COGNITIVE NATURE OF METAPHOR

  • A. S. PAVLENKO
Ключові слова: когнітивна лінгвістика, метафора, когнітивна метафора, рефлексія

Анотація

У статті досліджено теоретичні засади вивчення метафори як когнітивної одиниці, підхід до розуміння метафори, процесу метафоризації з огляду на необхідність для сучасної людини переосмислення сутності пізнання, механізмів генерування та збереження інформації, а також процесу опанування нової інформації. У статті наведені підходи до вивчення метафори та її сутності. Особливе місце у роботі займає роль метафори у процесі сприйняття та інтерпретації інформації, що робить її ключовою фігурою у когнітивній лінгвістиці. Для досягнення поставленої мети були розглянуті процес породження метафори та роль метафори у системах «мисленнєва/розумова діяльність людини - навколишні світ» та «мова-суспільство/оточуюча дійсність». Зазначається, що для створення метафори необхідний спеціальний процес, який називається рефлексією, за допомогою якої відбувається концептуальна передача. Метафори як мовні вирази можливі саме тому, що вони вбудовані в понятійну систему людини. Метафора - результат впливу індивідуальної творчості на формальну смислову структуру. Концептуальний процес, що породжує метафору, визнає як подібні риси, на яких базується аномалія, так відмінності, на яких ґрунтується семантична аномалія. Таким чином, єдиним реальним світом, доступним людині, є світ, який створюється цією людиною в процесі пізнання на основі власного чуттєвого досвіду. Було виявлено, що природа метафори не є постійною, і рівень виразності може змінюватися протягом її існування - деякі метафори можуть майже втратити метафоричний компонент, ставши частиною звичайної мови. Також встановлено, що метафора не є константою, та впродовж свого існування може змінювати рівень експресивної складової, проходячи шлях від авторської до стертої, або, навпаки, може набути нового значення в процесі розвитку людини та світу навколо неї.

Посилання

1. Будаев Э. Становление когнитивной теории метафоры. Лингвокультурология. Екатеринбург, 2007. Вып. 1. С. 16–32. URL : http://www.philology.ru/linguistics1/budaev-07.htm. (дата обращения 20.10.2019).
2. Делокаров К. Х. Синергетика и динамика базовых смыслов. Синергетическая парадигма : Когнитивно-коммуникативные стратегии современного научного познания. Москва : Прогресс-Традиция, 2004. С. 97–98.
3. Козлова М. С. Дж. Уиздом. Концепция философских парадоксов. История философии. Москва, 1997. № 1. С. 112.
4. Комлев Н. Г. Словарь иностранных слов. Москва : Изд-во МГУ, 1995. 144 с.
5. Краткий словарь когнитивных терминов / Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина / под общ. ред. Е. С. Кубряковой. Москва : Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. 245 с.
6. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем / Пер. с англ. / Под ред. и с предисл. А. Н. Баранова. Москва : Едиториал УРСС, 2004. 256 с
7. Лакофф Дж., Нуньес Р. Откуда взялась математика. Горизонты когнитивной психологии : хрестоматия ; под ред. В. Ф. Спиридонова и М. В. Фаликман. Москва : Языки славянских культур; Российский государственный гуманитарный университет. 2012. С. 31.
8. МакКормак Э. Когнитивная теория метафоры. Теория метафоры / Общ. ред. Н. Д. Арутюнова и М. А. Журинский. М.: Прогресс, 1990. С. 358-386.
9. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику : уч.пособие. 7-е ид., стер. Москва : ФЛИНТА, 2016. 296 с.
10. Нестерова М. Когнитивистика : истоки, вызовы, перспективы : монография. Сумы : Университетская книга, 2015 334 с.
11. Оуэн Н. Магические метафоры. 77 историй для учителей, терапевтов и думающих людей (Серия «Как стать психологом») / Пер. с англ. Е. Рачковой. Москва : Изд-во Эскимо, 2002. 320 с.
12. Плотинский Ю. М. Модели социальных процессов : учебное пособие для высших учебных заведений. Изд. 2-е, перераб. И доп. Mосква : Логос, 2001. 296 с.
13. Рикер. П. Живая метафора. Теория метафоры / Общ. ред. Н. Д. Арутюнова и М. А. Журинский. Москва : Прогресс, 1990. С. 435-455.
14. Рикер. П. Метафорический процесс как познание, воображение и ощущение. Теория метафоры / Общ. ред. Н. Д. Арутюнова и М. А. Журинский. М.: Прогресс, 1990. С. 416-434
15. Родари Дж. Грамматика фантазии. Введение в искусство придумывания историй; пер. с итал. Ю. А. Добровольской. М. : Издательство «ПРОГРЕСС», 1978. С. 55–56.
16. Уилрайт Ф. Метафорический процесс как познание, воображение и ощущение. Теория метафоры / Общ. ред. Н. Д. Арутюнова и М. А. Журинский. М. : Прогресс, 1990. С. 82-109
17. Anokhin K. V., Chernigovskaya T. V. The sixth international conference on cognitive science : abstracts (Kaliningrad. June 23–27, 2014). Kaliningrad, 2014. P. 24
18. Hen1e P. Language, Thought and Culture., ed. by P. Henle. Univ. of Michigan Press, 1958, Сh. VII. 273 p.
19. Lakoff G., Johnson M. Metaphors we live by. London : The university of Chicago press, 2003. 276 p.
20. Neisser U. Cognition and Reality: Principles and Implications of Cognitive Psychology : W. H. Freeman and Company, 1976. 230 p.
21. Tolman E. C. Cognitive maps in rats and man. Psyhological Review. № 55. 1948. P. 189–208.
Опубліковано
2020-05-26
Як цитувати
PAVLENKO, A. S. (2020). COGNITIVE NATURE OF METAPHOR. Нова філологія, (79), 93-97. вилучено із http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/17
Розділ
Статті