СПЕЦИФІКА РЕАЛІЗАЦІЇ АНГЛІЙСЬКОМОВНОГО ДИТЯЧОГО НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОГО ДИСКУРСУ
Анотація
У статті розглянуто основні аспекти реалізації англійськомовного дитячого науково-популярного дискурсу як багатофункціональної єдності, яка концентрує інформацію про наукові факти, події та чинники, пов’язані з науковими реаліями, викладеними в доступній і зрозумілій для дітей формі з урахуванням вікової, гендерної, культурної та соціальної специфіки його репрезентації. Розглянуто підходи до дослідження дискурсу, визначено основні риси науково-популярного та дитячого літературного дискурсів. Проаналізовано принципи проявлення дитячого науково-популярного дискурсу в когнітивних, комунікативних і метадискурсивних категоріях, позначеного синергією науково-популярного та дитячого літературного дискурсів. Когнітивні категорії дитячого науково-популярного дискурсу репрезентуються його інтенціональністю, спрямованою на налагодження комунікації з дитячою аудиторією; інформативністю для поширення наукового знання з адаптацією форми викладу до специфічних потреб реципієнтів; каузальною, референційною й часовою когезією, представленою семантико-когнітивною зв’язністю досліджуваного дискурсу. Комунікативними ознаками дитячого науково-популярного дискурсу є інтенціональність, що полягає в налагодженні зв’язків між комунікантами різного віку й з різними знаннями та досвідом; адресованість, позначена амбівалентністю одночасної присутності в зазначеному дискурсі адресата-дитини та адресата-дорослого; ситуативність тематичної представленості науково-популярних видань та їхньої репрезентації відповідними засобами вербального та невербального спілкування. Метадискурсивні категорії дитячого науково-популярного дискурсу репрезентуються засобами оформлення дискурсу як процесу, засобами організації перебігу спілкування, фатичною комунікацією та жанрово-стилістичними особливостями дискурсу. Дитячий науково-популярний дискурс як результат інтердискурсивного злиття науково-популярного та дитячого літературного дискурсів є поліаспектним явищем, що в літературі репрезентує навколишню дійсність і транслює наукову інформацію в доступній формі для широкої дитячої аудиторії.
Посилання
2. Загнітко А.П. Основи дискурсології. Донецьк : ДонНУ, 2008. 194 с.
3. Іліаді О.І. Проблеми текстології та дискурсології : навчальний посібник. Одеса : Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», 2023. 168 с.
4. Романенко О.В. Науково-популярна література. Енциклопедія сучасної України / редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-70702.
5. Огар Е.І. Мова дитячого літературного дискурсу: функціонально-комунікативні аспекти дослідження. Вісник Сумського державного університету. 2006. № 3 (87). С. 1–17.
6. Папуша О. Теоретичний дискурс дитячої літератури: у пошуках об’єкта. Вісник Львівського національного університету імені Івана Франка. Серія «Філологічна». 2004. Вип. 33. Ч. 2. С. 172–183.
7. Прима В.В. Дискурс: погляди науковців на визначення та предмет вивчення. Закарпатські філологічні студії. Випуск 22. Том 2. 2022. С. 98–103.
8. Приходько Г.І., Приходченко О.О. Суб’єктивність як один з аспектів дослідження тексту. Мова. Література. Фольклор : науковий журнал Запорізького національного університету. № 1. 2023. С. 47–52.
9. Самойленко В. Дискурсивнi особливості сучасних художнiх творiв для дiтей. Актуальні питання гуманiтарних наук. Вип 33. Том 2. 2020. С. 149–155.
10. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.
11. Епістемічна модальність у науково-популярному дискурсі щодо викладання навчального матеріалу / Г. Сивокінь, Я. Мар’янко, Т. Картель, О. Зайцева. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2016. № 842. С. 157–160.
12. Соколовська С.Ф. Функціонально-комунікативний аспект науково-популярного дискурсу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. Вип. 26. С. 204–208.
13. Цапів А.О. Поетика простоти у художніх текстах для дітей. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». Т. 30 (69). № 1. Ч. 1. 2019. С. 106–110.
14. Шевченко І.С. Мовленнєвий акт і дискурс в когнітивно-прагматичному та історичному ракурсі. Переклад у наукових дослідженнях представників Харківської школи : колективна монографія. Вінниця : Нова книга, 2013. С. 117–134.
15. Koroleva T.M. General characteristics of popular science discourse. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Серія «Лінгвістичні науки». 2017. № 24. С. 58–63.
16. Rozenfeld Július. Intersections of the Global and the Local in Slovak Immigrant Communities in Britain. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing. 2023. 125 s.