SPECIFICS OF ENGLISH CHILDREN’S POPULAR SCIENCE DISCOURSE

Keywords: discourse, popular science discourse, children’s literary discourse, children’s popular science discourse, interdiscursivity

Abstract

The article deals with English-language children’s popular science discourse as a multifunctional unity concentrating information about scientific facts, events and factors related to scientific realia, presented clearly for children, taking into account the age, gender, cultural and social specifics of its representation. The approaches to discourse research are considered in this article; the main features of popular science and children’s literary discourses are identified. The principles of children’s popular science discourse in cognitive, communicative and metadiscursive categories, marked by the synergy of popular science and children’s literary discourses, are analysed. The cognitive categories of children’s popular science discourse are represented by its intentionality aimed at establishing communication with the children’s audience; informativeness for the dissemination of scientific knowledge adapted to the specific needs of the recipients; and causal, referential and temporal cohesion represented by the semantic and cognitive coherence of the discourse under analysis. The communicative features of children’s popular science discourse are intentionality consisting in establishing connections between communicators of different ages and with different knowledge and experience; addressability, marked by the ambivalence of the simultaneous presence of a child addressee and an adult addressee in the discourse; and situationality of the popular science editions thematic representation and their means of verbal and non-verbal communication. The metadiscursive categories of children’s popular science discourse are represented by discourse forming means, course of communication, phatic communication and genre and stylistic features of discourse. The children’s popular science discourse as a result of the interdiscursive adherence of popular science and children’s literary discourses is a multidimensional phenomenon that represents the surrounding reality in literature and transmits scientific information in an accessible form for a wide children’s audience.

References

1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Академія, 2004. 342 с.
2. Загнітко А.П. Основи дискурсології. Донецьк : ДонНУ, 2008. 194 с.
3. Іліаді О.І. Проблеми текстології та дискурсології : навчальний посібник. Одеса : Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», 2023. 168 с.
4. Романенко О.В. Науково-популярна література. Енциклопедія сучасної України / редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-70702.
5. Огар Е.І. Мова дитячого літературного дискурсу: функціонально-комунікативні аспекти дослідження. Вісник Сумського державного університету. 2006. № 3 (87). С. 1–17.
6. Папуша О. Теоретичний дискурс дитячої літератури: у пошуках об’єкта. Вісник Львівського національного університету імені Івана Франка. Серія «Філологічна». 2004. Вип. 33. Ч. 2. С. 172–183.
7. Прима В.В. Дискурс: погляди науковців на визначення та предмет вивчення. Закарпатські філологічні студії. Випуск 22. Том 2. 2022. С. 98–103.
8. Приходько Г.І., Приходченко О.О. Суб’єктивність як один з аспектів дослідження тексту. Мова. Література. Фольклор : науковий журнал Запорізького національного університету. № 1. 2023. С. 47–52.
9. Самойленко В. Дискурсивнi особливості сучасних художнiх творiв для дiтей. Актуальні питання гуманiтарних наук. Вип 33. Том 2. 2020. С. 149–155.
10. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.
11. Епістемічна модальність у науково-популярному дискурсі щодо викладання навчального матеріалу / Г. Сивокінь, Я. Мар’янко, Т. Картель, О. Зайцева. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2016. № 842. С. 157–160.
12. Соколовська С.Ф. Функціонально-комунікативний аспект науково-популярного дискурсу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. Вип. 26. С. 204–208.
13. Цапів А.О. Поетика простоти у художніх текстах для дітей. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». Т. 30 (69). № 1. Ч. 1. 2019. С. 106–110.
14. Шевченко І.С. Мовленнєвий акт і дискурс в когнітивно-прагматичному та історичному ракурсі. Переклад у наукових дослідженнях представників Харківської школи : колективна монографія. Вінниця : Нова книга, 2013. С. 117–134.
15. Koroleva T.M. General characteristics of popular science discourse. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Серія «Лінгвістичні науки». 2017. № 24. С. 58–63.
16. Rozenfeld Július. Intersections of the Global and the Local in Slovak Immigrant Communities in Britain. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing. 2023. 125 s.
Published
2024-12-30
How to Cite
Chernyk, M. V. (2024). SPECIFICS OF ENGLISH CHILDREN’S POPULAR SCIENCE DISCOURSE. New Philology, (96), 166-172. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2024-96-20
Section
Articles