FACTORS OF FORMATION OF WILLIAM BLAKE'S INDIVIDUAL WORLDVIEW
Abstract
The article deals with the analysis of the peculiarities of William Blake’s individual worldview. Firstly, the concepts of a worldview and author’s individual worldview are differentiated. Author’s individual worldview is predefined by a complex of objective and subjective factors. Objective forming factors of the individual worldview include socio-historical conditions of life and work, national and cultural factors, social experience and relationship with society, upbringing and education, an artistic trend or genre of the writer.
Subjective forming factors of the author’s individual worldview include value system and mental state. The author’s individual worldview is marked with the individual creativity, talent uniqueness and peculiarities of mind: perception, thinking, memory, attention, imagination and fiction. William Blake is known as a painter, engraver and poet. Being unrecognized and almost unknown to his contemporaries, he became famous later with the change of times and generations and now he is considered to be an important figure in the history of Romantic poetry and art. The article focuses on the objective and subjective factors that had a cumulative influence on William Blake’s individual worldview. The time of W. Blake’s life and work was the period of religious, political and artistic values’ changing. The changes in social worldview that took place in the 18-19 centuries and the main features of Romantic worldview are identified. These features are also shown in W. Blake’s interpretation. The revolutionism of the epoch and heretical faith in God were connected in the poet’s soul. W. Blake considered that spiritual, ideal and material, really existing create unity. The poet’s visionary played an important role in the forming of his individual worldview: it explains the syncretism of real and mystical in his works. W. Blake considered the synthesis of final and infinite to be the true purpose of art. Therefore symbols creation was the essence of work for the poet and painter.
References
2. Бєлінська І. Д. Концепт природи в поезії Вільяма Блейка та Федора Тютчева : автореф. дис. … канд. філол. наук : спец. 10.01.05 – “Порівняльне літературознавство” / І. Д. Бєлінська. – Тернопіль : ТНПУ, 2011. – 20 с.
3. Бєлінська І. Д. Філософська амплітуда мовної картини світу Вільяма Блейка. - Studia methodologica. - Вип. 35. – Тернопіль : ТНПУ, 2013. – С. 40-43.
4. Боровинський І. М. Відтворення образної своєрідності поезій англійських та американських романтиків в українських перекладах : автореф. дис. ... канд. філол. наук : спец. 10.02.16 “Перекладознавство” / І. М. Боровинський. - К., 2011. - 19 с.
5. Бычков В. В. Эстетика : Учебник. — М. : Гардарики, 2004. — 556 с.
6. Высоцкая М. Д. Феномен авторской книги У. Блейка (на материале поэмы «Америка. Пророчество») / М. Д. Высоцкая // Проблемы развития зарубежного искусства. - СПб., 1998. – С.62-65.
7. Демко Т. Концептосфера поеми Вільяма Блейка “Видіння дочок Альбіону” // Іноземна філологія. – 2014. – Вип. 127. – Ч. 1. – С. 249-256.
8. Елистратова А. А. Уильям Блейк / А. А. Елистратова. – М. : Знание, 1957. - 32 с.
9. Жерновникова О. В. Творчество Вильяма Блейка художника. – Известия РГПУ им. А. И. Герцена 2008. – Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-vilyama-bleyka-hudozhnika
10. Жирмунский В. Вильям Блейк / В. М. Жирмунский // Вильям Блейк. Избранное; [пер. С. Маршака]. – М. : Худ. лит., 1965. – С. 5-34.
11. Зверев А. Уильям Блейк. - "Иностранная литература". – 1997. – № 7. – Режим доступа : http://lib.misto.kiev.ua/POEZIQ/BLAKE/about.dhtml
12. Корнилова Е. Н. Визионерство Уильяма Блейка. Сумеречные образы «коллективного бессознательного». Библейские мотивы в свете романтического бунта. – Режим доступа : http://www.journ1-2worldlit.com/node/53
13. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика : учеб. пособие / В. А. Маслова. – Минск : ТетраСистемс, 2004. – 256 с.
14. Наливайко Д. С. Зарубіжна література ХІХ сторіччя. Доба романтизму / Д. С. Наливайко, К. О. Шахова. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2001. – 416 с.
15. Некрасова Е.А. Творчество У. Блейка / Е.А. Некрасова. – М. : Изд-во МГУ, 1962. - 182 с.
16. Панасенко К. О. До проблеми образу, образності та символу у перекладі (на матеріалі вірша У. Блейка "The tiger" та його перекладів у виконанні В. Коптілова та С. Маршака) / К. О. Панасенко // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". – Серія “Філологічна”. - 2014. - Вип. 42. - С. 223-226.
17. Резчикова И. В. Лингвистический анализ символа «тигр» в стихотворении У. Блейка «Tiger» / И. В. Резчикова // Актуальные проблемы современной филологии : Языкознание. – Киров, 2003. - Т. 2. - С. 82-87.
18. Рудакова С. В. К проблеме изучения романтизма // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. – Серія “Філологічні науки”. – 2013. - № 2(6). – С. 65-69.
19. Седых Э. В. Контраст в поэзии как один из типов выдвижения : дисс. ... канд. филол. наук : 10.02.04 / Э. В. Седых. - СПб., 1997. – 208 с.
20. Семенець О. О. Синергетика поетичного слова. – Кіровоград : Імекс ЛТД, 2004. – 338 с.
21. Сердечная В. В. Нарративные стратегии малых пророческих поэм Уильяма Блейка: проблемы типологии и своеобразия в историко-культурном контексте : дисс. ... кандидата филол. наук : 10.01.03 / В. В. Сердечная. - Краснодар, 2006. – 221 с.
22. Смирнова О. М. Пророческие поэмы Уильяма Блейка : дисс. ... канд. филол. наук : 10.01.03 / О. М. Смирнова. - СПб, 2003. – 247 с.
23. Сухарев С. Л. Два «Тигра» (О переводческом стиле и личности переводчика) // Мастерство перевода (Сб. одиннадцатый). - М. : Сов. писатель, 1977. - С.296-317.
24. Токарева Г. А. Миф в художественной системе Уильяма Блейка : дисс. ... доктора филол. наук : 10.01.03 / Г. А. Токарева. - Воронеж, 2005. - 466 с.
25. Толочин И. В. Функционально-стилистический анализ повтора в поэзии У. Блейка : На примере цикла Songs of Innocence and of Experience : дисс. ... кандидата филол. наук : 10.02.04 / И. В. Толочин. - Ленинград, 1987. - 137 с.
26. Удяк Г. Образ ангела в літературі європейського романтизму / Г. Удяк, О. Тимчук // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Л. Українки. – Серія : Філологічні науки. Мовознавство. – Луцьк, 2013. – № 19. – С. 237-241.
27. Якобсон Р. О стихотворном искусстве У. Блейка и других поэтов-художников / Р. Якобсон // Работы по поэтике. - М. : Прогресс, 1988. - С. 343-350.
28. Ankarsjö М. William Blake and Gender / М. Ankarsjö. - McFarland & Company, 2006 – 210 p.
29. Bentley G. E. The Stranger from Paradise : A Biography of William Blake / G. E. Bentley. - Yale University Press, 2003. - 532 p.
30. Blake W. Songs of Innocence and Songs of Experience. – London : CRW Publishing Limited, 2012
31. Bloom H. Blake's Apocalypse (A Study in Poetical Argument) / G. Bloom. - Cornell University Press : Ithaca, New York, 1963.
32. Damon S. F. A Blake Dictionary. The Ideas and Symbols of William Blake / S. F. Damon. - Hanover, London : University Press of New England, 1988.
33. Erdman D.V. Blake : Prophet Against Empire : A Poet's Interpretation of the History of His Own Times / D. V. Erdman. – Princeton : Princeton University Press, 1977.
34. Essick R. N. William Blake and the Language of Adam / R. N. Essick. – Oxford : Clarendon Press, 1989.
35. Frye N. “Beyond Good and Evil”. Fearful Symmetry. – New Jersey : Princeton University Press, 1969.
36. Haggarty S. Blake’s Gifts: Poetry and the Politics of Exchange. - Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – 256 p.
37. Lister R. The paintings of William Blake. – Cambridge : Cambridge University Press, 1986. – 176 p.
38. Makdisi S. Reading William Blake. - Cambridge : Cambridge University Press, 2015.
39. Silina B. William Blake and English pre-romanticism. – Riga : P. Stuckas Latv. Valsts university, 1982. – 56 p.
40. The Selected Poems of William Blake / William Blake. – Wordsworth Editions, 2000. – 384 p.