Кулінарно-гастрономічний дискурс соціальних медіа в процесах формування національної ідентичності. Інформаційно-аналітичний журнал. Серія Україна : події, факти, коментарі : зб. наук. праць. Київ: НБУ, 2016. № 4. С. 93-99.
14. Тєлкова О. В., Большаков Д. С. Гастрономічний код культури в іспаномовній картині світу. Молодий вчений. Херсон. 2016. № 4 (31). С. 419-423.
15. Чередникова Е. А. Аксиологические характеристики гастрономического дискурса. Вестник МГОУ. Серия «Лингвистика». 2011. № 5. С. 78-82.
16. Файзуллина И. И. Номинация гастрономического дискурса: отражение в языковом сознании жителей полиэтничного города. Вестник Нижегородского универсистета им. Н.И. Лобачевского. 2012. № 5(3). С. 118-125.
17. Manuel Villalobos Carlos Degustación semiótica de un pulique cultural: el discurso culinario en Hombres de maíz. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica. 2015. URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5259420 (дата звернення: 10.10.2019).
18. Martínez Аlicia Verónica Sánchez La construcción de la identidad cultural a través del discurso culinario. Actas XV Congreso AIH (Vol. III). Р. 611-616. URL: https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/15/aih_15_3_047.pdf (дата звернення: 15.09.2019).