МІФ І РЕАЛЬНІСТЬ У ПОЕТИЦІ МАГІЧНОГО РЕАЛІЗМУ

Ключові слова: Салман Рушді, магічний реалізм, міф, міфологізм, поетика, постмодернізм, художній твір, когнітивна семіотика

Анотація

З огляду на появу останнім часом великої кількості знакових літературних творів, які стають представниками таких новітніх і найсучасніших літературних напрямів, як магічний реалізм, сформований в руслі постмодернізму, увага дослідників фокусується на всебічному вивченні подібних творів, які зазвичай є складними завдяки глибині та поліфонії прихованих у них смислів. Робота присвячена вивченню особливостей поетики магічного реалізму в романі С. Рушді «Опівнічні діти», де у фокусі аналізу перебуває специфіка міфологічної основи роману в аспекті поетики магічного реалізму, вивчення семантики якої здійснюється за допомогою залучення методології когнітивної поетики і семіотики. Результати дослідження окреслили специфіку твору Салмана Рушді «Опівнічні діти», особливо в аспекті поєднання міфічного та реального в ракурсі творів магічного реалізму, що проявляється в наративному та образному планах художнього тексту та відображає притаманні для магічного реалізму риси. Особливостями міфологізму в поетиці роману С. Рушді «Опівнічні діти» є багатовимірна структура часу і простору (історичний, персональний, міфологчний час/простір), де можуть поєднуватись одночасно минуле й теперішнє як єдиний потік, а також такі просторові структури: міфологічний мотив ініціації героя (необхідність синтезу культурних відмінностей), повторюваність міфологічних образів-символів, залучення образів міфів та легенд, образів з різних міфологічних систем, що також набувають образного та символічного змісту, залучення до сюжету історичних подій, які набувають художньої інтерпретації та міфологічного переосмислення шляхом створення динамічних образів і сюжетів, залучення образів міфологічного (циклічного) часу. На текстовому рівні мають місце сюжетотвірні опозиції. В цілому міфологізм та зображення реальності в художньому творі С. Рушді та тенденції, що проявились на рівні наративної та образної репрезентації дійсності в художній картині світу роману, відбивають особливості світобачення автора у контексті мультикультурного підходу до сприйняття світу, який інтегрує елементи різних культур, міфологій та традицій, відтворюючи поліфонічне звучання культури Сходу в англомовному тексті, яку уособлює Індія, через значну кількість інтертекстуальних зв’язків на фабульному та проблемно-ідеологічному рівнях шляхом застосування явних чи імпліцитних алюзій, перехресних посилань та цитат, історичних згадок тощо.

Посилання

1. Коваль М.Р. Особливості постмодерністської інтерпретації історії в романі С. Рушді «Опівнічні діти». Питання літературознавства. 2015. Випуск 9 (66). С. 66–78.
2. Магічний реалізм. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. T. 2. С. 5–6.
3. Магічний реалізм. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. Чернівці : Золоті литаври, 2001. С. 309.
4. Мазін Д.М. Міфопоетичні коордиинати творчості С. Рушді. Маґістеріум. Серія «Літературознавчі студії». 2018. Випуск 48. С. 99–102.
5. Bowers M.A. Magic(al) Realism. The New Critical Idiom. London; N. Y. : Routledge, 2004. 150 p.
6. Brennan T. Salman Rusdie and the Third World: Myths of the Nation. Houndmills, Basingstoke : Macmillan, 2015. 224 p.
7. Chanady A.B. Magical Realism and the Fantastic. Resolved Versus Unresolved Antinomy. N. Y.; London : Galrland Publishing, Inc., 1985. 179 p.
8. Conlon F. F. Bombay: Metaphor for Modern India; Bombay: Mosaic of Modern Culture. The Journal of Asian Studies. 2017. Vol. 56, № 3 (August). P. 831–833.
9. Cooper B. Magic Realism in West African Fiction: Seeing with a Third Eye. Routledge Research in Postcolonial Literatures. N. Y.: Routledge, 2008. 260 p.
10. D’Haen T. From Fantastic to Magic Realism in the book: International Postmodernism. Theory and Literary practice / Ed. by H. Bertens and D. Foldcema. Amsterdam: Utrecht University, 1998. 581 p.
11. Durix J-P. Mimesis, Genres, and Post-Colonial Discourse: Deconstructing Magic Realism. N. Y.: St. Martin’s, 1998. 206 p.
12. Faris W.B. Ordinary Enchantments: Magical Realism and the Remystification of Narrative. Nashville: Vanderbuilt Univ. Press, 2014. 480 p.
13. Irish J. Magical Realism: A Search for Caribbean and Latin American Roots. Literary Half-Yearly. University of Mysore. 2000. № 11, 2. P. 127–139.
14. Pamuk O. Salaam Bombay! The Mellowing of Magic Realism in Salman Rushdie’s Family Saga. Salman Rushdie The Moor’s Last Sigh. The Times Literary Supplement 1995. September 8. P. 3–4.
15. Reeds K. Magical Realism: A Problem of Definition. Neophilologus. 2006.Vol. 90. P. 175–196.
16. Rushdie S. Midnight’s Children. N. Y.: Penguin Books, 1980. 533 p.
17. Narayan R.K. Rushdie: The Debunking of Myth. Cultural Imperialism and the Indo-English Novel Genre and Ideology. University Park, PA : Pennsy Ivania State University Press, 1993. P. 143–177.
18. Sanga J.C. Salman Rushdie’s Postcolonial Metaphors: Migration, Translation, Hybridity, Blasphemy and Globalisation. Westport, CT. Greenwood, 2001. 173 p.
19. Ten Kortenaar N. Midnight’s Children and the Allegory of History. Arie. A Review of International English Literature. 2015. № 26. 2. P. 41–61.
20. Teverson A. Salman Rushdie’s Metaphorical Words. Modern Fiction Studies. 2003. Vol. 49, № 2. P. 332–340.
21. Zamora L., Faris W. Magical Realism: Theory, History, Community. Durham & London: Duke University Press, 2013. 580 р.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Галуцьких, І. А. (2024). МІФ І РЕАЛЬНІСТЬ У ПОЕТИЦІ МАГІЧНОГО РЕАЛІЗМУ. Нова філологія, (96), 35-46. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2024-96-5
Розділ
Статті