ЛІНГВОСЕМІОТИЧНІ МАРКЕРИ ПРОФЕСІЙНОЇ МИСТЕЦТВОЗНАВЧОЇ ДИСКУРСІЇ

Ключові слова: дискурс, професійна мистецтвознавча дискурсія, інструмент пізнання, концепт, лінгвосеміотичний знак.

Анотація

Мистецтвознавчий дискурс часто є об’єктом досліджень вчених, які звертають свою увагу здебільше на розкриття специфічних характеристик інтерпретативного дискурсу, здійсненого критиками мистецтва і, як слідство, виникає загроза суб’єктивізму і відхилення від вірогідного змісту отриманої інформації. Звернення до аналізу франкомовної мистецтвознавчої дискурсії самих художників, що раніше не спостерігалось у наукових філологічних дослідженнях, принаймні на матеріалі французької мови, скорочує шлях до відкриття істини, сприяє виникненню відчуття вірогідності та одночасно розширює простір філологічних мистецтвознавчих досліджень. У відповідності до теорії М. Фуко «дискурсія» виявляється своєрідним інструментом пізнання, що репрезентує досить нетрадиційний підхід до аналізу культури. Простір «дискурсивних практик» зумовлено можливістю сполучати у мові різночасні події, що вислизають з-під влади культурної події, відтворюючи динаміку реального. Час пронизує висловлювання, вкорінюється в нього, перетворюється у сприйняття якоїсь непереборної, неминучої послідовності у часі. У зібраному корпусі фактичного матеріалу, який представлений дискурсивними практиками художників-модерністів, було виокремлено чотири ключові концепти: couleur, forme, philosophie, sensibilté. Концептуальний аналіз сприяв виявленню специфічних лінгвосеміотичних знаків, які відбивають особливості професійної мистецтвознавчої діяльності, філософські розміркування та емотивне сприйняття оточуючого світу. У контексті професійної мистецтвознавчої дискурсії художників слово нерідко наповнюється значущими, індивідуальними, авторськими смислами, що пояснюється особливістю сприйняття оточуючого світу в просторі, формах, лініях та кольоровому забарвленні. Зібраний корпус фактичних матеріалів довів наявність трьох видів семіотичних знаків на позначення домінуючих змістовних частин висловлень: Арт- утворюючі, Інтелект-утворюючі та Сентимент-утворюючі знаки. Саме синергетичний ефект взаємодії образоутворюючих знаків призводить до креації специфічного смислу професійної мистецтвознавчої дискурсії. Вважаємо, що розширення простору досліджень мистецтвознавчих дискурсивних практик є перспективним.

Посилання

1. Болдырев Н. Н. Когнитивная лингвистика. Москва, Берлин : Директ-Медиа, 2016. 252 с.
2. Булатова А. П. Лингво-когнитивный анализ искусствоведческого дискурса (тематические разновидности – музыка, архитектура) : дис. … канд. филол. наук. Москва, 1999. 276 с.
3. Валуйцева И. И., Плохова А. Б. Искусствоведческий дискурс (на примере анализа произведений живописи). Вестник МГОУ. Серия «Лингвистика». № 6. 2013. С. 105–106.
4. Галиева А. М. Дискурсия: перевод как источник нового термина. Ученые записки Казанского университета. Гуманитарные науки. Т. 152. Кн. 6. 2010. С. 124–132.
5. Галуцьких І. А. Тілесність у художній прозі англійського модернізму і постмодернізму (когнітивно-семіотичні студії) : монографія. Запоріжжя : Кругозір, 2016. 625 с.
6. Елина Е. А. Вербальные интерпретации произведений изобразительного искусства. Номинативно-коммуникативный аспект. Волгоград, Саратов : Изд. центр. СГСЭУ, 2002. 256 с.
7. Жаркова У. А. Воплощение знаковой природы изобразительного искусства в искусствоведческом дискурсе. Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение, 2011. Вып. № 33 (248). С. 49–52.
8. Крапивкина О. А. Лингвосемиотический анализ концепта и понятия (на материале текстов научного и научно-популярного дискурса). Вестник Новосибирского государственного педагогического университета, 2017. № 4. С. 209–222.
9. Кубрякова Е. С., Александрова О. В. О контурах новой парадигмы знания в лингвистике. Структура и семантика художественного текста : Доклады VII Международной конференции. Москва : МГГУ им. М. А. Шолохова, 1999. С. 186–197.
10. Пихтовникова Л. С. Самоорганизация дискурса и отдельных типов дискурса. Синергетика в филологических исследованиях : монография. Харьков, 2015. С. 88–102.
11. Римар Ю. Я. Екфрастичні мініатюри Анрі Мішо. Екфразис. Вербальні образи мистецтва : монографія. Київ : Київський університет, 2013. С. 176–198. 12. Словарь постмодернизма. URL: https://slovar.cc/ isk/postmodern/2478904.html
13. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция. Оптимизация речевого воздействия. Москва : Наука, 1990. 240 с.
14. Cуродейкіна Т. В. Лінгвокогнітивна модель концепту «МИСТЕЦТВО» в англомовній картині світу. Нова філологія. Збірник наукових праць. Запоріжжя : ЗНУ, 2011. С. 139–142.
15. Усманова А. Р. Новейший философский словарь / сост. Грицанов А. А. Минск, 1998. 896 с. URL: https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/ Philos/New_Dict/231.php
16. Хасанова З. С., Милетова Е. В., Бугаенко Н. П. Некоторые параметры и характеристики англоязычного специализированного искусствоведческого дискурса. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nekotoryeparametry- i-harakteristiki-angloyazychnogospetsializirovannogo- iskusstvovedchesk
17. Dictionnaire des synonymes de la langue française. Librairie Larousse. Paris-VI, 1973. 626 p.
18. Foucault M. L’archéologie du savoir. Ed. Paris Gallimard, 1969. 143 р. URL: http:// w w w . a r c h i p r e s s . o r g / d o c s / p d f / FoucaultArcheologie_du_savoir.pdf
19. Foucault Michel. Les_mots_et_les_choses. pdf. URL: https://monoskop.org/images/4/40/ Foucault_Michel_Les_mots_et_les_choses.pdf
20. Lièvre-Crosson Elisabeth. Comprendre la peinture. Les Essentiels Milan. Edition MILAN. Toulouse, 1999. 64 p.
21. URL: https://dictionnaire.lerobert.com/definition/ forme
22. URL: https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/ pouvoir/63206
23. URL: https://dictionnaire.orthodidacte.com/article/ etymologie-philosophie
24. URL: https://fr.wiktionary.org/wiki/
25. URL: https://www.dicocitations.com/auteur/ 2382/Wassily_Kandinsky.php
26. URL: https://www.citation-celebre.leparisien.fr/ auteur/claude-monet
27. URL: https://citation-celebre.leparisien.fr/auteur/ paul-cezanne#:~
28. URL: https://www.babelio.com/auteur/Henri- Matisse/8213/citations
29. URL: https://www.linternaute.fr/citation/auteur/ pablo-picasso/17098/
30. URL: https://citation-celebre.leparisien.fr/auteur/ paul-gauguin
31. URL: https://www.dicocitations.com/auteur/ 4455/Vincent_Van_Gogh.php
32. URL: https://citation-celebre.leparisien.fr/auteur/ amedeo-modigliani
33. URL: https://citation-celebre.leparisien.fr/auteur/ marc-chagall
Опубліковано
2022-08-12
Як цитувати
Морошкіна, Г. Ф., & Харченко, Т. Г. (2022). ЛІНГВОСЕМІОТИЧНІ МАРКЕРИ ПРОФЕСІЙНОЇ МИСТЕЦТВОЗНАВЧОЇ ДИСКУРСІЇ. Нова філологія, (85), 196-206. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-85-27
Розділ
Статті